Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. april 2007

J. nr.           500-23

  

 

Trafikudvalget har i brev af 15. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 158, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 1:

 

"Ministeren bedes oplyse, om begrænsningen i rentefradrag i en kommende ”CFC lov” vil få indflydelse på metroens økonomi ved, at det ikke bliver muligt at opnå fradrag for renter af en gæld på mere end 150 mio. kr. I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, hvad konsekvenserne for metroens økonomi vil være."

Svar:

 

Udkast til forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (CFC-beskatning og kapitalfonde m.m.) er mig bekendt stadig i en lovforberedende fase, hvorfor det er for tidligt at drage konklusioner om lovens endelig indhold.

Hvis der tages udgangspunkt i det udkast til lovforslag, som har været sendt i høring, har jeg følgende bemærkninger:

Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S organiseres begge som interessentskaber. Interessentskabers skattemæssige status følger ejernes skattemæssige status. Da ejerne, staten og Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, ikke er skattepligtige, vil de to interessentskaber heller ikke blive skattepligtige.

Eventuelle danske datterselskaber, der er organiseret som skattepligtige enheder, dvs. eksempelvis Ørestadsparkering A/S, vil fortsat være skattepligtige.

Det er min vurdering, at skattelovforslaget ikke vil påvirke metroselskabet, da selskabet som udgangspunkt ikke forudsættes at etablere skattepligtige datterselskaber i Danmark.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen