Niels Johan Juhl-Nielsen
Fmd. for PMR-Brugergruppen
Den 10. maj 2007.  Â
Korte kommentarer til Forsvarsministeriets svar til Forsvarsudvalgets spørgsmål (L 167):
Generelt:
Vedr. spg. 1:
A. Fokus: IT- og Telestyrelsen meddeler, at den forgæves har undersøgt muligheden for selv at tage ansvar for en radiokommunikationsløsning til beredskabet ved at en gruppe af beredskabsaktører selv påtog sig opgaven.
Kommentar: ejerskab til kommunikation for samfundsberedskabet er en intim samfundsopgave, som staten bør stå for. Hvorfor tørre en statsopgave af på en gruppe af brugere?
B. Fokus: IT- og Telestyrelsen anfører, at kun i tilfælde af frekvensknaphed og såfremt frekvenserne anvendes til andet formål, kan der blive tale om at trække frekvenserne tilbage.
Kommentar: IT- og Telestyrelsen overser, at manglende eller utilstrækkelig kontraktopfyldelse i fald udrulningstakten af nettet er kontraktbrud, og bør derfor begrunder en tilbagetrækning (TetraNet har 3 gange fået forlænget terminen for udrulning).
C. Fokus: Økonomistyrelsen meddeler med henvisning til Akt 168 1/6 2006 (Finansudvalget) at et Forhandlingsudvalg skal forestÃ¥ â€indgÃ¥else af en fælles aftale med en privat operatør om etablering og drift af adgang til et fælles beredskabsnetværk. Det er sÃ¥ledes en privat operatør, der skal eje og drive netværket.â€
Kommentar: Allerede i begyndelse af april 2006 påbegyndtes arbejdet. Udbudsbekendtgørelsen er dateret den 8. juni 2006!
D. Fokus: Teknologineutralitet og frekvensneutralitet designes af Økonomistyrelsen og dens juridiske rådgivere (Kammeradvokaten)
Kommentar: 380-400 MHz og Tetra-teknologien anbefales for at styrke det europæiske beredskab (Schengen og Nato frigav 380-400 MHz inden for området Public Safety and Emergency Services)
E. Fokus: Udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget dialog.
Kommentar: De ikke-offentliggjorte beredskabskrav kan bøjes og udvandes i en konkurrencepræget dialog. Sikkerhed bliver derfor nedprioriteret!
F. Fokus: Beredskabsaktører som allerede er i besiddelse af terminaler, som er tilstrækkelig kompatible med nettet, kan som udgangspunkt anvende disse.
Kommentar: Systemisk medfører dette en tilpasning til det allerede etablerede net (udbud 2001). Hvad er så indholdet i det verserende udbud? Frekvenserne med licens er tildelt!
G. Fokus: Økonomistyrelsen forsikrer, at kontrakten med den private operatør vil sikre staten og beredskabsaktørerne mod tjenesteyderens økonomiske problemer og mod dennes hele eller delvise overdragelse af nettet til andre.
Kommentar: Konsekvenserne af en afhængighed af et privat monopol er der kedelige erfaringer med.
H. Fokus: Økonomistyrelsen anfører, at kravet om tilslutning til det private monopol alene skal ske efter beredskabsfaglige vurderinger
Kommentar: Tilslutning til et offentligt net giver mening. Tvangskunder til et privatmonopol giver en unødvendig begrænsning for â€samfundssikkerheden†og blokerer udvikling.
Vedr. spg. 4:
Fokus: Økonomistyrelsen anfører med henvisning til B 103 at der pÃ¥ sigt bør fastsættes obligatoriske, Ã¥bne standarder pÃ¥ øvrige omrÃ¥der af det offentliges brug af informationsteknologi efter den proces, der fremgÃ¥r af en rapport fra IT- og Telestyrelsen. Gartner har endvidere i et notat vurderet, at de netværk, som er i konkurrence om at vinde det igangværende udbud er sÃ¥ â€Ã¥bne†som det er muligt indenfor telekommunikationsomrÃ¥det pÃ¥ den væsentligste grænseflade mellem netværk og terminaler.
Kommentar: Det centrale er her ikke graden af â€Ã¥ben standard†men at staten har minimeret sin indflydelse over den fremtidige udvikling ved at overgive omrÃ¥det til en privat operatør.
Vedr. spg. 6:
Fokus: Etableringen af et nyt radiokommunikationsnet til beredskabet indgår dels som en del af Aftale om Finansloven for 2007, dels som en del af flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden for 2007-2010 (Økonomistyrelsen).
Kommentar: Her fremgår det at der skal etableres et nyt radiokommunikationsnet. Der er således god grund til at også Rigsrevisionen skal undersøge denne sag!
Vedr. spg. 7:
Fokus: Kammeradvokatens responsum vedrører statens handlemuligheder i forbindelse med etablering af et nyt beredskabsradiosystem.
Kommentar: I vicerigspolitichefens svar til PMR-Brugergruppen (9. august 2006) fremgÃ¥r følgende: â€Det af Kammeradvokaten udarbejdede responsum indeholder vurderinger og overvejelser om de retlige konsekvenser af den eksisterende lovgivning og tidligere udstedte licenserâ€.  Mon ikke Kammeradvokaten her har overvejet en mulig tilbagetrækning af de i 2001 tildelte frekvenser til TetraNet?