Bilag til forsvarsministerens

skrivelse af 30. maj 2007

(Alm.del.)

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr. 19:

Kan ministeren bekræfte om følgende forløb er korrekt?

 

2001: I forlængelse af det telepolitiske forlig fra 1999 indgås mellem Telestyrelsen og Motorola en frivillig aftale for 15 år om i beredskabsfrekvenserne 380-400 MHz på helt normale konkurrencemæssige vilkår at opbygge et landsdækkende offentligt digitalt mobiltelefonnet for mobil dækning (infrastruktur, salg af tjenesteydelser og adgange mv.) til både nød- og beredskabsbrugere såvel som civile brugere.

 

2001/02: Ministeren meddeler på en forespørgsel efterfølgende, at der ikke følger ”tvangsbrugere og kunder” med den frivilligt indgåede aftale om tildeling af mobillicens/frekvenser til Motorola.

 

2003: Motorola meddeler, at man vil anlægge sag an mod Telestyrelsen for de manglende ”tvangskunder” (Børsen, 3. jan. 2003)

 

2003 og igen 04: IT og Telestyrelsen bevilger Motorola/TetraNet udsættelse af implementeringsplanen for udbygning af et landsdækkende Tetranet under henvisning til, at det ikke pt. er muligt for Motorola at erhverve sig kunder til at bruge deres mobilnet og tjenester.

 

2002 og 03: De af Indenrigs- og Sundhedsministeriet rekvirerede rapporter dokumenterer, at den valgte Tetra-løsning er for dyr og teknologisk for ensidig (det er hidtil alene anbefalet at bruge Tetra-teknologien).

 

2003/04: Motorola meddeler Politiet, at man ikke længere ser sig i stand til at levere reservedele til Politiets analoge radiokommunikationsnet.

 

2005: Radioudvalget nedsættes med vicerigspolitichefen som formand og Kammeradvokaten bidrager med et responsum, indeholdende bl.a. vurderinger af, hvorvidt licenserne med 380-400 MHz frekvenserne skal tilbagetrækkes, hvad licensbetingelserne giver mulighed for. Responsummet kan ikke offentliggøres.

 

2006: Økonomistyrelsen følger op på Radioudvalgets/Kammeradvokatens anbefalinger og et teknologineutralt EU-udbud uden indhold af frekvens vedr. køb af tjenesteydelser (altså ikke infrastruktur, master mv.) og adgange iværksættes, på trods af at licens/frekvenser allerede er tildelt Motorola/TetraNet for en 15 årig periode.

 

2006: Af Aftalen om Finansloven for 2007 fremgår, at finansiering af anlægsudgifterne forbundet med etableringen af selve netværket (infrastruktur, master mv.) er løst, jf. Radioudvalgets og Kammeradvokatens anbefalinger.

 

2007: L 167 fremsættes i forlængelse af Radioudvalgets/Kammeradvokatens anbefalinger og EU-udbuddet, idet der nu med lovforslaget skal sikres ”tvangsbrugere og -kunder” fra såvel det offentlige som fra private erhverv til den allerede i 2001 tildelte licens/frekvenser.

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra følgende ministerier: Justitsministeriet, Finansministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Af nedenstående fremgår det, hvilket ministerium der har ydet bidrag. For overskuelighedens skyld er forløbet delt op i punkter svarende til de ti punkter, der er opregnet i spørgsmålet.

 

Punkt 1 - Fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

2001: I forlængelse af det telepolitiske forlig fra 1999 indgås mellem Telestyrelsen og Motorola en frivillig aftale for 15 år om i beredskabsfrekvenserne 380-400 MHz på helt normale konkurrencemæssige vilkår at opbygge et landsdækkende offentligt digitalt mobiltelefonnet for mobil dækning (infrastruktur, salg af tjenesteydelser og adgange mv.) til både nød- og beredskabsbrugere såvel som civile brugere.

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har for så vidt angår punkt 1 oplyst følgende – efter indhentelse af oplysninger fra IT- og Telestyrelsen:

 

”Det kan bekræftes, at IT- og Telestyrelsen i 2001 efter en forudgående udbudsforretning udstedte en tilladelse til TETRA primært til beredskabsformål (til selskabet TetraNet, som Motorola står bag) samt en tilladelse til TETRA primært til civile formål (til selskabet TetraStar). Det bemærkes, at da der ved udbuddet kun var én tilbudsgiver pr. tilladelse, blev tilladelserne udstedt med de i udbuddet angivne minimumsvilkår. TetraNets tilladelse blev udstedt med en varighed på 15 år. Herefter løber tilladelsen videre i perioder på 10 år, medmindre den tilbagekaldes ét år før periodens udløb. Der kan i øvrigt henvises til IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1, herunder særligt fra side 1, afsnit 3 til og med side 2 afsnit 7.”

 

Punkt 2 - Fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

2001/02: Ministeren meddeler på en forespørgsel efterfølgende, at der ikke følger ”tvangsbrugere og kunder” med den frivilligt indgåede aftale om tildeling af mobillicens/frekvenser til Motorola.

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har for så vidt angår punkt 2 oplyst følgende – efter indhentelse af oplysninger fra IT- og Telestyrelsen:

 

”Det har ikke været muligt at identificere den angivne forespørgsel. Det kan imidlertid oplyses, at det af bemærkningerne til lovforslaget (L 103 af 25. november 1999) fremgår, at der bl.a. var den fordel ved en model, hvor ”operatøren bærer etableringsomkostningen og –risikoen, at operatøren hermed også har ansvaret for at ”hverve kunder” og dermed få tilstrækkelig trafik på nettet til at forrente investeringen…”. TetraNet har – ligesom TetraStar – siden 2001 opereret på kommercielle vilkår, herunder med eget ansvar for at tiltrække kunder til tjenesterne. Der kan i øvrigt henvises til IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1, herunder særligt side 1, næstsidste afsnit, til og med side 2, afsnit 7.”

 

 

 

Punkt 3 - Fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

2003: Motorola meddeler, at man vil anlægge sag an mod Telestyrelsen for de manglende ”tvangskunder” (Børsen, 3. jan. 2003)

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har for så vidt angår punkt 3 oplyst følgende – efter indhentelse af oplysninger fra IT- og Telestyrelsen:

 

”Det kan bekræftes, at der i Børsen den pågældende dato var to artikler om Tetra, og at TetraNet ifølge den ene artikel overvejede en retssag. Vi har imidlertid ikke modtaget en sådan stævning. Der kan i øvrigt henvises til IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 3, herunder særlig side 2 afsnit 2.”

 

Punkt 4 - Fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

2003 og igen 04: IT og Telestyrelsen bevilger Motorola/TetraNet udsættelse af implementeringsplanen for udbygning af et landsdækkende Tetranet under henvisning til, at det ikke pt. er muligt for Motorola at erhverve sig kunder til at bruge deres mobilnet og tjenester.

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har for så vidt angår punkt 4 oplyst følgende – efter indhentelse af oplysninger fra IT- og Telestyrelsen:

 

”Det kan bekræftes, at IT- og Telestyrelsen to gange (i 2003 og 2005) efter ansøgninger fra TetraNet har truffet beslutning om udskydelse af kravene i TetraNets tilladelse om udendørs geografisk dækning. Udskydelsen i 2003 var begrundet i nedsættelsen af de tværministerielle udvalg i 2002 og 2003, der havde til opgave at undersøge den tekniske kommunikation på beredskabsområdet, mens udskydelsen i 2005 skyldtes forhold omkring strukturreformen, politiforliget og forsvarsforliget. Udvalgsarbejderne og de øvrige nævnte forhold afstedkom et vist beslutningsmæssigt vakuum hos nød- og beredskabsmyndighederne. Dette vakuum betød, at nød- og beredskabskunderne ikke havde kunnet træffe beslutning om tilslutning til et TETRA nød- og beredskabsnet. Dette var forhold, som TetraNet ikke havde kunnet forudse, da tilladelsen blev udstedt, og som TetraNet ikke havde haft mulighed for at påvirke ud over sædvanlige markedsføringsinitiativer. Der kan i øvrigt henvises til IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3, herunder særlig fra side 1, afsnit 3 til og med side 2, afsnit 1.”

 

Punkt 5 - Fra Forsvarsministeriet

2002 og 03: De af Indenrigs- og Sundhedsministeriet rekvirerede rapporter dokumenterer, at den valgte Tetra-løsning er for dyr og teknologisk for ensidig (det er hidtil alene anbefalet at bruge Tetra-teknologien).

 

For så vidt angår punkt 5 om de af Indenrigs- og Sundhedsministeriet rekvirerede rapporter fra 2002 og 2003 har Forsvarsministeriet af Forsvarsudvalgets sekretariat efterfølgende fået oplyst, at der dels henvises til Rapport om den tekniske radiokommunikation på beredskabsområdet oversendt til Kommunaludvalget den 17. december 2002 af Indenrigs- og Sundhedsministeren (rapporten kan findes på Folketingets hjemmeside under folketingssamling 2002-2003, kommunaludvalgets bilag vedr. alm. Del – bilag 109, omdelt i december 2002), dels Rapport om radiokommunikation for beredskabet (Analyse af konsekvenser vedrørende tilslutning til et landsdækkende digitalt beredskabsradionet) oversendt til Kommunaludvalget den 18. juni 2003 af Indenrigs- og Sundhedsministeren (Pressemeddelelse om rapporten kan findes på Folketingets hjemmeside under folketingssamling 2002-2003, kommunaludvalgets bilag vedr. alm. Del – bilag 288, omdelt i juni 2003). Rapporten fra 2003 ses at være udarbejdet som udløber af rapporten fra 2002, jf. nedenfor.

 

Rapporten fra 2002

Regeringen nedsatte i januar 2002 en arbejdsgruppe om den tekniske radiokommunikation på beredskabsområdet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet varetog formandskabet for arbejdsgruppen, som bestod af repræsentanter fra Amtsrådsforeningen, Beredskabsstyrelsen, Beredskab Storkøbenhavn, Falck Danmark A/S (observatør), Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Justitsministeriet, KL, Københavns Kommune, Rigspolitichefen og IT- og Telestyrelsen.

 

Myndighederne i arbejdsgruppen har ud fra et beredskabsfagligt grundlag foretaget en afdækning af behovet for en styrkelse af den tværgående radiokommunikation på beredskabsområdet. Af rapporten fra 2002 fremgår det bl.a.: ”Hovedparten af de mobile radiosystemer, som anvendes af de danske beredskabsmyndigheder, er baseret på analog radioteknologi”, samt ”Der er i europæisk regi udarbejdet en standard for en digital radioteknologi, som kan anvendes af beredskabsmyndighederne, TETRA.” Endvidere fremgår det af rapporten: ”Beredskabsmyndighederne anvender i dag en række forskellige radiokommunikationssystemer, som der ikke kan ske kommunikation imellem.”

 

Rapporten konkluderer bl.a.: ”Behovet for tværgående radiokommunikation er størst i tilfælde af større ulykker og katastrofer, hvor indsatsen er kompleks og skadesstedet her en større geografisk udstrækning.” Endvidere fremgår det af rapporten: ”Set ud fra en beredskabsfaglig synsvinkel vil beredskabsmyndighedernes tilslutning til et landsdækkende digitalt radiosystem baseret på TETRA-teknologien kunne forbedre den tværgående radiokommunikation i forbindelse med større ulykker og katastrofer.”

 

Det fremgår af den pressemeddelelse, der blev udsendt af Indenrigs- og Sundhedsministeriet i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten, at ”Arbejdsgruppen havde ikke til opgave at foretage en detaljeret analyse, der afvejer økonomiske konsekvenser i forhold til forventede fordele og forbedringer ved beredskabsmyndighedernes overgang til nye former for radiokommunikationssystemer.” I forlængelse heraf fremgår det endvidere af pressemeddelelsen: ”Beredskabsmyndighederne har dog i et meget groft skøn i rapporten peget på, at der forudses at være merudgifter forbundet med beredskabsmyndighedernes tilslutning til et landsdækkende digitalt radionet.” Det fremgår imidlertid af rapporten, at ”En direkte sammenligning af de nuværende driftsudgifter til radiokommunikation og udgifterne til en TETRA-baseret løsning ikke er mulig, idet TETRA-løsningerne vil tilføre beredskabets kommunikation en række faciliteter og funktionaliteter, som ikke findes i dag.”

 

Rapporten fra 2003

I pressemeddelelsen i forbindelse med udsendelse af den ovenstående rapport fra 2002 fremgår det: ”Forhold som bl.a. kundegrundlag, tilslutningstakt og myndighedernes funktionalitetskrav incl. bl.a. dækningsgrad vurderes at påvirke taksterne, som en kommerciel operatør vil fastsætte for anvendelse af et landsdækkende digitalt radionet. Derfor er der behov for så præcis en fastlæggelse som muligt af særligt disse økonomiske konsekvenser for beredskabsmyndighederne.” På den baggrund nedsatte Regeringen et tværministerielt udvalg til at udarbejde et udbygget beslutningsgrundlag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet varetog formandskabet for udvalget, som bestod af repræsentanter fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Forsvarsministeriet og Finansministeriet. Det tværministerielle udvalgs rapport blev offentliggjort den 18. juni 2003.

 

Rapporten fra 2003 anfører bl.a. vedrørende fordele ved anvendelse af et digitalt radionet: ”Indførelsen af et digitalt radiokommunikationsnetværk kan potentielt danne grundlag for realiseringen af to typer fordele inden for beredskabsmyndighederne:

 

Det fremgår endvidere af rapporten, at ”TETRA har den højeste grad af behovsopfyldelse, da den opfylder alle de kritiske funktionelle behov og hovedparten af de vigtige funktionalitetsbehov.”

 

Det fremgår af rapporten vedrørende ulemper ved anvendelse af et digitalt radionet: ”Vurderingen af ulemperne relaterer sig primært til, at prisen på digital radiokommunikation formentlig vil ligge væsentligt over de nuværende omkostninger forbundet hermed.”

 

Punkt 6 - Fra Justitsministeriet

2003/04: Motorola meddeler Politiet, at man ikke længere ser sig i stand til at levere reservedele til Politiets analoge radiokommunikationsnet.

 

Justitsministeriet har for så vidt angår punkt 6 oplyst følgende:

 

”Rigspolitiet implementerede i perioden 1993 - 1996 et nyt analogt radiosystem til dansk politi. Systemet blev leveret af Motorola A/S.

 

Selskabets kontraktlige forpligtigelser til levering af reservedele udløb i 2003. Motorola A/S havde efter kontraktens udløb ikke længere mulighed for at levere vitale dele til det analoge radiosystem.”

 

Punkt 7 - Fra Justitsministeriet i koordination med Finansministeriet

2005: Radioudvalget nedsættes med vicerigspolitichefen som formand og Kammeradvokaten bidrager med et responsum, indeholdende bl.a. vurderinger af, hvorvidt licenserne med 380-400 MHz frekvenserne skal tilbagetrækkes, hvad licensbetingelserne giver mulighed for. Responsummet kan ikke offentliggøres.

 

Justitsministeriet har for så vidt angår punkt 7 oplyst følgende:

 

”For så vidt angår punkt 7 om tilbagetrækning af licenser henvises der til IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 (side 2, 3. sidste afsnit).

 

Vedrørende spørgsmålet om offentliggørelse af et responsum fra Kammeradvokaten til Rigspolitiet henvises der til Finansministeriets og Justitsministeriets bidrag til forsvarsministerens besvarelser af spørgsmål nr. 7 og 15.”

 

 

Punkt 8 - Fra Finansministeriet

2006: Økonomistyrelsen følger op på Radioudvalgets/Kammeradvokatens anbefalinger og et teknologineutralt EU-udbud uden indhold af frekvens vedr. køb af tjenesteydelser (altså ikke infrastruktur, master mv.) og adgange iværksættes, på trods af at licens/frekvenser allerede er tildelt Motorola/TetraNet for en 15 årig periode.

 

Finansministeriet har for så vidt angår punkt 8 oplyst følgende:

 

”Finansministeriet har af Økonomistyrelsen fået følgende oplyst:

 

For så vidt angår punkt 8 henvises til Økonomistyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at Økonomistyrelsen sammen med Kammeradvokaten foretog en grundig gennemgang af det frekvensbånd, som gennem IT- og Telestyrelsen allerede var udstedt til nød- og beredskabskommunikation i forbindelse med forberedelsen af udbuddet. Denne gennemgang førte til den konklusion, at styrelsen ikke er forpligtet til at indgå kontrakt med indehaveren af det pågældende frekvensbånd.

 

På den baggrund og på anbefaling af Kammeradvokaten blev kontrakten om etablering og drift af et landsdækkende radiokommunikationsnet til beredskaberne bragt i EU-udbud, jf. udbudsbekendtgørelse af 8. juni 2006 (nr. 2006/S 109-116975), hvor ordretildeling, på baggrund af tilbudsgivernes endelige tilbud, vil ske ud fra kriteriet: det økonomisk mest fordelagtige tilbud.

 

For så vidt angår Tetranets frekvenstilladelse skal det, som anført i IT- og Telestyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1 bemærkes, at IT- og Telestyrelsen ikke kan trække denne tilbage, idet betingelserne herfor ikke er opfyldt i henhold til frekvensloven. IT- og Telestyrelsen vil således alene kunne iværksætte en inddragelse af tilladelser i tilfælde, hvor styrelsen har konstateret, at der er frekvensknaphed, og frekvenserne i øvrigt ønskes anvendt til andre formål.”  

 

Punkt 9 - Fra Finansministeriet

2006: Af Aftalen om Finansloven for 2007 fremgår, at finansiering af anlægsudgifterne forbundet med etableringen af selve netværket (infrastruktur, master mv.) er løst, jf. Radioudvalgets og Kammeradvokatens anbefalinger.

 

Finansministeriet har for så vidt angår punkt 9 oplyst:

 

”Finansministeriet har af Økonomistyrelsen fået følgende oplyst:

 

For så vidt angår punkt 9 kan det oplyses, at staten ved indgåelse af kontrakt i forlængelse af ovennævnte udbud køber en tjenesteydelse, der omfatter adgang til og drift af et radiokommunikationsnet. Det er tjenesteyderen, som skal eje og drive netværket, jf. Akt 168 1/6 2006. Staten vil således have udgifter til køb af denne tjenesteydelse. Ved at købe en tjenesteydelse sikres det blandt andet, at tjenesteyderen har ansvaret for, at nettet opfylder beredskabernes behov som specificeret.

 

For så vidt angår den interne fordeling af udgifterne for tjenesteydelsen mellem beredskaberne er det med Aftaler om Finansloven for 2007 aftalt, at finansieringen af anlægsudgifterne forbundet med etableringen af selve netværket (master mv.) primært finansieres ved salg af statslige aktiver. Den interne fordeling af udgifterne mellem beredskaberne bygger således på, at staten afholder de udgifter til tjenesteydelsen, der kan henføres til tjenesteyders anlægsudgifter. Beredskaberne skal derimod afholde de udgifter til tjenesteydelsen, der kan henføres til tjenesteyders løbende drift af nettet m.v. Hertil kommer at beredskaberne skal afholde brugerudgifterne i form af bl.a. udgifter til terminaler m.v.”    

 

Punkt 10 - Fra Finansministeriet

2007: L 167 fremsættes i forlængelse af Radioudvalgets/Kammeradvokatens anbefalinger og EU-udbuddet, idet der nu med lovforslaget skal sikres ”tvangsbrugere og -kunder” fra såvel det offentlige som fra private erhverv til den allerede i 2001 tildelte licens/frekvenser.

 

Finansministeriet har for så vidt angår punkt 10 oplyst følgende:

 

”Finansministeriet har af Økonomistyrelsen fået følgende oplyst:

 

For så vidt angår punkt 10 henvises til lovforslagets bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår, at lovforslaget er et led i udmøntningen af dels Radioudvalgets indstilling, dels forpligtelsen i medfør af finansloven 2006 og 2007. Det fremgår af finansloven for 2007, at alle beredskabsmyndigheder skal anvende det nye radiokommunikationssystem.

 

Der henvises for så vidt angår omfanget af forpligtelsen til lovforslaget med dets bemærkninger samt forsvarsministerens besvarelser af spørgsmål 1, 3, 9 og 14.

 

Endelig henvises til Økonomistyrelsens bidrag til forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at udbuddet vedrørende etablering af adgang til og drift af et nyt radiokommunikationsnet er frekvensneutralt. Det er således ikke et krav, at det landsdækkende radiokommunikationsnet skal baseres på et bestemt frekvensbånd, som eksempelvis det frekvensbånd, som tidligere er blevet udstedt til nød- og beredskabskommunikation.”