|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. april 2007 J. nr.          500-13  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrørende L 159, som jeg hermed skal besvare.
Cityringen spiller tæt sammen med det øvrige banesystem i hovedstadsområdet, i og med at der er omstignings-/føde-muligheder til alle S-togslinier og regionaltogslinier i hovedstadsområdet. Cityringen er planlagt, så den er forberedt for eventuelle afgreninger i retning mod Brønshøj, mod Sydhavnen og mod Nordhavn/Nordøstamager. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til disse afgreninger, se også svaret på spørgsmål 17. I Udredningen er der regnet med et eksempel på et ikke optimeret tilpasset busnet, der også bringer buspassagerer til og fra Cityringen, og det må forventes, at kommunerne i tiden frem til Cityringens åbning arbejder videre med en tilpasning af busnettet.
Transport- og Energiministeriet sender inden sommerferien debatoplægget "Trafikale udfordringer i hovedstadsområdet" i høring hos lokale og regionale aktører. Debatoplægget indeholder en identifikation og analyse af, hvilke trafikale udfordringer man kan forvente at stå overfor i 2020 i hovedstadsområdet. Debatoplægget kan danne grundlag for politiske drøftelser af en række transportpolitiske emner og er første led i en helhedsplan for hovedstaden.
På baggrund af input fra Infrastrukturkommissionens arbejde samt trafikaftalen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre fra oktober 2006 vil regeringen i 2008 fremlægge en ny statslig investeringsplan.
Helhedsplanens udgangspunkt vil være investeringsplanen. Det vil være relevant ogsÃ¥ at inddrage kommunal bustilpasning til metroen, herunder busbetjente fødelinjer. SÃ¥fremt kommunerne beslutter at finansiere øvrige projekter – f.eks. en højklasset kollektiv trafikforbindelse mod Brønshøj/Gladsakse – vil disse ogsÃ¥ indgÃ¥ i helhedsplanen.      Â
Flemming Hansen