Niels Johan Juhl-Nielsen

Fmd. for PMR-Brugergruppen

Den 10. maj 2007.   

 

 

 

Korte kommentarer til Forsvarsministeriets svar til Forsvarsudvalgets spørgsmål (L 167):

 

Generelt:

 

 

Vedr. spg. 1:

 

A. Fokus: IT- og Telestyrelsen meddeler, at den forgæves har undersøgt muligheden for selv at tage ansvar for en radiokommunikationsløsning til beredskabet ved at en gruppe af beredskabsaktører selv påtog sig opgaven.

Kommentar: ejerskab til kommunikation for samfundsberedskabet er en intim samfundsopgave, som staten bør stå for. Hvorfor tørre en statsopgave af på en gruppe af brugere?

 

B. Fokus: IT- og Telestyrelsen anfører, at kun i tilfælde af frekvensknaphed og såfremt frekvenserne anvendes til andet formål, kan der blive tale om at trække frekvenserne tilbage.

Kommentar: IT- og Telestyrelsen overser, at manglende eller utilstrækkelig  kontraktopfyldelse i fald udrulningstakten af nettet er kontraktbrud, og bør derfor begrunder en tilbagetrækning (TetraNet har 3 gange fået forlænget terminen for udrulning).

 

C. Fokus: Økonomistyrelsen meddeler med henvisning til Akt 168 1/6 2006 (Finansudvalget) at et Forhandlingsudvalg skal forestå ”indgåelse af en fælles aftale med en privat operatør om etablering og drift af adgang til et fælles beredskabsnetværk. Det er således en privat operatør, der skal eje og drive netværket.”

Kommentar: Allerede i begyndelse af april 2006 påbegyndtes arbejdet. Udbudsbekendtgørelsen er dateret den 8. juni 2006!

 

D. Fokus: Teknologineutralitet og frekvensneutralitet designes af Økonomistyrelsen og dens juridiske rådgivere (Kammeradvokaten)

Kommentar: 380-400 MHz og Tetra-teknologien anbefales for at styrke det europæiske beredskab (Schengen og Nato frigav 380-400 MHz inden for området Public Safety and Emergency Services)

 

E. Fokus: Udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget dialog.

Kommentar: De ikke-offentliggjorte beredskabskrav kan bøjes og udvandes i en konkurrencepræget dialog. Sikkerhed bliver derfor nedprioriteret!

 

F. Fokus: Beredskabsaktører som allerede er i besiddelse af terminaler, som er tilstrækkelig kompatible med nettet, kan som udgangspunkt anvende disse.

Kommentar: Systemisk medfører dette en tilpasning til det allerede etablerede net (udbud 2001). Hvad er så indholdet i det verserende udbud? Frekvenserne med licens er tildelt!

 

G. Fokus: Økonomistyrelsen forsikrer, at kontrakten med den private operatør vil sikre staten og beredskabsaktørerne mod tjenesteyderens økonomiske problemer og mod dennes hele eller delvise overdragelse af nettet til andre.

Kommentar: Konsekvenserne af en afhængighed af et privat monopol er der kedelige erfaringer med.

 

H. Fokus: Økonomistyrelsen anfører, at kravet om tilslutning til det private monopol alene skal ske efter beredskabsfaglige vurderinger

Kommentar: Tilslutning til et offentligt net giver mening. Tvangskunder til et privatmonopol giver en unødvendig begrænsning for ”samfundssikkerheden” og blokerer udvikling.

 

Vedr. spg. 4:

 

Fokus: Økonomistyrelsen anfører med henvisning til B 103 at der på sigt bør fastsættes obligatoriske, åbne standarder på øvrige områder af det offentliges brug af informationsteknologi efter den proces, der fremgår af en rapport fra IT- og Telestyrelsen. Gartner har endvidere i et notat vurderet, at de netværk, som er i konkurrence om at vinde det igangværende udbud er så ”åbne” som det er muligt indenfor telekommunikationsområdet på den væsentligste grænseflade mellem netværk og terminaler.

Kommentar: Det centrale er her ikke graden af ”åben standard” men at staten har minimeret sin indflydelse over den fremtidige udvikling ved at overgive området til en privat operatør.

 

Vedr. spg. 6:

 

Fokus: Etableringen af et nyt radiokommunikationsnet til beredskabet indgår dels som en del af Aftale om Finansloven for 2007, dels som en del af flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden for 2007-2010 (Økonomistyrelsen).

Kommentar: Her fremgår det at der skal etableres et nyt radiokommunikationsnet. Der er således god grund til at også Rigsrevisionen skal undersøge denne sag!

 

Vedr. spg. 7:

 

Fokus: Kammeradvokatens responsum vedrører statens handlemuligheder i forbindelse med etablering af et nyt beredskabsradiosystem.

Kommentar: I vicerigspolitichefens svar til PMR-Brugergruppen (9. august 2006) fremgår følgende: ”Det af Kammeradvokaten udarbejdede responsum indeholder vurderinger og overvejelser om de retlige konsekvenser af den eksisterende lovgivning og tidligere udstedte licenser”.  Mon ikke Kammeradvokaten her har overvejet en mulig tilbagetrækning af de i 2001 tildelte frekvenser til TetraNet?