Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. april 2007

J. nr.           500-13

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrørende L 159, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 5:

 

”Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig m.h.t. at sikre, at fødelinierne fra anden kollektiv trafik til metro cityringen planlægges og optimeres på en måde, der sikrer metroen de bedst mulige passagertal? Herunder bedes ministeren oplyse, om minsteren på baggrund af tilkendegivelserne ved 1. behandlingen tager initiativ til, at der udarbejdes en samlet trafikplan for Sjælland og om ministeren er positivt indstillet overfor en betydelig satsning på andre kollektive transportformer, som f.eks. nyanlæg af kollektiv skinnetrafik i gadeniveau og investering i bedre pendlerforbindelser, hvis det viser sig, at udbygning af øvrige kollektive transportformer vil bidrage til, at metroens passagertal optimeres.”  

 

Svar:

 

Cityringen spiller tæt sammen med det øvrige banesystem i hovedstadsområdet, i og med at der er omstignings-/føde-muligheder til alle S-togslinier og regionaltogslinier i hovedstadsområdet. Cityringen er planlagt, så den er forberedt for eventuelle afgreninger i retning mod Brønshøj, mod Sydhavnen og mod Nordhavn/Nordøstamager. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til disse afgreninger, se også svaret på spørgsmål 17. I Udredningen er der regnet med et eksempel på et ikke optimeret tilpasset busnet, der også bringer buspassagerer til og fra Cityringen, og det må forventes, at kommunerne i tiden frem til Cityringens åbning arbejder videre med en tilpasning af busnettet.

 

Transport- og Energiministeriet sender inden sommerferien debatoplægget "Trafikale udfordringer i hovedstadsområdet" i høring hos lokale og regionale aktører. Debatoplægget indeholder en identifikation og analyse af, hvilke trafikale udfordringer man kan forvente at stå overfor i 2020 i hovedstadsområdet. Debatoplægget kan danne grundlag for politiske drøftelser af en række transportpolitiske emner og er første led i en helhedsplan for hovedstaden.

 

På baggrund af input fra Infrastrukturkommissionens arbejde samt trafikaftalen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre fra oktober 2006 vil regeringen i 2008 fremlægge en ny statslig investeringsplan.

 

Helhedsplanens udgangspunkt vil være investeringsplanen. Det vil være relevant også at inddrage kommunal bustilpasning til metroen, herunder busbetjente fødelinjer. Såfremt kommunerne beslutter at finansiere øvrige projekter – f.eks. en højklasset kollektiv trafikforbindelse mod Brønshøj/Gladsakse – vil disse også indgå i helhedsplanen.        

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen