Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 2 til L 141 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 20. februar 2007.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 2 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 20. februar 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L 141).

 

Spørgsmål 2

 

Vil ministeren give teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag, der sikrer liberalisering af de elektroniske oplysningstjenester?

 

Svar

 

Jeg yder gerne teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der sikrer liberalisering af de elektroniske oplysningstjenester.

 

Jeg fortolker spørgsmålet således, at det har til formål at ophæve forsyningspligten på en udtømmende nummerfortegnelse og en landsdækkende nummeroplysningstjeneste.

 

I vedlagte ændringsforslag stilles i stedet forslag om, at forsyningspligten omfatter etablering og vedligeholdelse af en udtømmende landsdækkende nummeroplysningsdatabase.

 

Forslaget sikrer, at udbud af nummeroplysningstjenester kan ske på baggrund af databasen. Det sikrer også Handicappedes Nummerservice og alarmmyndigheders og politiets mulighed for stedsbestemmelse ved alarmopkald og efterforskningsarbejde, der er afhængig af en landsdækkende nummeroplysningsdatabase. 

 

Det skal bemærkes, at det, henset til den korte tidsfrist, ikke har været muligt at vurdere ændringsforslagets konsekvenser for forbrugerne, herunder kvaliteten af alternative oplysningstjenester til nummeroplysning 118.

 

Det skal endvidere bemærkes, at medlemsstaterne, i henhold til de gældende direktiver, skal sikre, at mindst én udtømmende nummerfortegnelse og mindst én udtømmende nummeroplysningstjeneste er tilgængelig for alle slutbrugere. Det kunne derfor blive nødvendigt at genindføre forsyningspligten på disse tjenester, hvis markedet ikke er i stand til at sikre sådanne tjenester. Dette vil i givet fald kræve en lovændring.

 

Yderligere konkurrence på området kunne også sikres ved at fastholde kravet om en nummeroplysningstjeneste i loven. Som følge af forslaget til ny § 16, stk. 5, kan ministeren, såfremt der eksisterer udbud af en udtømmende nummerfortegnelse og en landsdækkende nummeroplysningstjeneste, fastsætte nærmere regler om, at en ydelse eller dele af en ydelse ikke skal udbydes som led i forsyningspligten eller ikke eller kun i begrænset omfang skal udbydes til nye kunder som led i forsyningspligten. Det ville dog i det tilfælde stadig være relevant at stille et krav om forsyningspligt på en nummeroplysningsdatabase for at sikre Handicappedes Nummerservice og alarmtjenesten 112.

 

 

 

 

 

Ændringsforslag

til

forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet

(Præcisering af reglerne om forsyningspligt og nummeroplysningsdata)

 

Af…

 

Til § 1

 

1)      Den under nr. 1 foreslÃ¥ede affattelse af § 16, stk. 2, nr. 5, ændres til: ”En udtømmende landsdækkende nummeroplysningsdatabase”.

[Ændring af området for forsyningspligt]

 

2)      Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

”01. I § 26, stk. 1, nr. 3, udgÃ¥r: ”nummeroplysningstjenester, der indgÃ¥r i forsyningspligten, jf. § 16, stk. 2, nr. 5, samt udbud af”.

[Konsekvensrettelse]

 

3)      Efter  nr. 13 indsættes som nyt nummer:

”02. I § 34, stk. 4, nr. 2 og stk. 5. ændres ”nummeroplysningstjeneste” til: ”nummeroplysningsdatabase”.

[Konsekvensrettelse]

 

Til § 2

1)      I den i stk. 2, foreslÃ¥ede affattelse ændres ”§§ 16 og 18” til: ”§§ 16, 18, 26, 34, stk. 4, og § 34, stk. 5,”.

[Konsekvensrettelse]

 

Bemærkninger

 

Til § 1

 

Til nr. 1

Forslaget indebærer, at kravet om, at forsyningspligten omfatter en udtømmende nummerfortegnelse og en landsdækkende nummeroplysningstjeneste, udgår.

 

Der stilles i stedet forslag om, at forsyningspligten omfatter etablering og vedligeholdelse af en udtømmende landsdækkende nummeroplysningsdatabase.

 

Dette sikrer et grundlag for udbud af nummeroplysningstjenester på baggrund af databasen, herunder Handicappedes Nummerservice.

 

Det sikrer også alarmmyndigheders og politiets mulighed for stedbestemmelse ved alarmopkald og efterforskningsarbejde, der er afhængig af en landsdækkende nummeroplysningsdatabase. 

 

Det er en konsekvens af forslaget, at der herefter ikke længere vil kunne udbydes nummeroplysningstjenester på det særlige 3-cifrede kortnummer, 118, der hidtil har været anvendt til formålet.

 

Men nummeroplysningstjenester vil som hidtil kunne udbydes på 4-cifrede kortnumre i nummerserien 18cd.

 

Til nr. 2

Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring i nr. 1.

 

Til nr. 3

Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring i nr. 1.

 

Til § 2

 

Der er tale om en konsekvensrettelse af den foreslåede ændring i § 1, nr. 1.