Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 16. maj 2007
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af beredskabsloven
(Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes
anvendelse af et landsdækkende
 radiokommunikationsnet)
[af forsvarsministeren (Søren Gade)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2007 og var til 1. behandling den 22. marts 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 9. januar 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del − bilag 58. Den 23. februar 2007 sendte forsvarsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Taxi RÃ¥d,
Dansk Transport og Logistik (DTL),
PMR-brugergruppen i Danmark og
Taxa Fyn.
Forsvarsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Dansk Taxi RÃ¥d,
PMR-brugergruppen i Danmark og
PMR Industrien.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf denne har besvaret de 15. De resterende 3 spørgsmål forventes besvaret endeligt inden lovforslagets 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (SF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten vil stemme imod lovforslaget, da vi ikke mener, sagen er tilstrækkelig belyst, og da vi mener, kommunikationsnettet skal være en offentlig opgave og ikke overlades til et privat selskab. Selve ideen om et landsdækkende kommunikationsnet, hvor alle dele af beredskabet kan tale sammen, er vi selvfølgelig tilhængere af. Vi mener, det skulle være etableret for længe siden, men som en offentlig opgave, hvor infrastrukturen er offentligt ejet. Det er efter vores mening alt for risikabelt at overlade noget så afgørende som kommunikationen i krisesituationer til et privat selskab.
Hele forløbet bærer præg af, at Danmark endnu ikke har fået et moderne, bredtfavnende beredskabsbegreb, hvor man tænker på andet end blå blink, for beredskab handler i dag om mere end at kunne sende politi, brandvæsen og ambulancer af sted. Dels er der i dag langt flere informationer, som også de har behov for, og som kræver et stabilt net, der kan transportere mange data på en gang, dels omfatter risikovurderinger i dag også f.eks. pandemier, hvor man vurderer, at 25 pct. af de offentligt ansatte kan blive syge. Det omfatter angreb på it, så f.eks. el eller vandforsyning stoppes, og det omfatter terrorangreb.
Det er for os afgørende at få fuldstændig sikkerhed for, at det landsdækkende kommunikationsnet opbygges på åbne standarder, så de mange forskellige både offentlige og private parter, der kan få brug for at skulle kommunikere i en krisesituation, kan opbygge deres systemer, så de kan tale sammen − selvfølgelig også med den nødvendige mulighed for kryptering, så fortrolige oplysninger kan holdes fortrolige, og med mulighed for at lukke for dele af systemet, såfremt politiet vurderer, at der er behov for det osv.
Nøjagtig ligesom mobilnettet er opbygget, så alle slags mobiltelefoner kan snakke sammen, skal de mange forskellige kommunikationsnet, som det offentlige bruger til politi, brandvæsen, ambulancer, hjemmepleje, togdrift, busdrift, flydrift osv., og som de private bruger til taxaer, lastbiler, el-værker osv., kunne snakke sammen. Og de skal have en sikker drift. Det er set flere gange, at mobilsystemet i en krise bryder sammen af overbelastning, fordi alle ringer på en gang. Men ledelsen af beredskabsindsatsen skal kunne komme igennem til alle dem, som man kan forestille sig i forskellige scenarier at det er nødvendigt at kunne kommunikere med.
Desuden mener vi, at det er fuldstændig uholdbart, at man ønsker, at Folketinget skal vedtage en lov om et kommunikationsnet, samtidig med at der verserer en retssag, hvor Folketinget ikke kan få adgang til at se statens advokat, Kammeradvokatens, notat om de mulige konsekvenser af sagen. Såfremt Kammeradvokaten måtte vurdere, at der er en risiko for, at staten taber sagen, kunne det jo have betydning for Folketingets behandling af lovforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (Naser Khader (UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2. behandling.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
 Gitte Lillelund Bech (V)  Jens Hald Madsen (V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)  Karsten Nonbo (V)  Marion Pedersen (V)  Hans Kristian Skibby (DF)  Peter Skaarup (DF)  Allan Niebuhr (KF) fmd. Tom Behnke (KF)  Per Kaalund (S)  Naser Khader (UFG)  Poul Andersen (S)  Bjarne Laustsen (S)  John Dyrby Paulsen (S)  Morten Helveg Petersen (RV)  Holger K. Nielsen (SF)  Frank Aaen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin, og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
51 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
22 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
16 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
4 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 167
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringsnotat og høringssvar, fra forsvarsministeren |
2 |
Revideret lovforslag, fra forsvarsministeren |
3 |
Henvendelse fra PMR-brugergruppen i Danmark |
4 |
Henvendelse af 21/3-07 fra Dansk Transport og Logistik (DTL) |
5 |
Henvendelse af 15/3-07 fra Taxa Fyn |
6 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
7 |
Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
8 |
Henvendelse af 29/3-07 fra Dansk Taxi RÃ¥d |
9 |
Kopi af brev til Ombudsmanden og Rigsrevisionen, fra PMR-brugergruppen i Danmark |
10 |
1. udkast til betænkning |
11 |
Korte kommentarer til Forsvarsministeriets svar på L 167, fra PMR-brugergruppen i Danmark |
12 |
Artikler fra Ingeniøren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 167
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 21/3-07 fra DTL, jf. L 167 − bilag 4, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm., om radioudvalget har undersøgt mulighederne for at bygge det fremtidige radiokommunikationsnet på åbne standarder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/3-07 fra Taxa Fyn, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om, hvordan lovforslaget forholder sig til beslutningsforslag nr. B 103 (folketingsåret 2005-06) om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29/3-07 fra Dansk Taxi Råd, jf. L 167 − bilag 8, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om en redegørelse for det samlede sagsforløb siden teleforliget i 1999, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om kammeradvokatens responsum i sagen, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om en redegørelse for de retssager, der er anlagt ved domstolene, og de klager, der er under behandling ved Konkurrencestyrelsen, i anledning af udbudsprocessen og -bekendtgørelsen, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om omfanget af de offentlige og private institutioner, organisationer og virksomheder, der vil blive omfattet af lovforslaget, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om ministerens kommentar til materiale modtaget ved foretræde fra PMR-brugergruppen i Danmark, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om ministerens kommentar til materiale modtaget ved foretræde fra PMR Industri, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om oversendelse af den rapport, Deloitte har udarbejdet om det økonomiske grundlag for det landsdækkende radiokommunikationsnet, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm., om Radioudvalget har undersøgt mulighederne for at bygge det fremtidige radiokommunikationsnet på åbne standarder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm., om ministeren ikke anser det for en del af beredskabet f.eks. at køre med patienter eller at køre mad ud til ældre, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener, det er relevant for Folketinget før lovens vedtagelse at gøre sig bekendt med statens advokat, kammeradvokatens, responsum om, hvorvidt denne sag kan føre til, at staten bliver erstatningspligtig, til forsvarsministeren, og ministerens foreløbige svar herpå |
16 |
Spm., om også f.eks. hjemmeplejen, praktiserende læger og speciallæger vil være omfattet af beredskabet i lovens forstand, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
17 |
Spm. om ministerens kommentar til artikler fra Ekstra Bladet, til forsvarsministeren |
18 |
Spm. om ministerens kommentar til artikler fra Ingeniøren, jf. L 167 – bilag 12, til forsvarsministeren |
                                                                                                                                            Â