Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 327866 Dato: 14. maj 2007
|
Folketingets Kirkeudvalg |
|
Kirkeudvalget har ved brev af 9. maj 2007 bedt om kirkeministerens besvarelse af spørgsmål 15 vedrørende L 160, Forslag til lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi (Menighedsrådets sammensætning, loyalitetskrav til valgte menighedsrådsmedlemmer og bindende stiftsbidrag m.v.).
â€I forlængelse af ministerens svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 5 bedes oplyst, hvordan det sikres, at ogsÃ¥ overenskomstansatte præster vil blive honoreret, hvis de pÃ¥tager sig funktionen som daglig leder af de ansatte, sÃ¥ledes at der ikke er forskel mellem de overenskomstansatte præster og de tjenestemandsansatte præster ved varetagelsen af samme funktion.â€
Svar:
Menighedsrådet består af mindst seks valgte medlemmer og de i pastoratet ansatte tjenestemandsansatte sognepræster samt de overenskomstansatte præster, hvis ansættelse i pastoratet har en varighed af et år eller mere. Blandt de overenskomstansatte præster er det alene de præster, der er medlemmer af menighedsrådet, som efter forslaget vil kunne vælges til kontaktperson. Jeg henviser i den forbindelse til lovforslagets § 1, nr. 6, der foreslår en ny affattelse af menighedsrådslovens § 10, stk. 5.
Jeg kan oplyse, at overenskomstansatte præster er omfattet af overenskomst af 22. december 2005 for akademikere i staten (AC-overenskomsten). Dette fremgår af overenskomstens § 1, jf. bilag A til overenskomsten.
Overenskomstansatte præster har således mulighed for at få udbetalt tillæg i overensstemmelse med de regler, der følger af AC-overenskomsten.
For overenskomstansatte præster på basislønsystemet kan et sådan tillæg aftales som et funktionstillæg, jf. AC-overenskomstens § 5.
Menighedsrådet kan – for overenskomstansatte præsters vedkommende – rette henvendelse til Kirkeministeriet (eller biskoppen, efter bemyndigelse fra Kirkeministeriet) om, at der indgås aftale efter AC-overenskomsten om tildeling af et tillæg. Det tillæg, præsten skal oppebære for varetagelsen af funktionen som kontaktperson/personaleleder, indbetales af menighedsrådet til stiftet, der er lønudbetalende myndighed for præsten, jf. herved den med lovforslagets § 3, nr. 1, tilvejebragte hjemmel dertil.
I praksis vil denne procedure således være parallel til det, der beskrives for de tjenestemandsansatte præster i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7, der foreslår en ændret formulering af menighedsrådslovens § 10, stk. 6.
Bertel Haarder
                                                                / Rasmus Paaske Larsen