Folketingets Kirkeudvalg

 

Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 327299

Dato: 8. maj 2007

 

 

Kirkeudvalget har ved brev af 3. maj 2007 bedt om kirkeministerens besvarelse af spørgsmål 3 vedrørende L 160, Forslag til lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi (Menighedsrådets sammensætning, loyalitetskrav til valgte menighedsrådsmedlemmer og bindende stiftsbidrag m.v.).

 

”Er det rigtigt forstået, at biskopperne ikke skal være med til at forvalte stiftsbidraget.”

 

Svar:

Med vedtagelse af lov nr. 1566 af 20. december 2006 blev § 23 i lov om folkekirkens økonomi ændret således, at stiftsmiddelforvaltningen – dvs. forvaltningen af de indbetalte kirke- og præsteembedekapitaler – demokratiseredes, idet samtlige kompetencer i forhold til forvaltningen blev flyttet fra stiftsøvrigheden til stiftsudvalget vedrørende økonomi. Stiftsudvalget havde indtil vedtagelsen af loven haft indseende med stiftsøvrighedens bestyrelse af kapitalerne, men ingen direkte indflydelse.

Med vedtagelsen af loven fik stiftsudvalget vedrørende økonomi reel indflydelse på kapitalernes forvaltning på vegne af menighedsrådene, hvorfor alene valgte medlemmer af provstiets menighedsråd er valgbare til stiftsudvalget vedrørende økonomi – hverken biskopper, provster eller præster kan således få sæde i udvalget.

Med L 160  foreslås det, at stiftsudvalget vedrørende økonomi kan udskrive bindende stiftsbidrag på op til 1 % af den lokale ligning fra kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet. Baggrunden for dette kan bl.a. findes i betænkning 1477/2006 ”Opgaver i sogn, provsti og stift”.

Her bemærker arbejdsgruppen, at det for så vidt angår det bindende stiftsbidrag, er af afgørende betydning, at det ikke bliver en ekstra skat, der øger folkekirkens samlede udgifter. Der er tale om et bidrag, som skal finansiere opgaver, som klart skal være til gavn for beboerne i sognene, og arbejdsgruppen finder det derfor vigtigt, at sognene også ønsker at være med til at finansiere disse opgaver. Bidraget skal derfor alene kunne udskrives af repræsentanterne for dem, der i øvrigt har ansvaret for den lokale ligning. Arbejdsgruppen foreslår derfor, at stiftsbidraget udskrives ved beslutning i stiftsudvalget vedrørende økonomi. På denne måde hviler udskrivningen af stiftsbidraget på et både lokalt og demokratisk mandat, idet stiftsudvalget vedrørende økonomi udelukkende består af demokratisk valgte medlemmer fra hvert provsti i stiftet.

Det er endvidere stiftsudvalget vedrørende økonomi, der fastlægger budgettet for stiftsbidragets anvendelse og dermed fastlægger, hvilke opgaver bidraget skal finansiere. Dette indebærer dog ikke, at biskoppen ikke skal være med til at forvalte stiftsbidraget, idet det er hensigten, at biskoppen skal være forretningsførende for stiftsudvalget.

 

 

Bertel Haarder

 

/

 

Lise-Lotte Gümoes