Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 ad L 161 - forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 17
Svar
Skov- og Naturstyrelsen har i bemærkningerne til lovforslaget skrevet, at det er Konkurrencestyrelsens vurdering, at den øgede konkurrence vil betyde lavere omkostninger ved kystbeskyttelse og anlægsarbejder, og at det vil betyde lavere omkostninger ved indkøb af sand, grus og ral samt de byggematerialer, hvori rÃ¥stofferne indgÃ¥r. Det er en fejl, idet det ikke er Konkurrencestyrelsens, men Skov- og Naturstyrelsen vurdering pÃ¥ baggrund af Konkurrencestyrelsens undersøgelse af rÃ¥stoflovens konkurrencebegrænsende virkninger.Â
Det fremgÃ¥r af Konkurrencestyrelsens undersøgelse, at reglerne om fartøjsgodkendelse indebærer konkurrencebegrænsninger og i praksis har en markedsafskærmende virkning. Det fremgÃ¥r ogsÃ¥ af undersøgelsen, at den meget restriktive administration i konkrete tilfælde har haft negativ virkning pÃ¥ priserne for sandsugningsopgaver. Det fremgÃ¥r af Konkurrencestyrelsens anbefaling, at â€en ophævelse af rÃ¥stoflovens § 19 vil eleminere disse konkurrencebegrænsningerâ€, og at â€en sÃ¥dan ophævelse mÃ¥ vurderes at føre til støre konkurrence pÃ¥ de store anlægsopgaver, og at give muligheder for udvidelser af produktionen af rÃ¥stoffer fra havbunden til erstatning af produktionen fra landgrusgraveâ€.
Det fremgår endvidere af Økonomi- og Erhvervsministeriets høringssvar, at lovforslaget vil medføre en positiv strukturel konsekvens, idet den friere konkurrence medfører lavere omkostninger i den danske bygge- og anlægsbranche.
Det er disse faglige vurderinger, som Miljøministeriet har lagt til grund ved udarbejdelsen af lovforslaget.