J.nr. SNS-701-00015

 

 

  

Den

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 ad L 161 - forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 17

Vil ministeren oplyse, hvilke undersøgelser, der er foretaget i Miljøministeriets regi for at verificere Konkurrencestyrelsens udsagn om, at det tilladelsessystem, der foreslås indført ved loven, vil medføre lavere priser ved levering af sømaterialer?

 

 

Svar

Skov- og Naturstyrelsen har i bemærkningerne til lovforslaget skrevet, at det er Konkurrencestyrelsens vurdering, at den øgede konkurrence vil betyde lavere omkostninger ved kystbeskyttelse og anlægsarbejder, og at det vil betyde lavere omkostninger ved indkøb af sand, grus og ral samt de byggematerialer, hvori råstofferne indgår. Det er en fejl, idet det ikke er Konkurrencestyrelsens, men Skov- og Naturstyrelsen vurdering på baggrund af Konkurrencestyrelsens undersøgelse af råstoflovens konkurrencebegrænsende virkninger. 

 

Det fremgår af Konkurrencestyrelsens undersøgelse, at reglerne om fartøjsgodkendelse indebærer konkurrencebegrænsninger og i praksis har en markedsafskærmende virkning. Det fremgår også af undersøgelsen, at den meget restriktive administration i konkrete tilfælde har haft negativ virkning på priserne for sandsugningsopgaver. Det fremgår af Konkurrencestyrelsens anbefaling, at ”en ophævelse af råstoflovens § 19 vil eleminere disse konkurrencebegrænsninger”, og at ”en sådan ophævelse må vurderes at føre til støre konkurrence på de store anlægsopgaver, og at give muligheder for udvidelser af produktionen af råstoffer fra havbunden til erstatning af produktionen fra landgrusgrave”.

 

Det fremgår endvidere af Økonomi- og Erhvervsministeriets høringssvar, at  lovforslaget vil medføre en positiv strukturel konsekvens, idet den friere konkurrence medfører lavere omkostninger i den danske bygge- og anlægsbranche.

 

Det er disse faglige vurderinger, som Miljøministeriet har lagt til grund ved udarbejdelsen af lovforslaget.