|
|
|
Dato: |
||
UUI spm 2 ad L16.doc |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. november 2006 ad L 16.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes vurdere om færre vil modtage â€hjælp i særlige tilfælde†ved en ændret refusionssatsâ€
Svar:
Den foreslÃ¥ede refusionsprocent pÃ¥ kommunernes udgifter til hjælp i særlige tilfælde svarer til den refusionsprocent, som vil gælde kommunernes udgifter til introduktionsydelse og introduktionsprogrammer, og som i dag gælder i lov om en aktiv socialpolitik. Samlet vil dette betyde en væsentlig forenkling for kommunerne, da de fremover alene skal operere med en refusionsprocent pÃ¥ integrationslovens omrÃ¥de. Â
Det er næppe sandsynligt, at færre personer vil modtage hjælp i særlige tilfælde som følge af en nedsættelse af refusionsprocenten fra 75 pct. til 50 pct.
Først og fremmest foretages der ingen ændring i forhold til, hvornår og på hvilke betingelser kommunerne kan yde hjælp i særlige tilfælde.
Dernæst er der forholdsvis få personer på landsplan, der modtager hjælp i særlige tilfælde efter integrationsloven. Det betyder, at den enkelte kommunes udgifter til hjælp i særlige tilfælde til personer omfattet af integrationsloven er forholdsvis små, hvorfor jeg ikke kan tro, at kommunerne vil lade den lavere refusionsprocent betyde, at færre vil modtage hjælp i særlige tilfælde.