Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 14) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.(Fremrykket anmeldelsesfrist og forenkling af tilskudsadministration) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 21. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål4:
â€Hvor stor en andel af anmeldelsesdepositummet pÃ¥ 30.000 kr. er rene administrative udgifter?â€
Svar:
I dag omfatter anmeldelsesproceduren for en ny fri grundskole, der ønsker statstilskud, at der senest på nedenstående datoer indsendes følgende til Undervisningsministeriet:
1. februar: Et anmeldelsesskema med oplysninger om forhold, der er anført på skemaet og depositum på 30.000 kr.
1. april: Vedtægter til godkendelse.
1. juni: Et skema med oplysninger om forhold, der er anført på skemaet.
Ministeriets arbejde i forbindelse med en anmeldelse består i at registrere og at kontrollere, om de krævede oplysninger foreligger, samt at behandle og godkende skolens vedtægt. Desuden skal der afstemmes beholdningskonto månedsvis vedrørende depositum og indhentes skolekode hos Danmarks Statistik.
Det kan ikke opgøres generelt, hvor store de administrative udgifter ved en anmeldelse er. Udgifterne afhænger især af omfanget af arbejdet med godkendelse af skolens vedtægt, som ofte er meget tidskrævende.
I øvrigt er det ikke meningen, at depositum skal anvendes til dækning af administrative udgifter. Hvis initiativtagerne til en anmeldt fri grundskole har opfyldt anmeldelsesbetingelserne og har mindst 12 elever den 5. september, får de jo depositum tilbagebetalt.
  Â
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.