I virkeligheden skulle det have været hr. Bjarne Laustsen, der havde stået her som ordfører, og jeg er nødt til lige at forstyrre ministeren. Jeg er ked af, at jeg lige er nødt til at bede om ministerens opmærksomhed. Men jeg er her på vegne af hr. Bjarne Laustsen, som var ordfører ved behandlingen i foråret, og han er ærgerlig over, at han ikke selv kunne tage ordførerskabet i dag, for han har jo haft en vis infight med ministeren om nogle af de elementer, som det nu viser sig der kommer en lovændring om. Jeg skulle hilse fra hr. Bjarne Laustsen og sige, at hvis ministeren havde læst debatten fra behandlingen i foråret, herunder hr. Bjarne Laustsens synspunkter, kunne han have undgået at komme i den situation, at vi nu skal tage stilling til dette ændringslovforslag. Efter disse indledende bemærkninger vil jeg læse hr. Bjarne Laustsens tale op: De uddannelsessøgende ved ungdomsuddannelserne får som led i kommunalreformen rabat på deres transport med den kollektive trafik. Det vedtog et flertal i dette forår, men allerede nu skal vi ændre loven. Trafikselskaberne har flere steder haft vanskeligheder med at administere ordningen i praksis, og det er en af de sager, hvor der er råbt vagt i gevær i tide, fordi Socialdemokraterne var meget bekymrede for, om staten ville være i stand til at overtage denne opgave fra de nuværende amter. Jeg synes - og jeg er her hr. Bjarne Laustsen - at det må være flovt for regeringen og specielt for undervisningsministeren, at vi allerede nu skal ændre den lov, som blev vedtaget i juni. Men det synes jeg nu i øvrigt også som fru Christine Antorini, skulle jeg hilse og sige. Regeringen har simpelt hen ikke gjort sit hjemmearbejde godt nok i denne sag, hvilket jeg skal beklage. Omvendt er vi også nødt til at sørge for, at tingene fungerer, så de unge mennesker kan komme frem og tilbage til uddannelsesinstitutionerne fra den 1. januar 2007. Man har ganske simpelt glemt at spørge trafikselskaberne og DSB, hvordan den nye ordning kan forvaltes. Selskaberne har svært ved at håndtere en ordning, hvor alle uddannelsessøgende skal henvende sig personligt på et salgssted for at købe et abonnementskort med rabat. Det har ikke været muligt at gennemføre en tilfredsstillende it-løsning allerede fra den 1. januar 2007, og derfor foreslår ministeren, at der for at lette bureaukratiet bliver lavet en overgangsordning, som skal gælde til udgangen af juni 2007. Lovforslaget giver statens uddannelsesstøtte adgang til at sende oplysninger ad elektronisk vej til trafikselskaberne om de uddannelsessøgendes ret til at få rabat, så en personlig henvendelse bliver overflødig, og det kan vi støtte. Vi håber, at ministeren nu har fået alting med, så vi kan få en ny og smidigere ordning til gavn for de uddannelsessøgende. Det har alle krav på, selv om det nu bliver staten, der skal sørge for, at abonnementskort med rabat bliver købt og fornyet.