Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 3 af 26. marts 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvordan kan Datatilsynet finde ud af, hvilke butikker og andre der foretager tv-overvågning, som de så er forpligtet til at kontrollere?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:

 

”1. Som det fremgår af pkt. 7.5.2. i L 162 er Justitsministeriet enig med tv-overvågningsudvalget i, at Datatilsynet bør have kompetence til at beslutte at foretage en konkret inspektion i relation til enhver behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.

 

Det foreslÃ¥s i overensstemmelse med det anførte at ændre persondatalovens § 62, stk. 3, med henblik pÃ¥ at sikre, at Datatilsynet af egen drift eller efter henvendelse fra en borger uanmeldt og uden retskendelse ogsÃ¥ kan fÃ¥ adgang til lokaler, hvor behandlingen af de pÃ¥gældende personoplysninger i forbindelse med tv-overvÃ¥gning foretages for en privat dataansvarlig.

 

Det anføres, at det i praksis bør overlades til Datatilsynet at afgøre, i hvilket omfang der skal gennemføres inspektioner i forbindelse med tv-overvågning i medfør af den foreslåede bestemmelse.

 

Endvidere fremgÃ¥r, at det bør overlades til Datatilsynet at vurdere, hvorvidt inspektioner pÃ¥ dette omrÃ¥de mest hensigtsmæssigt foretages uanmeldt, eller – som det er tilfældet for langt de fleste af de inspektioner, som tilsynet gennemfører i dag – efter varsling af den pÃ¥gældende virksomhed mv. Fordelen ved at varsle om inspektionen er, at de relevante medarbejdere hos den dataansvarlige kan være til stede. Det bemærkes herved, at Datatilsynets inspektioner typisk tager udgangspunkt i en samtale med de relevante medarbejdere hos den dataansvarlige, herunder om iværksatte sikkerhedsforanstaltninger, arbejdsrutiner mv. Endvidere besigtiges relevante lokaler, og der foretages opslag i og udtræk fra de pÃ¥gældende edb-systemer og opslag i eventuelle manuelle registre. Herudover har inspektionerne til formÃ¥l at give Datatilsynet en mulighed for at vejlede og komme i dialog med den pÃ¥gældende dataansvarlige om relevante databeskyttelsesretlige forhold.

 

2. Det er forudsat i bemærkningerne til den gældende persondatalov, at der løbende skal foretages inspektionsvirksomhed. Selve loven eller forarbejderne til loven indeholder ingen mere præcise tilkendegivelser om, i hvilket omfang Datatilsynet skal udøve sin inspektionskompetence.

 

Datatilsynet har i perioden 2003-2006 gennemført henholdsvis 71, 67, 62 og 63 inspektioner. I 2007 har tilsynet foreløbigt planlagt at foretage 60 inspektioner.

 

I praksis gennemføres Datatilsynets inspektioner normalt som en stikprøvevis kontrol fordelt bredt på de forskellige typer af private og offentlige dataansvarlige. Datatilsynet har endvidere flere gange gennemført målrettede indsatser i geografisk afgrænsede områder ved at udstationere en gruppe medarbejdere i nogle dage på stedet og foretage et større antal inspektioner fordelt på forskellige typer dataansvarlige i det udvalgte område. Tilsynet har haft gode erfaringer med denne form for inspektionsvirksomhed.

 

Inspektionsvirksomheden i forbindelse med tv-overvågning vil også få karakter af en stikprøvevis kontrol, der vil indgå i Datatilsynets løbende prioritering af sine tilsynsopgaver på lige fod med de andre områder, som er omfattet af persondataloven.

 

Datatilsynet har udvekslet erfaringer med det norske datatilsyn om inspektioner i forbindelse med tv-overvågning. Baseret på norske erfaringer på dette område er Datatilsynets foreløbige overvejelse, at målrettede indsatser i geografisk afgrænsede områder og/eller i forhold til udvalgte brancheområder kan være en velegnet fremgangsmåde, når der skal udfindes inspektionsobjekter. Det norske datatilsyn har bl.a. oplyst, at man gennemfører inspektioner i forbindelse med tv-overvågning hos dataansvarlige i udvalgte gader, butikscentre og lignende steder, hvor det enten synligt kan konstateres, at der er opsat tv-overvågningskameraer, og/eller der er opsat skilte om tv-overvågning.

 

Det er således Datatilsynets vurdering, at det ikke vil være vanskeligt at finde frem til erhvervsdrivende, der foretager tv-overvågning. Persondataloven giver i øvrigt Datatilsynet mulighed for at kræve oplysning fra både offentlige myndigheder og private virksomheder om, hvorvidt der behandles personoplysninger, som medfører, at persondataloven finder anvendelse på et givent forhold. Herudover vil inspektion af tv-overvågning selvsagt kunne indgå som et element i de inspektioner, som tilsynet i forvejen foretager hos offentlige myndigheder og hos de private virksomheder, der i anden forbindelse har indgivet anmeldelse til Datatilsynet.”

 

Som det fremgår, er det Datatilsynets vurdering, at det ikke vil være vanskeligt at finde ud af, hvilke erhvervsdrivende der foretager tv-overvågning.