|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27. april 2007 J. nr.          500-13  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål 41 vedrørende L 159 , som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. april 2007 fra Handicaprådet, Frederiksberg Kommune, jf. L 159 - bilag 12."
Det skal generelt om forholdet til handicaporganisationerne oplyses, at der siden 1994, gennem de forskellige stadier af den nuværende metros tilblivelse har været kontakt med handicaporganisationerne, de første Ã¥r kanaliseret gennem det daværende Bolig-, Motor- og Hjælpemiddeludvalg, â€BMH†og de senere Ã¥r kanaliseret gennem De samvirÂkende Invalideorganisationer, â€DSIâ€. Det fremgÃ¥r af Udredningen om Cityringen, at DSI (bistÃ¥et af Center for Tilgængelighed) ogsÃ¥ i lighed med en række andre interessenter har haft lejlighed til at ytre sig om Cityringen ved et møde i ministeriet.
Generelt er indtrykket af den mangeÃ¥rige kontakt med handicaporganisatio-nerne, at der er generel tilfredshed med metroens udformning, selvom der ind imellem dukker mindre forhold op, som forsøges forbedret ved nyanlæg, dels pÃ¥ Østamager-banen, dels pÃ¥ CityringÂen.
I henvendelsen fra det lokale handicaprÃ¥d pÃ¥ Frederiksberg fremsættes imidlertid nu et ønske om, at handicappede i kørestol skal være selvhjulpne ved evakueÂring af et tog i tunnelen i tilfælde af brand eller lignende.
PÃ¥ metroens nuværende stationer er der for første gang i Danmark skabt en fuldstændig niveaufri indÂstigning med et minimalt gab mellem perron og toggulv. Denne løsning gør, at kørestolsÂbrugere kan færdes fuldstændigt selvhjulÂpent i metroen.
Evakuering af et tog i tunnelen pÃ¥ grund af brand eller lignende vil være en situation, som der – heldigvis – kun er en uendelig lille sandsynlighed for skal opstÃ¥. Hovedprincippet i Metroens indÂretning er, at et tog, uanset om en af togets røgdetektorer registrerer brand, eller om der trækkes i nødbremsen, vil fortsætte til næste station om overhovedet teknisk muligt. PÃ¥ stationen vil kørestolsbrugeren kunne forlade toget uden hjælp fra andre.
Forholdene ved evakuering af kørestolsbrugere fra et metrotog i tunnel uden for stationerne kan med rimelighed sammenlignes med den risiko kørestols-brugere befinder sig i ved at opholde sig i etagebygninger. I en brandsituation mÃ¥ elevatorerne ikke benyttes, fordi man risikerer at strømmen afbrydes, medens man opholder sig i elevaÂtoren. OgsÃ¥ her mÃ¥ kørestolsbrugeren forlade sig pÃ¥ brandvæsenets eller evt. andres hjælp.
Evakuering af en kørestolsbruger fra toget i tunnelen uden for stationerne ved egen kraft forudsætter nedenfor nævnte store ændÂringer i projektet, som det vil være overordentligt kostbart at gennemføre samtidig med, at de ikke fuldt ud vil kunne imødekomme ønsket:
Samlet vil der blive tale om en forøgelse af anlægsomkostningerne pÃ¥ Cityringsprojektet pÃ¥ 50-100 pct. For disse ekstra omkostninger opnÃ¥s imidlertid ikke, at kørestolsbrugere bliver fuldt selvhjulpne, idet der fortsat vil være problemer med passage af et stort gab mellem tog og nødfortov, selv i den situation, hvor linieføringen er ændret radiÂkalt. Samtidigt er passagen mellem spor og nødfortov besværliggjort for redningsmandÂskabet pga. det forhøjede nødfortov.
Flemming Hansen