Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 3. maj 2007
Betænkning
over
 Forslag til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
[af transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)]
1. Ændringsforslag
Transport- og energiministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. februar 2007 og var til 1. behandling den 2. marts 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport- og energiministeren sendte den 14. december 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 154. Den 23. februar 2007 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Inger Hutters, Initiativet for Nordhavnsmanifestet.
Transport- og energiministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til transport- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget støtter udviklingen af en ny bydel i Københavns Nordhavn, hvis det sker for at tilvejebringe boliger og arbejdspladser til nytte for byens borgere og for at udvikle byens mangfoldighed. Hvis hensigten derimod er at øge værdien af grundene for at skaffe kapital til at bygge en citymetro for, så vender EL sig imod projektet. Det bliver ikke med EL’s stemmer, Nordhavnsområdet skal bruges til spekulation, således som det, der skete på Vestamager.
De forslag og ideer vedrørende området, der foreligger på nuværende tidspunkt, ses ikke at have baggrund i, at en udbygning af Nordhavnen primært skal ske for at skabe kvalitativt udviklende betingelser for dem, der skal bo og arbejde dér. Således vil Nordhavnen ikke være koblet på den citymetro, som den skal bidrage til at finansiere. Beboerne og de, der skal arbejde dér, må klare sig med de buslinjer, der vil blive stillet til rådighed for området, og med den motorgade, der skal forbinde Nordhavnsområdet med Lyngbyvej.
Lovforslaget bringer ingen klarhed over, hvorvidt Nordhavnsområdet skal kunne fungere som en arealreserve, der gradvis vil blive inddraget og bebygget i takt med, at underskuddet og gælds-byrden i Metroselskabet øges.
Ligeledes er det uklart, hvordan Metroselskabet vil kunne opretholde væsentlige dele af havnens oprindelige funktioner – eller det, der måtte være tilbage deraf – samtidig med, at store dele af havnearealet omdannes til bolig- og kontorformål.
Endelig finder EL ikke, at lovforslaget tilgodeser nødvendigheden af, at der sker udlægning til fritidsaktiviteter, bl.a. de maritime, som vil kunne benyttes af alle byens borgere og ikke kun dem, der bor i Nordhavnen.
Enhedslisten kan støtte anlæg af en metro under forudsætning af, at de rette omstændigheder er til stede, at planlægningen er i orden, at økonomien hviler på et forsvarligt grundlag, at linjeføringen lever op til de faktiske behov, og ikke mindst at metroen medvirker til at reducere biltrafikken i det pågældende område og dermed bidrager til at skære ned på transportsektorens alt for store udslip af klimaskadelige stoffer.
EL finder imidlertid ikke, at Citymetroen lever op til disse krav, og da vi er meget usikre på, hvad dette lovforslag i praksis indebærer for Nordhavnen og de mennesker, der enten skal bo eller arbejde dér, kan EL ikke støtte lovforslaget.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  transport- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 9
1) I stk. 5, 4. pkt., udgår »ejer«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ordet »ejer« udgår, for at sikre, at de bestyrelsesmedlemmer i Metroselskabet I/S, som medarbejderne har valgt, til enhver tid kan afsættes af medarbejderne.
Med den foreslåede ændring bringes bestemmelsen i overensstemmelse med den tilsvarende bestemmelse for Arealudviklingsselskabet I/S, jf. lovforslagets § 17, stk. 5, 4. pkt.
 Kim Andersen (V)  Kristian Pihl Lorentzen (V)  Jacob Jensen (V)  Flemming Damgaard Larsen (V) fmd. Karsten Nonbo (V)  Walter Christophersen (DF)  Jørn Dohrmann (DF)  Henriette Kjær (KF) nfmd. Allan Niebuhr (KF)  Poul Andersen (S)  Magnus Heunicke (S)  Klaus Hækkerup (S)  Jens Christian Lund (S)  Jytte Wittrock (S)  Martin Lidegaard (RV)  Poul Henrik Hedeboe (SF)  Rune Lund (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 158
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
2 |
Høringsnotat og høringssvar, fra transport- og energiministeren |
3 |
Ændret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Henvendelse af 20/3-07 fra Inger Hutters, Initiativet for Nordhavnsmanifestet |
5 |
Ændringsforslag fra transport- og energiministeren |
6 |
Invitation til ModelCenter-seminar på DTU om Ørestadstrafikmodellen OTM version 5.0 |
7 |
1. udkast til betænkning |
8 |
Hovedresultaterne fra de opdaterede trafikmodelberegninger for Cityringen med OTM 5.0 |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 158
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om, hvorvidt begrænsninger af muligheden for rentefradrag får indflydelse på metroens økonomi, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-07 fra Inger Hutters, Initiativet for Nordhavnsmanifestet, til transport- og energiministeriet, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om, hvilke elementer i planlægningen og anlægsarbejdet for metroens to første etaper der vil være de samme i en kommende Cityring, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om beregning af passagerprognoserne i en kommende Cityring, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om, hvorfor man har igangsat Cityringprojektet, inden der forelå en opdatering af OTM-modellen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om kommentar til Rigsrevisionens høringssvar, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm., om OTM medregner sæsonvariationer, tilvænningsperioder (indsving), regularitet m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om, hvorvidt en takstsænkning i den kollektive trafik vil kunne tilføre metroen passagerer m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm., om dele af Københavns Havn skal fungere som en arealreserve, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm., om bebyggelsesgrader, der vil blive anvendt i Københavns Havn, vil være afhængige af underskuddet og gældsbyrden i Metroselskabet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm., om bebyggelsen af Københavns Havn falder ind under begrebet en sund og harmonisk byudvikling m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om, hvordan det vil være muligt fortsat at opretholde væsentlige dele af havnens oprindelige funktioner m.v., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om udlægning til fritidsaktiviteter i Nordhavn, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm. om krav til byggeriets bæredygtighed, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om trafikbetjening af bolig- og erhvervsområderne i Nordhavnen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
|
|