Efter at have hørt Venstres ordfører, fru Birthe Rønn Hornbech, vidste jeg ikke, om jeg skulle le eller græde. Jeg kunne i hvert fald konstatere, at justitsministeren ikke var så konservativ, at det gjorde noget. For tænk at ændre en lov, der har 300-års-fødselsdag næste år. Spøg til side. Jeg synes, det er godt med lidt humor i behandlingen af lovforslag her i Folketinget. Om ikke andet har det måske en vis underholdningsværdi for de mennesker, der følger debatten, ikke mindst når der er tale om stof som det her, der er overordentlig kompliceret.
Men som mange har været inde på, er de gældende regler om forældelse af meget, meget gammel dato. De stammer fra en tid, hvor folk færdedes på hesteryg, og hvor et gældsbrev måske ikke engang var noget, folk kunne læse, fordi de ikke havde lært at læse; det skulle forkyndes for dem. I dag benytter vi os af edb, det er nemt at finde frem til folk, og derfor er tiden naturligvis også kommet til i lyset af de moderne tider at sørge for at tilpasse forældelsesreglerne de moderne tider.
Som flere har været inde på, er hovedudgangspunktet jo fremover, at mange af de regler, der før havde 20-års-forældelse, nu får 10-års-forældelse, og de forældelsesregler, der tidligere havde 5 år, får nu 3 år, så sagerne hurtigere bliver afgjort og afklaret til gavn for begge parter.
Men som flere også har været inde på her, både fru Birthe Rønn Hornbech og hr. Simon Emil Ammitzbøll, er det her teknisk set et meget kompliceret stof. For så vidt angår L 165, altså hovedloven, er der også her tale om ganske komplicerede ting, og ikke mindst L 166, der er følgelovgivningen, er på alle mulige ministres område også meget vanskeligt stof og er måske heller ikke noget, som Retsudvalgets medlemmer er vant til at sidde med i dagligdagen.
Så jeg vil meget gerne invitere til en teknisk gennemgang af begge lovforslag, så der bliver en grundig behandling inden for ganske kort tid, også inden Retsudvalget for alvor trækker i arbejdstøjet og begynder at pløje de henvendelser igennem, der måtte komme til Retsudvalget.
Det andet hovedsynspunkt, som jeg vil komme med her, er, at den her lov er en lov, der først og fremmest tilgodeser forbrugerne. Jeg tror, at det var SF's ordfører, fru Sanne Schroll, der sagde det meget klart: Det her er en lov, der først og fremmest gavner forbrugerne.
Det har været et helt klart sigte fra min og regeringens side, at vi igennem det arbejde, der var med at udfærdige lovgivningen, ville tage de forbrugerhensyn undervejs, som vi kunne.
Flere har været inde på miljøområdet som et af de områder, hvor forældelsesfristen udvides til 30 år, og det skyldes jo, at vi ved, at der er visse ting, der vedrører miljøområdet, som først vil blive opdaget mange, mange år senere. Der har vi syntes, at det var rimeligt, ligesom vi har syntes, at det var rimeligt på personskadeområdet, hvilket også fru Karen Hækkerup fremhævede.
Det er så, hvilket fru Line Barfod anførte, korrekt, at der er nogle, der har ment, at der skulle være tale om uforældelighed, i hvert fald for så vidt angår personskade. Det kan være et meget sympatisk synspunkt, men jeg kan nu også se nogle problemer i det. Det fremgår også meget klart af den kommenterede høringsoversigt, at der er problemer med synspunktet om, at der bare er sager, der kan få lov - om man så må sige - at køre i uendelig tid, uden at man nogen sinde vil kunne sige, at nu er der en afslutning på dem.
Men jeg har intet imod, at vi tager en grundig drøftelse af det under udvalgsarbejdet, ikke mindst fordi der er flere væsentlige parter, der har løftet det her som et emne. Jeg mener som sagt, at lovforslaget er meget velbegrundet, men derfor synes jeg ikke, det gør noget, at vi tager en diskussion af det under udvalgsbehandlingen.
Endelig vil jeg gerne forklare det. Det er bare for at komme med et eksempel til de almindelige borgere, der måske sidder og lytter til debatten i dag. Det kan måske undre, at en minister fra et borgerligt og efter sigende meget erhvervsvenligt parti har taget det synspunkt, men jeg vil gerne forklare det.
En lang række af erhvervsvirksomhederne og erhvervsorganisationerne har været kritiske over for det her lovforslag. De er kede af, at vi bl.a. forlænger den absolutte reklamationsfrist ved køb af byggematerialer, således at man kan gøre mangler ved byggematerialer gældende
i helt op til 10 år. Jeg vil godt lige sige her i Folketinget, at en af grundene til, at jeg har valgt at gå den vej, bl.a. er, at virkeligheden jo nogle gange rammer os politikere meget hårdt, og vi kender alle sammen eternitsagen og de konsekvenser, den havde for utrolig mange almindelige borgere. Vi gjorde så det efter eternitsagen, at vi nedsatte et udvalg om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af byggematerialer, og det kom også med en betænkning. Jeg vil sige, at lovforslaget her følger de medlemmer af udvalget, der foreslår en forlængelse af købelovens særlige reklamationsfrist på byggematerialer fra 5 år til 10 år. Det er muligt, at visse erhvervsorganisationer synes, det er generende, at der så er en længere frist til at komme efter dem, der ikke har gjort arbejdet ordentligt. Men jeg synes, det er meget velbegrundet, at vi kommer med den her udvidelse, og det skyldes ikke mindst, at man har været inde at undersøge, bl.a. ved at se på sager om mangler i byggesager i Byggeskadefonden, hvad det typisk er for sager, der dukker op. Der har det altså vist sig, at skaderne navnlig for tage først kan ses, efter der er gået 5 år, og så er det jo meningsløst at argumentere for, at en 5-års-frist er god nok, hvis skaderne først viser sig, efter de 5 år er gået. Det er altså en af grundene til, at jeg synes - nogle vil måske sige, at det er lidt imod sædvane - at det er i overensstemmelse med sund fornuft at vælge at sige, at vi på det her punkt simpelt hen bliver nødt til at sikre forbrugerne bedre. Derfor er den særlige reklamationsfrist udvidet fra 5 år til 10 år. Jeg vil slutte af med at sige - jeg kan ikke huske, om det var hr. Tom Behnke eller fru Birthe Rønn Hornbech, der var inde på det - at vi har været meget af det her ret grundigt igennem, også i mange af de høringssvar, der kom i forbindelse med, at betænkningen blev sendt i høring. Det er kompliceret stof. Derfor vil jeg selvfølgelig også sige, at selv om jeg synes, at lovforslagene på det grundlag, vi kender i dag, og med de høringssvar, der er, er meget afbalancerede, så er det selvfølgelig vigtigt, at man under udvalgsbehandlingen tager de henvendelser seriøst, der måtte komme fra organisationerne. Men jeg vil gerne sige her, at det er mit store håb, at et bredt flertal i Folketinget bakker op om en lovgivning, som moderniserer forældelsesreglerne, men også fastholder det store forbrugerhensyn, som præger den her lovgivning.