Dato:

27. november 2006

Kontor:

Økonomi og Analyse

J.nr.:

2006/5011-65

Sagsbeh.:

MOL

Fil-navn:

UUI spm 2 ad L16.doc

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 2 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og

Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. november 2006 ad L 16.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes vurdere om færre vil modtage ”hjælp i særlige tilfælde” ved en ændret refusionssats”

Svar:

Den foreslåede refusionsprocent på kommunernes udgifter til hjælp i særlige tilfælde svarer til den refusionsprocent, som vil gælde kommunernes udgifter til introduktionsydelse og introduktionsprogrammer, og som i dag gælder i lov om en aktiv socialpolitik. Samlet vil dette betyde en væsentlig forenkling for kommunerne, da de fremover alene skal operere med en refusionsprocent på integrationslovens område.  

Det er næppe sandsynligt, at færre personer vil modtage hjælp i særlige tilfælde som følge af en nedsættelse af refusionsprocenten fra 75 pct. til 50 pct.

Først og fremmest foretages der ingen ændring i forhold til, hvornår og på hvilke betingelser kommunerne kan yde hjælp i særlige tilfælde.

Dernæst er der forholdsvis få personer på landsplan, der modtager hjælp i særlige tilfælde efter integrationsloven. Det betyder, at den enkelte kommunes udgifter til hjælp i særlige tilfælde til personer omfattet af integrationsloven er forholdsvis små, hvorfor jeg ikke kan tro, at kommunerne vil lade den lavere refusionsprocent betyde, at færre vil modtage hjælp i særlige tilfælde.