Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 14) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Fremrykket anmeldelsesfrist og forenkling af tilskudsadministration) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 21. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
â€Hvilke argumenter kan anføres imod ændringsforslag nr. 2, jf. L 14 - bilag 8, om en forpligtelse for Undervisningsministeriet til at tilbagebetale anmeldelsesdepositummet, hvis skolen alligevel ikke bliver oprettet?â€
Svar:
Hvis ovennævnte ændringsforslag vedtages, ville hensigten med lovforslaget ikke blive tilgodeset tilstrækkeligt.
Alle, der af en eller anden grund frygter, at deres barns folkeskole bliver nedlagt, kunne så bare anmelde en ny fri grundskole og indbetale depositum, og så - uden at det ville få økonomiske konsekvenser for dem - ikke gøre videre, hvis det viser sig, at folkeskolen alligevel ikke nedlægges.
I øvrigt vil et forslag om tilbagebetaling være en stor lempelse for initiativtagerne til en ny fri grundskole i forhold til i dag, hvor depositum på 30.000 kr. tilfalder statskassen, hvis en anmeldt skole ikke modtager tilskud for det skoleår, der følger efter depositumindbetalingen den 1. februar.
Depositum blev indført med lov om friskoler og private grundskoler m.v. i 1992. Det fremgÃ¥r af forarbejderne, at det var for at sikre, at det drejer sig om seriøse anmeldelser. Endvidere fremgÃ¥r: â€Det er forudsat at en depositumordning betyder, at skoler, som anmeldes, men ikke oprettes i det skoleÃ¥r, hvortil de er anmeldt, ikke fÃ¥r tilbagebetalt det indbetalte depositum.â€
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.