Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.

 

 

I.  Generelt

 

Lovudkastet blev den 4. september 2006 sendt til høring med svarfrist den 12. september 2006 hos 52 myndigheder, organisationer m.fl. Desuden har lovudkastet været offentliggjort på Høringsportalen.

 

Af de 52 hørte har 20 afgivet høringssvar, og heraf har 5 bemærkninger til lovudkastet. Høringsliste med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt som bilag 1.

 

Nedenfor følger resumé af høringssvarene efterfulgt af kommentarer hertil og eventuelle indstillinger.

 

II. Væsentlige bemærkninger til lovudkastet

 

1.      Elektronisk overførsel af kontroloplysninger

2.      Bemærkninger fra Danske Regioner

3.      Øget arbejdsbyrde for uddannelsesstedernes administrative personale.

 

Ad 1.

DSB, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Vestsjællands Trafikselskab (VT) og Ørestadsselskabet forudsætter, at de oplysninger, der fremgår af den rabatmeddelelse, der sendes til de uddannelsessøgende, også overføres elektronisk til de befordringsansvarlige i kontroløjemed.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Baggrunden for etableringen af en overgangsordning er blandt andet, at det har vist sig vanskeligt at udvikle og implementere en tilfredsstillende IT-løsning med idriftsættelse ultimo 2006. En sådan IT-løsning omfatter blandt andet systemer til automatiseret, elektronisk overførsel af oplysninger om ret til rabat til de befordringsansvarlige. Derfor vil denne type IT-løsning ikke være til rådighed i overgangsperioden.

 

Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) har drøftet med DSB, at der alternativt vil være mulighed for en løsning, hvor der for hver enkelt uddannelsessøgende kan foretages kontrolopslag i styrelsens IT-system. Det forventes, at en sådan løsning tilgodeser trafikselskabernes behov på kort sigt.

 

Ad. 2.

Danske Regioner repræsenterer såvel de nuværende amtslige trafikselskaber som de kommende regionale trafikselskaber. I sit høringssvar bemærker Danske Regioner;

·        at det er nødvendigt at udarbejde en acceptabel tidsplan for de uddannelsessøgendes ansøgning om abonnementskort med rabat fra januar 2007,

·        at rabatmeddelelsen ogsÃ¥ skal kunne forevises pÃ¥ en uddannelsesinstitution m.v.,

·        at nuværende procedurer kan anvendes for at sikre, at de uddannelsessøgende fortsat er berettigede til abonnementskort med rabat, og

·        at overgangsordningen baner vej for et fremtidssikret, stabilt og kundevenligt IT-system efter fælles specifikationer.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Danske Regioner efterlyser en tidsplan for de uddannelsessøgendes ansøgning om abonnementskort med rabat fra 1. januar 2007. Ønsket er begrundet i, at trafikselskaberne har behov for, at størstedelen af ansøgningerne modtages i god tid inden 1. januar 2007 af hensyn til, at der kan være en længere ekspeditionstid for kortudstedelsen. Dette behov har hidtil typisk været tilgodeset ved, at uddannelsesstederne i god tid har foretaget kollektive indsendelser af ansøgninger fra de uddannelsessøgende. Der har været tale om et aftalebaseret samarbejde – ofte inden for amtskommunen mellem amtskommunale trafikselskaber og amtskommunale uddannelsesinstitutioner.

 

Styrelsen vil i samarbejde med uddannelsesstederne opfordre de uddannelsessøgende til at søge om ret til rabat i god tid før årsskiftet. Desuden vil uddannelsesstederne blive forpligtet til at ekspedere ansøgningerne inden for en kort frist.

 

Danske Regioners ønske om, at dokumentation fra nye studerende kan forevises et salgssted, uddannelsesinstitution eller lignende, så der er flere muligheder for at tilrettelægge arbejdet, er ikke betinget af det foreliggende lovudkast. Det står det enkelte trafikselskab frit for at etablere en salgsorganisation og træffe aftaler med fx uddannelsesstederne om medvirken ved udstedelse af abonnementskort.

 

Danske Regioners ønske om, at nuværende procedurer kan anvendes for at sikre, at de uddannelsessøgende fortsat er berettigede til abonnementskort med rabat, er i overensstemmelse med den foreslåede nye § 17 a, stk. 2, nr. 3.

 

Danske Regioner forudsætter, at overgangsordningen baner vej for et fremtidssikret, stabilt og kundevenligt IT-system efter fælles specifikationer. Af bemærkningerne til lovudkastet fremgår det, at der i samarbejde med de befordringsansvarlige forventes etableret en bedre IT-løsning i foråret 2007.

 

Danske Regioner gør desuden opmærksom på, at genudstedelsen af kort påfører trafikselskaberne ekstra omkostninger, da de efter hidtil gældende regler kun har kunnet udstede abonnementskort med rabat til og med den 31. december 2006.

 

Det har været forventeligt, at overgangen til en ny statslig ordning ville påføre trafikselskaberne visse administrative byrder. Omfanget af et ekstra ressourceforbrug afhænger dog af, hvorvidt de enkelte trafikselskaber hidtil har udstedt kvartalskort, halvårskort eller årskort. Kun den sidstnævnte gruppe vil opleve et væsentligt merforbrug.

 

Ad. 3.

Sammenslutningen af ledere ved skoler, der udbyder de grundlæggende SOSU uddannelser påpeger, at den nye befordringsrabatordning vil betyde en øget administrativ byrde for skolerne.

 

Undervisningsministeriets kommentarer:

Bemærkningerne er en gentagelse af bemærkningerne i forbindelse høring over udkast til lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser mv. (Lovforslag nr. L 186, fremsat den 29. marts 2006). Det kan ikke afvises, at den nye statslige befordringsrabatordning vil medføre øgede administrative opgaver for visse uddannelsessteder. Den i lovudkastet foreslåede overgangsordning vil imidlertid lette uddannelsesstedernes administration i overgangsperioden, idet uddannelsesstederne ikke skal behandle ansøgninger fra uddannelsessøgende, der kan få abonnementskort med rabat på baggrund af de befordringsansvarliges afgørelse.