|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. april 2007 J. nr.          500-13  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1 og 2 vedrørende L 159, som jeg hermed skal besvare.
â€Hvordan ville det samlede anlægsoverslag for Cityringen se ud i dag, hvis man lagde det af Danmarks Statistik udarbejdede byggeomkostningsindeks frem til 3. kvartal 2006, til grund for fremskrivningerne med udgangspunkt i de realiserede enhedspriser pÃ¥ Metroens etape 1 og 2A?â€
Byggeomkostningsindeks for boliger, delindeks etageboliger, er i gennemsnit fra 1996 til 2005 steget med 3,0 % p.a. Enhedspriserne fra Metroens etape 1+2A er ligeledes i gennemsnit opskrevet med 3,0 % p.a. frem til medio 2005. Anlægsoverslaget for Cityringen frem til Resumerapporten er dermed opskrevet svarende til udviklingen i det nævnte byggeomkostningsindeks.
Fra 2. kvartal 2005 til 3. kvartal 2006 er indekset steget fra 106,0 til 112,3.
Det samlede overslag for Cityringen i prisniveau 3. kvartal 2006 er på dette grundlag beregnet til 15,9 mia. kr.
Det skal bemærkes, at byggeomkostningsindekset ikke fuldt ud afspejler sammensætningen af Cityringens anlægsarbejder.
Anlægsoverslaget er beregnet efter metoden â€Successiv Kalkulationâ€. Anlægsoverslaget er beregnet sÃ¥ledes at sandsynligheden for at ende over- henholdsvis under overslaget er lige store. Claims som de nævnte skal ikke med i det centrale skøn for udgifter; men de skal vurderes i forhold til det usikkerhedsinterval, der er defineret sammen med overslaget.
Som det fremgår af udredningen og lovforslaget er det centrale overslag på ca. 15 mia. kr. (prisniveau 2005). Der knytter sig en betydelig usikkerhed til det beregnede anlægsoverslag i dette indledende projektstade. Anlægsoverslaget for Cityringen vurderes med 80 pct. sandsynlighed at ligge indenfor et interval defineret ved overslaget +/- 3,4 mia. kr., dvs. mellem 11,6 og 18,4 mia. kr.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen