Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 15. maj 2007 |
(Alm.del.)
|
|
|
I forlængelse af svar på spørgsmål 3 bedes ministeren oplyse, om han ikke anser det for en del af beredskabet f.eks. at køre med patienter eller at køre mad ud til ældre f.eks. i en situation, hvor 25 % af det offentlige personale er sygemeldt som følge af en pandemi, som der arbejdes med i nogle scenarier for pandemier.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har det landsdækkende radiokommunikationsnet som udgangspunkt til formål at sikre den tværsektorielle kommunikation i forbindelse med myndighedernes løsning af deres sektoropgaver i forbindelse med større ulykker og hændelser, herunder terroranslag.
Selv om den nævnte persongruppe varetager opgaver, der har en beredskabsmæssig karakter, fordi de sigter mod at afværge eller afhjælpe helbredsmæssig problemer eller skader, vil disse opgaver dog kun sjældent – hvis overhovedet – have karakter af beredskab i beredskabslovens forstand.
Netop derfor retter forpligtelsen i lovforslaget sig som udgangspunkt mod de primære myndigheder, der løser beredskabsmæssige opgaver i henhold til beredskabslovgivningen (de kommunale redningsberedskaber) og sundhedslovgivningen (det regionale ambulanceberedskab). Øvrige primære beredskabsmyndigheder (det statslige redningsberedskab, politiet og forsvaret, herunder hjemmeværnet) er som statslige myndigheder allerede omfattet af forpligtigelsen.
Ovennævnte myndigheder vil kunne have behov for en særlig tværsektoriel kommunikationsmulighed ved større ulykker og hændelser, herunder terroranslag.
Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, kan forsvarsministeren fastsætte regler om, at andre end de direkte berørte af lovforslaget skal benytte det fælles landsdækkende radiokommunikationsnet. Som anført i min besvarelse af spørgsmål 9 tænkes der i den forbindelse eksempelvis på virksomheder, der leverer kritisk infrastruktur inden for bl.a. energi- og transportområdet, og som er eller kan blive vigtige for det danske beredskab. En sådan forpligtelse vil imidlertid i givet fald alene blive pålagt på baggrund af en beredskabsfaglig vurdering og efter forhandling med de relevante ressortministre.
Jeg kan endelig pege på, at lovforslaget ikke afskærer muligheden for at anvende supplerende kommunikationssystemer i det omfang, sådanne ikke hindrer, besværliggør eller på anden måde forringer den pligtige og sikre radiokommunikation inden for egen sektor og mellem flere sektorer ved det fælles landsdækkende radiokommunikationsnet.