Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

7. marts 2007

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 (Alm. del – ingen bilag), L 138 Forslag til lov om ændring af teaterloven. (Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater). Af kulturministeren (Brian Mikkelsen), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 15. februar 2007.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 1

(Alm. del – ingen bilag), L 138 Forslag til lov om ændring af teaterloven. (Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater). Af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Skrivelse af 15. februar 2007

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

”Vil ministeren tage initiativ til at opdele § 14 d, stk. 4 eller ændre stk. 6 i samme paragraf, sådan at det præciseres, at formålet med denne bestemmelse udelukkende er at give mulighed for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud, selv om bestyrelsen for dette teater ikke er udpeget af Københavns Teaters bestyrelse og ikke at give ministeren mulighed for at udpege teaterleder eller teaterledelse?”

 

Svar:

 

Først vil jeg gerne understrege, at det på ingen måde er hensigten med indsættelsen af den nye bestemmelse i § 14 d, stk. 6 at give kulturministeren mulighed for at udpege teaterleder eller teaterledelse i de teatre, som modtager drifts- og produktionstilskud som en del af Københavns Teater.

 

Formålet med bestemmelsen er beskrevet nærmere i lovbemærkningerne og tager udgangspunkt i Københavns Teaters ønske om at fusionere Folketeatret og Det Danske Teater og lade det fusionerede teater være en del af Københavns Teaters tilskudsordning. Det Danske Teater er imidlertid også omfattet af bestemmelserne i teaterlovens kapitel 3, og der er i henhold til disse bestemmelser i en bekendtgørelse fastsat nærmere regler for, hvorledes Det Danske Teaters bestyrelse skal udpeges, og hvem der ansætter teaterlederen eller -ledelsen. Disse regler harmonerer ikke med bestemmelsen i den gældende lovs § 14 d stk. 4, om at Københavns Teaters bestyrelse udpeger hele bestyrelsen samt teaterlederen eller -ledelsen for de teatre, der modtager tilskud som en del af Københavns Teater.

 

Den tidligere bestyrelse for Det Danske Teater og bestyrelsen for Københavns Teater er blevet enige om en model for udpegningen af bestyrelsen for det fusionerede teater. Modellen er indarbejdet i bekendtgørelse nr. 1690 af 15. december 2006 om Den Jyske Opera, Det Danske Teater og Peter Schaufuss Balletten. Desuden fremgår det af bekendtgørelsen, at det er bestyrelsen for Det Danske Teater (Nu: Folketeatret.dk), der ansætter teaterlederen eller –ledelsen.

 

Det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt at opdele § 14 d, stk. 4, da der er brug for ministerens dispensation fra reglen om, at Københavns Teaters bestyrelse skal udpege såvel Det Danske Teaters bestyrelse som teaterlederen, for at teatret kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Københavns Teater.

 

For så vidt angår forslaget om at ændre stk. 6 mener jeg ikke, at en ændring vil være nødvendig eller hensigtsmæssig. Formålet med at give kulturministeren mulighed for dispensation fra § 14 d, stk. 4, er beskrevet ovenfor, og formålet er endnu grundigere beskrevet i lovbemærkningerne til nr. 3, hvoraf det bl.a. fremgår: ”Der lægges ikke med ændringen op til, at man under normale omstændigheder skal kunne fravige reglerne, d.v.s. hvor der er tale om et teater, som alene virker i Københavnsområdet, og som uden andre tilskudsydere modtager tilskud fra Københavns Teater. Lovændringen giver således Københavns Teater mulighed for at yde tilskud til drift og produktion til et teater, der samtidig modtager tilskud i henhold til andre bestemmelser i teaterloven og på andre betingelser end de, der generelt gælder for teatre, som modtager tilskud som en del af Københavns Teater.” Jeg mener derfor ikke, at en præcisering i selve lovteksten er nødvendig, da der i lovbemærkningerne gives svar på evt. tvivlsspørgsmål.