Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 18. april 2007

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af teaterloven

 (Ændring af navn samt visse andre forhold vedrørende Hovedstadens Teater)

[af kulturministeren (Brian Mikkelsen)]

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 31. januar 2007 og var til 1. behandling den 9. februar 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 19. december 2006 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 101. Den 1. februar 2007 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af mindretallet stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod det af et mindretal stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ønsker at tilkendegive, at såfremt principperne for udpegning af medlemmer af Københavns Teaters bestyrelse skal revideres, bør det ske på basis af en reel vurdering af den nuværende models resultater. Disse kan selvsagt ikke bedømmes sagligt efter blot ca. 1½ års funktionstid.

For Socialdemokraterne er det helt afgørende, at der fortsat sikres en professionalisme og et højt kunstnerisk niveau, samt at armslængdeprincippet fastholdes.

Idet vi anerkender disse hensyns tilstedeværelse i Det Radikale Venstres ændringsforslag, mener vi dog, at det er for tidligt at ændre en konstruktion, hvis første funktionsperiode endnu ikke er til ende. Derfor undlader vi at stemme for ændringsforslaget.

Vi fastholder vores positive indstilling til forslaget i dets nuværende helhed.

Et andet mindretal i udvalget (RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Det Radikale Venstre stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal for mindretallets ændringsforslag ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod lovforslaget.

Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti finder, at der er behov for at ændre pÃ¥ udpegningsproceduren til Københavns Teaters bestyrelse. Set i lyset af efterÃ¥rets ballade pÃ¥ hovedstadens teatre og den omstændighed, at lovforslaget slÃ¥r fast, at »Afgørelser truffet af Københavns Teater [ikke kan] indbringes for højere administrativ myndighed« (§ 2, stk. 7), mener partierne, at der er behov for en konstruktion, der svarer til den, der gør sig gældende for udpegning af bestyrelser til landsdelsscenerne i Aalborg, Ã…rhus og Odense. Det betyder, at det ikke er kulturministeren, som udpeger bestyrelsen, men at en del af medlemmerne udpeges af Københavns og Frederiksberg Kommuner, KunstrÃ¥det og teatrenes medarbejdere. Det gør udpegningsproceduren mere demokratisk og sikrer, at flere interesser er repræsenteret i bestyrelsen. Bestyrelsen vil sÃ¥ledes ogsÃ¥ være mindre sÃ¥rbar over for politisk indblanding, f.eks. en kulturminister, der finder det legitimt at give formanden eller andre af de politisk udpegede medlemmer en skideballe, sÃ¥dan som det f.eks. er sket med formanden for Danmarks Radio.

Med lovforslaget vil kommunerne få 2 repræsentanter ud af 8 medlemmer. Der er således sikkerhed for, at kommunerne ikke vil kunne føre kommunalpolitik i bestyrelsen. Til gengæld vil der være sikret den samme lokale forankring, som findes på de øvrige landsdelsscener.

Partierne finder det endvidere afgørende, at Kunstrådet og medarbejderne får indflydelse på sammensætningen af bestyrelsen, idet både Kunstrådet og medarbejderne repræsenterer stor faglig indsigt i teatermiljøet.

Det Radikale Venstre foreslår derfor, at der under § 1 som nr. 4 indsættes ændringsforslag nr. 3.

Hvis ændringsforslag nr. 3 vedtages, vil mindretallet kunne støtte lovforslaget.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin, og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af   kulturministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, DF og KF):

   1) I nr. 1 indsættes efter »Københavns Teater«: »og »Det Danske Teater« til: »folketeatret.dk«.«

[Navneændring]

   2) Nr. 2 og 3 udgår, og i stedet indsættes:

»2. § 14 d, stk. 4, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 4. Det er en betingelse for, at et teater kan modtage drifts- og produktionstilskud som en del af Københavns Teater, at bestyrelsen for Københavns Teater udpeger bestyrelsen for det enkelte teater i ordningen og herudover udpeger enten teaterlederen eller teaterledelsen.

Stk. 5. Udpegningen af teaterlederen eller teaterledelsen for det enkelte teater sker efter drøftelse med teatrets bestyrelse.

Stk. 6. Kulturministeren kan i særlige tilfælde meddele tilladelse til, at bestemmelsen i § 14 d, stk. 4, fraviges.

Stk. 7. Afgørelser truffet af Københavns Teater kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed.««

[Lovteknisk rettelse]

Af   et mindretal (RV), tiltrådt af et mindretal (SF og EL):

   3) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. § 14 e affattes således:

Ȥ 14 e. Det er en forudsætning for, at Københavns Teater kan oppebære tilskud efter § 14 a, at institutionen ledes af en bestyrelse pÃ¥ 9 medlemmer, der tilsammen skal repræsentere juridisk, ledelsesmæssig, økonomisk, markedsføringsmæssig og teaterfaglig indsigt. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer af bestyrelsen, herunder formanden. Mindst 1 af disse medlemmer skal sÃ¥ vidt muligt have lokal tilknytning. De øvrige medlemmer udpeges af

1)   Københavns Kommunes borgerrepræsentation (1 medlem, som enten skal være overborgmester eller kulturborgmester),

2)   Frederiksberg Kommunes kommunalbestyrelse (1 medlem, som enten skal være borgmester eller kulturudvalgsformand),

3)   Kunstrådet (2 medlemmer, hvoraf mindst 1 medlem så vidt muligt skal have lokal tilknytning) og

4)   medarbejderne i de teatre, som er en del af Københavns Teater (2 medlemmer).

Stk. 2. De nærmere regler om beskikkelsesperiode m.v. og de øvrige betingelser for tilskud til Københavns Teater fastsættes af kulturministeren.««

[Udpegning af bestyrelse for Københavns Teater]

Af   kulturministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, DF og KF):

Til § 2

   4) Paragraffen affattes således:

Ȥ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Bestemmelsen i § 1, nr. 1, om ændring af navnet »Det Danske Teater« til: »folketeatret.dk« træder dog i kraft den 1. juli 2007.«

[Ændring af navnet »Det Danske Teater« til »folketeatret.dk« efter fusionen med Folketeatret]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 4

Det Danske Teater og Folketeatret fusioneres den 1. juli 2007 og får herefter navnet »folketeatret.dk«.

Til nr. 2

Ændringsforslaget er alene af lovteknisk karakter. Den gældende teaterlovs § 14 d, har kun 4 stykker. Der er således tale om en redaktionel fejl, når der i indledningen til nr. 2 skrives »§ 14 d, stk. 4 og 5, affattes således«. Fejlen rettes med dette ændringsforslag. Samtidig sammenskrives nr. 2 og 3, da dette er mere hensigtsmæssigt.

Til nr. 3

Der ønskes en udpegningsprocedure for Københavns Teater, der svarer til den model, som landsdelsscenerne i Aalborg, Århus og Odense har, hvor ministeren ikke suverænt udpeger bestyrelsen.

  Troels Christensen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V) Â  Leif Mikkelsen (V) Â  Ellen Trane Nørby (V) Â  Preben Rudiengaard (V) Â  Louise Frevert (DF) nfmd.  Karin Nødgaard (DF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Mogens Jensen (S) Â  Jytte Andersen (S) Â  Troels Ravn (S) Â  Jytte Wittrock (S) Â  Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Â  Simon Emil Ammitzbøll (RV) Â  Holger K. Nielsen (SF) Â  Per Clausen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

 

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 138

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren

2

Ændringsforslag fra kulturministeren

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

1. udkast til betænkning

6

Ændringsforslag, fra kulturministeren

7

2. udkast til betænkning

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 138

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at opdele § 14, stk. 4, eller ændre stk. 6 i samme paragraf, til kulturministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, som indebærer, at der efter indeværende periode ændres på udpegningsproceduren til Københavns Teaters bestyrelse, til kulturminissteren, og ministerens svar herpå