Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2006-07
L 17 Bilag 6
Offentligt
2776344_0001.png
Udvalget for Udlænding
Offentligt
e- og
Til lovforslag nr. L 17
Betænkning afgivet af Ud
Folketinget 2006-07
valget for Udlændinge- og
Integrationspolitik
L 17 - Bilag 6
Offentligt
ber 2006
Integrationspolitik den 0.
decem
I. udkast
Betænkning
Over
Cb I
11 1
Li
Forslag til lov om ændring af
(Indførelse af selvbetjeningsm
dre love
odel, ny og forenklet udform
ning af forsørgelseskravet i
familiesammenføringssager og
reform af studieområdet)
[af integrationsministeren (R
ikke Hvilshøj)]
udlændingeloven og forskelli
ge an
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den
4. oktober 2006 og var til 1.
behandling den 27. oktober 20
forslaget blev efter 1. behand
06. Lov-
ling henvist til behandling i
integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovfo
rslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget ha
r inden fremsættelsen været se
ndt i høring, og integrationsm
sendte den 26. september 2006
inisteren
dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2005-06, alm. de
248. Den 9. oktober 2006 se
l — bilag
ndte integrationsministeren de
indkomne høringssvar til udva
den 19. og 24. oktober 2006
lget, og
sendte integrationsministeren
supplerende høringssvar og hø
ter herom til udvalget.
ringsnota-
Teknisk gennemgang af lovfo
rslaget
Den 23. november 2006 var de
r teknisk gennemgang af lovfo
rslaget for så vidt angår bemy
sesbestemmelsen vedrørende
ndigel-
tilknytningskravet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 27 spørgs
mål til integrationsministeren
til skriftlig besvarelse, som de
besvaret. Nogle af udvalgets sp
nne har
ørgsmål til integrationsministe
ren og dennes svar herpå er op
som bilag 2 i betænkningen.
trykt
2. Indstillinger og politiske bemær
kninger
[]
Siumut, Tj6åveldisflokkurin, FOlkaflo
kkurin og Inuit Ataqatigiit var på tid
spunktet for betænk-
ningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havd
e dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politisk
e udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammen
sætning er optrykt i betænkningen.
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0002.png
2
Anne-Mette Winther Christiansen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Irene Simonsen (V)
Eyvind Vesselbo (V) Jørgen Winther (V) Jesper Lan
gballe (DF) Søren Krarup (DF)
Henriette Kjær (KF) Allan Niebuhr (KF) Lotte Bun
dsgaard (S) nfmd. Bjorn Medom Nielsen (S)
Troels Ravn (S) Rasmus Prehn (S) Simon Emil Amm
itzbøll (RV) Morten Østergaard (RV)
Steen Gade (SF) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Siumut, TjOåveldisflokkurin, FOlkaflokkurin og Inuit Ataq
atigiit havde ikke medlemmer i udval-
get.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Socialdemokratiet (S)
47
Dansk Folkeparti (DF)
24
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Det Radikale Venstre (RV)
17
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
Enhedslisten (EL)
Siumut (SIU)
Tj6åveldisflokkurin (TF)
F61kaflokkurin (FF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
6
1
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 17
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar fra integrationsministeren
Supplerende høringssvar og høringsnotat fra integrations
ministeren
Supplerende høringssvar og høringsnotat fra integrations
ministeren
Udkast til tidsplan for L 17
Endelig tidsplan for L 17
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 17
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at redegøre for den nugældende praksis for så vidt
angår
inddragelse af opholdstilladelse i familiesammenføringssager
grund af forsørgelseskravet, til integrationsministeren, og min
isterens
svar herpå
Spm. om at redegøre for den forventede virkning af L 17 i relat
ion til
forsørgelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens
svar her-
Spm. om baggrunden for at man ønsker at straffe personer, der
ikke
formår at opfylde dokumentationskravene, til integrationsmin
isteren,
og ministerens svar herpå
Spm. om afskæring af adgang til at klage over en afvisningsaf
gørelse,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommunerne sørger for at give den relevante vejledni
ng om
de mulige opholdsretlige konsekvenser af en ansøgning om offe
ntlige
ydelser, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvad der skal forstås ved »ganske særlige tilfælde«, til
inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ændringer i tilknytningskravet med vedtagelse af en
bemyn-
digelsesbestemmelse, til integrationsministeren, og ministerens
svar
herpå
Spm. om at give udvalget en så præcis beskrivelse af indholde
t i en
kommende bekendtgørelse om tilknytningskravet som muligt, med
henblik på et optryk i forbindelse med udvalgets betænkning,
til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens redegørelse for de juridiske overvejelser, heru
n-
der de sagsbehandlings- og retssikkerhedsmæssige aspekter i forb
in-
delse med indførelse af en selvbetjeningsmodel m.v., til integrat
ions-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kan oplyse, hvilke overvejelser der ligger
bag
forslaget om at indføre en selvbetjeningsmodel m.v., til integrat
ions-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0004.png
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens redegørelse for forskellen på henh
oldsvis »enk-
le« og »komplicerede« sager m.v., til integrationsminister
en, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministeren kan uddybe nærmere, hvad der ligger
i kriteriet
»umiddelbart giver indtryk af« (at de almindelige betingelser
for fa-
miliesammenføring eller tidsubegrænset opholdstilladelse
er opfyldt),
jf. punkt 2 i bemærkningerne til lovforslaget m.v., til integrat
ionsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvorledes forestiller ministeren sig, at ansøger vil
blive gjort
bekendt med, at han/hun får sagen behandlet efter proceduren
for
henholdsvis »enkle« og »komplicerede« ansøgninger m.v.,
til integra-
tionsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan uddybe bemærkningen om, at konsekv
ensen
af, at en ufuldstændig ansøgning bliver afvist er, at ansøgeren
må ind-
give en ny ansøgning, herunder oplyse, hvilke forhold/retsvirkn
inger
der knytter sig til ansøgningstidspunktet, til integrationsmin
isteren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at når der tales om en »ny ansø
g-
ning« i forbindelse forlængelsessager på familiesammenføring
sområ-
det, er der tale om en ny forlængelsesansøgning - ikke en helt
ny fa-
miliesammenføringsansøgning, til integrationsministeren, og
ministe-
rens svar herpå
Spm. om hvad er den nærmere begrundelse for at afvise en ansø
g-
ning, der ikke er fuldt oplyst, frem for at vejlede ansøgeren om
hvilke
oplysninger, der mangler m.v., til integrationsministeren, og min
iste-
rens svar herpå
Spm. om, ministeren anmodes om at teknisk bistand til udformn
ing af
et ændringsforslag, som følger høringssvaret fra Retssikkerhedsfo
n-
den om, at oplysningskravet bør ændres til »der er stillet krav
om«
eller lignende i stedet for kravet om dokumenter eller oplysnin
ger, der
er »nødvendige«, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, ministeren bedes nærmere indkredse, hvad ministeren
for-
venter at der vil gælde af maksimale sagsbehandlingstider for hen-
holdsvis »enkle« og »komplicerede« sager, til integrationsminister
en,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan oplyse, om der findes lignende eksempl
er på
afvisningsbestemmelser i anden lovgivning, til integrationsminister
en,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan uddybe, hvad der nærmere ligger i mål
sæt-
ningen om, at man med indførelsen af selvbetjeningsmodellen vil
skabe »større brugertilfredshed« og »øge effektiviteten i sagsbeha
nd-
lingen« m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herp
å
Spm. om, ministeren bedes - uanset bemærkningen om, at forslage
t
bygger på Datatilsynets høringssvar af 12. februar 2004 til lovforsl
ag
L 171 - søge at indhente høringssvar fra Datatilsynet særligt for
vidt angår kommunernes og uddannelsesinstitutionernes indberet
-
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0005.png
22
23
24
25
26
27
ningspligt m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren kan uddybe, hvad der skal forstås ved krite
riet,
»hvis det er nærliggende«, at forholdene i en gruppe asyl
ansøgeres
hjemland vil ændre sig i løbet af kortere tid, herunder give
eksempler
på, hvornår det f.eks. kunne være tilfældet, til integrationsmin
isteren,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan uddybe, hvilken effekt den nye beke
ndtgø-
relse om tilknytningskravet vil få på praksis - herunder hvilke for-
ventninger der er til betydningen af den øgede gennemsigtighed,
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan redegøre for de hidtidige potentielle
konse-
kvenser af den manglende gennemsigtighed på området m.v.,
til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren i forbindelse med bekendtgørelsen vil sikr
e, at
praksisskabende afgørelser som ligger til grund for bekendtgørel
sens
fortolkning vil blive offentliggjort i anonymiseret form og sikr
e at
fremtidige praksisskabende afgørelser ligeledes offentliggøre
s i ano-
nymiseret form, til integrationsministeren, og ministerens svar herp
å
Spm. om ministerens oversendelse af eventuelt skriftligt materia
le,
som lå til grund for den tekniske gennemgang af L 17 for så vidt
an-
går tilknytningskravet m.v., til integrationsministeren, og minister
ens
svar herpå
Spm. om, at ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang
af
L 17 for så vidt angår tilknytningskravet bedes oplyse, hvorvidt til-
knytningskravet vil være opfyldt m.v., til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0006.png
6
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til integrationsministeren
Spørgsmål 2, 3, 7, 14, 22 og 25 og integrationsministeren svar
Spørgsmål 8 og integrationsministeren svar herpå er optrykt
og dennes svar herpå
herpå er optrykt efter ønske fra RV.
efter ønske fra EL.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for den forventede virkning af
L 17 i relation til forsørgelseskravet,
herunder om dette forslag forventes at have betydning for
ansøgere i familiesammenføringssager og
deres mulighed for at leve op til forsørgelseskravet eller om
praksis forventes at forblive uændret?
Svar:
Først og fremmest forventes L 17 at medføre en forenkling.
Efter det gældende forsørgelseskrav skal den herboende pers
on dokumentere, at han eller hun tje-
ner nok til at forsørge ægtefællen eller samleveren. Der indg
år en lang række forskellige indkomst-
typer i vurderingen, bl.a. lønindkomst, positiv indkomst ved
selvstændig erhvervsvirksomhed, en
række offentlige ydelser, herunder efterløn, folkepension,
førtidspension og syge- og barselspenge,
udbytte fra aktier og renteindkomst. Som kriterium for, om indt
ægten er høj nok, anvendes satserne
for starthjælp.
Efter det nye forsørgelseskrav er det ikke afgørende, hvor
meget man tjener. Det afgørende er, om
den enkelte familie får hjælp til forsørgelse efter lov om akti
v socialpolitik eller integrationsloven.
Gør familien ikke det, vil de blive anset for reelt selvforsørge
nde og dermed opfylde det nye forsør-
gelseskrav.
Det nye forsørgelseskrav forventes ikke at medføre væsentlige
ændringer i forhold til, hvilke per-
soner der kan opfylde kravet.
Den proportionalitetsafvejning, der efter udlændingelovens
§ 26 skal foretages i inddragelsessa-
ger, vil endvidere være den samme som hidtil. Ændringen
forventes derfor heller ikke at medføre, at
flere udlændinge mister opholdsgrundlaget i Danmark.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, hvad der er baggrunden for at man
ønsker at straffe de personer, der ikke
formår at opfylde dokumentationskravene, herunder om det
ikke er muligt at sikre en hurtigere
sagsbehandling af ukomplicerede sager på anden måde og efte
r den nuværende lovgivning?
Svar:
Formålet med indførelsen af selvbetjeningsmodellen er at skab
e større brugertilfredshed og øge
effektiviteten i sagsbehandlingen. Selvbetjeningsmodellen skal
medvirke til at motivere ansøgeren
til i højere grad at tage ansvar for oplysningen af sagen, heru
nder oplysninger, som ansøgeren og
den herboende er de nærmeste til at skaffe.
Der er således ikke tale om at straffe ansøgere, der ikke med
virker til at oplyse sagen, men om i
videst muligt omfang at søge alle sager oplyst så godt som mul
igt, således at så mange sager som
muligt kan behandles på det foreliggende grundlag — til gavn
for alle ansøgere.
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0007.png
7
Ved at indføre selvbetjeningsmodellen kan brugerne
få klar besked om sagsbehandlingstiden og få
en hurtig behandling af sagen, hvis de indleverer en
korrekt udfyldt og fuldt oplyst ansøgning.
En afvisning af en ansøgning, der ikke indeholder de
nødvendige oplysninger, vil alene have den
konsekvens, at ansøgeren må indgive en ny ansøgning.
Udlændingeservice vil i afvisningsafgørelsen klart og tyde
ligt angive, hvad der mangler at blive
oplyst eller dokumenteret, for at ansøgningen kan blive beha
ndlet.
Når Udlændingeservice modtager de manglende oplysninger,
vil Udlændingeservice behandle an-
søgningen.
I særlige tilfælde, hvor ansøgeren og den herboende ikke er
i stand til at oplyse sagen, kan der ses
bort fra selvbetjeningsmodellen, således at Udlændingeserv
ice overtager pligten til at indhente de
nødvendige oplysninger fra andre myndigheder m.v.
Det er også i dag muligt at få behandlet en ansøgning om
familiesammenføring hurtigere, hvis
Udlændingeservice fra starten har alle nødvendige oplysninger
og dokumenter til at afgøre sagen.
Imidlertid er mange ansøgninger i dag mangelfulde, og Udl
ændingeservice må i disse sager ind-
hente de relevante oplysninger fra sagens parter eller fra andr
e myndigheder. Dette forlænger sags-
behandlingen til skade for den herboende og ansøgeren. End
videre medfører det et stort ressource-
forbrug.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes bekræfte, at der ikke er tiltænkt ændringer
i tilknytningskravet med vedtagelse
af en bemyndigelsesbestemmelse.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der ikke er tiltænkt ændringer i tilknytni
ngskravet med den foreslåede be-
myndigelsesbestemmelse.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes i forlængelse af sit løfte under 1. behandlingen
give udvalget en så præcis be-
skrivelse af indholdet i en kommende bekendtgørelse om tilkn
ytningskravet som muligt, med hen-
blik på et optryk i forbindelse med udvalgets betænkning.
svar:
Integrationsministeriets notat af 1. december 2005 indeholder
en samlet beskrivelse af anvendel-
sen af tilknytningskravet ved ægtefællesammenføring. Notatet er
sendt til Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 5. december 2005 (UUI
alm. del - bilag 53).
I notatet er der foretaget en gennemgang af de enkelte elemente
r i tilknytningsafvejningen med
udgangspunkt i bemærkningerne til lov nr. 365 af 6. juni 200
2, der indførte det gældende tilknyt-
ningskrav. Den mest præcise beskrivelse af indholdet af en kom
mende bekendtgørelse findes såle-
des i notatet, der indeholder følgende retningslinjer for vurderin
gen af tilknytningskravet:
Ved afgørelsen af, om tilknytningskravet må anses for opfyldt, skal
der altid foretages en konkret
vurdering og afvejning på grundlag af alle foreliggende omstænd
igheder.
I denne afvejning lægges der bl.a. vægt på længden og karakter
en af ægtefællernes ophold i de re-
spektive lande, herunder på hvor de har haft deres opvækst, og
hvor de har gået i skole. Hvis den
herboende er født i Danmark, eller er kommet hertil som barn
og derfor har haft sin opvækst og
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0008.png
8
skolegang i Danmark, må den pågældende som
udgangspunkt antages at have opnået en væsentlig
tilknytning til Danmark. Er den herboende født
og opvokset i et andet land og således ikke har haft
sin opvækst i Danmark, kræves der et længerevarende
ophold her i landet for, at den herboende kan
anses for at have opnået en væsentlig tilknytning til Dan
mark. Efter praksis skal den herboende ha-
ve haft ophold (opholdstilladelse) i ca. 12 år, forudsat, at
den pågældende har gjort en indsats for at
blive integreret i det danske samfund, for at opholdet kan anse
s for længerevarende.
Ægtefællernes uddannelses- eller arbejdsmæssige tilknytni
ng til Danmark m.v. tillægges betyd-
ning. Der lægges ved vurderingen af den herboendes tilkn
ytning til arbejdsmarkedet vægt på fast-
heden og tilknytningen til arbejdsmarkedet, typen af beskæfti
gelse, varigheden af beskæftigelsen og
på, om arbejdsmarkedstilknytningen er opnået i kraft af kval
ifikationer, der er erhvervet gennem
uddannelse i Danmark.
Har den herboende gennem mindst ca. 4-5 år haft en fast arbe
jdsmarkedstilknytning, vil dette væ-
re et moment, der under hensyn til beskæftigelsens karakter
og graden af den herboendes integrati-
on i Danmark taler for, at den herboende anses for at have
opnået en væsentlig tilknytning til landet.
Har den herboende gennem mindst 7-8 år haft en fast arbejdsm
arkedstilknytning, vil dette være et
moment, der taler for at anse den herboende for at have opn
ået en væsentlig tilknytning til landet,
uanset den pågældendes beskæftigelse ikke kan anses for særl
igt egnet til at medvirke til den på-
gældendes integration i Danmark.
Der lægges endvidere vægt på ægtefællernes familiemæssi
ge tilknytning til Danmark og til ansø-
gerens hjemland. Der lægges herved vægt på, om den herboend
e har forældre og andre nærtstående
familiemedlemmer i Danmark. Hensynet til herboende børn,
der kan blive berørte af afgørelsen om
ægtefællesammenføring, vil herunder altid indgå i tilknytningsv
urderingen.
Herudover lægges der vægt på sproglige færdigheder. Det vil
herunder indgå i tilknytningsafvej-
ningen, om ægtefællen kan tale dansk. Det indgår endvidere
i afvejningen, hvorvidt ægtefællerne
kommunikerer sammen på et fælles modersmål, som ikke er dans
k.
Spørgsmål 14:
Ministeren bedes uddybe bemærkningen om, at konsekvense
n af, at en ufuldstændig ansøgning
bliver afvist er, at ansøgeren må indgive en ny ansøgnin
g, herunder oplyse, hvilke for-
hold/retsvirkninger der knytter sig til ansøgningstidspunktet?
Svar.
At ansøger må indgive en ny ansøgning indebærer, at ansøgere
n skal supplere en ikke fuldt oplyst
ansøgning med de manglende oplysninger, der er nødvendige for
at behandle sagen. Der er således
ikke tale om, at udlændingen skal indsende de samme oplysnin
ger flere gange.
Ifølge udlændingelovens § 27, stk. 1, regnes de tidsrum, der er
nævnt i reglerne om tidsubegræn-
set opholdstilladelse (jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, 1. pkt.
, og stk. 4 og 5), bortfald (jf. udlæn-
dingelovens § 17, stk. 1), og udvisning (jf. udlændingelovens §§
22, 23 og 25 a) fra tidspunktet for
udlændingens tilmelding til folkeregisteret eller, hvis ansøgnin
gen om opholdstilladelse er indgivet
her i landet, fra tidspunktet for ansøgningens indgivelse eller fra
tidspunktet, hvor betingelserne for
opholdstilladelse er opfyldt, hvis dette tidspunkt ligger efter ansø
gningstidspunktet.
Beregningsreglerne i udlændingelovens § 27, stk. 1, omfatter sam
tlige opholdstilladelser efter ud-
lændingeloven med undtagelse af asyl efter udlændingelovens
§ 7, hvor de nævnte tidsrum regnes
fra tidspunktet for den første meddelelse af opholdstilladelse, jf.
udlændingelovens § 27, stk. 2.
L 17 - 2006-07 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2776344_0009.png
9
Med hensyn til selvbetjeningsmodell
en vil det være tidspunktet for indgiv
elsen af en fuldt oplyst
ansøgning, der vil blive betragtet som
ansøgningstidspunktet.
Spørgsmål 22:
Ministeren bedes uddybe, hvad der skal
forstås ved kriteriet, "hvis det er nærliggen
de", at forhol-
dene i en gruppe asylansøgeres hjemland
vil ændre sig i løbet af kortere tid, herund
er give eksem-
pler på, hvornår det f.eks. kunne være tilf
ældet.
Svar:
I bemærkningerne til L 17 er det anført
, at opholdstilladelser til flygtninge fre
mover som ud-
gangspunkt vil blive givet for perioden fre
m til mulig meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladel-
se, dvs. 7 år.
Hvis Udlændingeservice efter en genere
l vurdering finder, at det må forventes,
at betingelserne
for asyl ikke vil være til stede i hele period
en, vil tilladelsen skulle gives for en korter
e periode.
Det fremgår af bemærkningerne til lovfor
slaget, at det vil kunne blive relevant
at meddele op-
holdstilladelse for en kortere periode i
tilfælde, hvor det er nærliggende, at forho
ldene i en gruppe
asylansøgeres hjemland vil ændre sig i løb
et af kortere tid, og asyltilladelsen er giv
et på baggrund af
de aktuelle forhold i hjemlandet.
Et eksempel herpå kunne være, at en ans
øger far meddelt asyl på et tidspunkt,
hvor der i den på-
gældendes hjemland er et systemskifte und
ervejs.
Det skal understreges, at der ikke ændre
s på de gældende regler for, hvornår en
asyltilladelse kan
inddrages. En asylansøger, der får medd
elt opholdstilladelse i en periode på 2 år,
vil således på
sædvanlig vis få forlænget sin opholdstill
adelse efter de 2 år, medmindre der er gru
ndlag for at ind-
drage opholdstilladelsen. Afgørelser om
inddragelse og nægtelse af forlængelse
af opholdstilladel-
ser som flygtning skal administreres i overe
nsstemmelse med Flygtningekonvention
en.
Spørgsmål 25:
Vil ministeren i forbindelse med bekend
tgørelsen sikre, at praksisskabende afgøre
lser, som ligger
til grund for bekendtgørelsens fortolkning
vil blive offentliggjort i anonymiseret for
m og sikre at
fremtidige praksisskabende afgørelser ligele
des offentliggøres i anonymiseret form?
Svar:
Der offentliggøres allerede i dag anonymi
serede sagsresum&r på Integrationsmini
steriets og Ud-
lændingeservices hjemmeside. Disse ano
nymiserede sagsresum&r skal sammen me
d de offentlig-
gjorte praksisnotater skabe øget klarhed om
kring regler og praksis på udlændingeomr
ådet.
Dette vil også være tilfældet efter udstedel
se af en bekendtgørelse om tilknytningskrave
t.