Folketingets Kirkeudvalg

 

Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 327871

Dato: 14. maj 2007

 

Kirkeudvalget har ved brev af 10. maj 2007 bedt om kirkeministerens besvarelse af spørgsmål 17 vedrørende L 160, Forslag til lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi (Menighedsrådets sammensætning, loyalitetskrav til valgte menighedsrådsmedlemmer og bindende stiftsbidrag m.v.).

 

”Ministeren bedes uddybe i hvilket omfang det gejstlige tilsyn, jf. bemærkningerne pkt. 3.1, kan pålægge præsten at udføre en given handling, herunder hvorvidt det gejstlige tilsyn kan pålægge præsten at udføre en given handling vedtaget af menighedsrådet?”

 

Svar:

Det gejstlige tilsyn kan som udgangspunkt ikke pålægge præsten at udføre en konkret handling vedtaget af menighedsrådet. Dette gælder som nævnt i svaret på spørgsmål 16 både efter den nuværende retstilstand og efter forslaget.

Når det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at menighedsrådet kan rette henvendelse til det gejstlige tilsyn, er dette møntet på situationer, hvor præsten enten grundet tidspres føler det umuligt at prioritere de pågældende opgaver, eller hvor der er problemer i samarbejdet mellem præsten og menighedsrådets valgte medlemmer.

I disse situationer kan menighedsrådet rette henvendelse til de gejstlige tilsynsmyndigheder, dvs. provst og biskop. I det første tilfælde, hvor præsten grundet tidspres ikke ser sig i stand til at udføre en given opgave, kan menighedsrådet anmode om, at den gejstlige betjening i sognet bliver opnormeret. I det andet tilfælde er det tilsynets opgave at vurdere, hvad der kan gøres for at forbedre samarbejdet i menighedsrådet.

 

Bertel Haarder

 

/

 

Paolo Perotti