Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 68-71 (L 140) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 26. februar 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 68-71 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den  26. februar 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L 140)

 

 

 

Spørgsmål 68

 

I forhold til det forslag, der blev sendt i høring, er der i bemærkningerne til afsnit 2.3.5 på side 10 tilføjet: ”idet ph.d.-skoler erstatter forskerskoler”. Kan ministeren oplyse hvad effekten er af tilføjelsen, og med hvilken begrundelse er tilføjelsen sket?”

 

Svar

 

Visse høringssvar har udtrykt usikkerhed omkring relationen mellem de eksisterende forskerskoler og de nye ph.d.-skoler. Derfor er det i bemærkningerne præciseret, at indførelsen af ph.d.-skoler ophæver begrebet forskerskole, så der på ph.d.-området kun er ét skolebegreb med en entydig ansvars- og kompetencefordeling. Med indførelse af ph.d.-skoler er det fastlagt, at en ph.d.-studerende er tilknyttet én ph.d.-skole, som har det samlede ansvar for den pågældende ph.d.-studerendes uddannelse, herunder ansvar for at sikre kvalitet i kursusudbud, udlandsophold og vejledning. Hver ph.d.-skole har tilknyttet et ph.d.-udvalg og har en leder med ansvar for planlægning og kvalitet i uddannelsen. Derudover er der indført bestemmelser om dekanens overordnede ansvar for opfølgning på skolernes virke samt en bestemmelse om jævnlige internationale evalueringer. En klar organisatorisk ramme om ph.d.-uddannelse var en af de centrale anbefalinger i den internationale evaluering af den danske forskeruddannelse ”A Public Good” fra 2006.

 

En række aktiviteter i regi af eksisterende forskerskoler vil formodentlig med fordel kunne indgå i eller være afsæt for en ny ph.d.-skole. Dette vil være op til de enkelte universiteter eller i et samarbejde mellem disse.

 

Spørgsmål 69

 

Vil det fortsat være muligt med indførelsen af de nye ph.d.-skoler at indgå i tværinstitutionelt og tværfagligt samarbejde om forskeruddannelse?

 

Svar

 

Det vil stadig være muligt med tværfagligt og tværinstitutionelt samarbejde om forskeruddannelse eksempelvis om kursusudbud og vejledning. Et mere formaliseret tværgående samarbejde, som også berører de ansættelsesmæssige forhold for de ph.d.-studerende, herunder ansættelse og udskrivning, fordrer imidlertid etablering af en tværgående ph.d.-skole. De nærmere regler herfor fastsættes i de deltagende universiteters vedtægter.

 

Spørgsmål 70

 

Hvilken betydning har indførelsen af de nye ph.d.-skoler for det eksisterende forskeruddannelsessamarbejde og forskerskoler på tværs af fagområder og institutioner?

 

Svar

 

En række aktiviteter i regi af eksisterende forskerskoler vil formodentlig med fordel kunne indgå i eller være afsæt for en ny ph.d.-skole. Dette vil være op til de enkelte universiteter eller i et samarbejde mellem disse. Det samme gælder eksisterende forskeruddannelsessamarbejder mellem universiteter og forskningsinstitutioner.

 

Derudover er der i lovforslaget fastsat en overgangsbestemmelse, jf. § 2, stk. 3. Ifølge denne bestemmelse kan videnskabsministeren efter ansøgning fra universitetet dispensere fra kravet om tilknytning til ph.d.-skoler i op til 3 år fra lovens ikrafttræden af hensyn til eksisterende samarbejder i regi af forskerskoler, ph.d.-studerende, der har påbegyndt et uddannelsesforløb, samt allerede afgivne bevillinger fra det forskningsrådgivende system.

 

Spørgsmål 71

 

Hvordan tilgodeser de nye ph.d.-skoler det fagligt fokuserede forskeruddannelsessamarbejde?

 

Svar

 

Det er op til universiteterne selv at fastlægge det faglige omdrejningspunkt for deres ph.d.-skoler, som i det omfang universiteterne finder det relevant også vil bidrage til etableringen af fagligt fokuserede forskeruddannelsessamarbejder.