Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. april 2007
2. udkast
Betænkning
over
 Forslag til lov om
ændring af lov om social service og lov om
tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling
(Forbedret indsats for udsatte børn og unge
samt tilbageholdelse af gravide stofmisbrugere i
behandling m.v.)
[af socialministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. Ændringsforslag
Socialministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar 2007 og var til 1. behandling den 23. februar 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Den 15. februar 2007 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål 1 og socialministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslagets grundlæggende intention; at forstærke indsatsen overfor udsatte børn og unge ved en tidligere indsats og ved at styrke børn og unges retssikkerhed i sagsbehandlingen ved udvidet adgang for bisidder. Alt for mange børn og unge befinder sig i en socialt udsat livssituation, og det er derfor tvingende nødvendigt med en forstærket socialpolitisk indsats på dette område. S, SF og RV støtter derfor, at det i fremtiden bliver muligt at gennemføre en § 50 undersøgelse før fødslen og støtter ligeledes barnets ret til at medtage en bisidder til møder vedr. sager om særlig støtte. Det er helt oplagt, at mange børn og unge har behov for en stærk ressourceperson ved sin side i et ofte vanskeligt sagsbehandlingsforløb. Øget adgang til bisidders deltagelse er derfor umiddelbart en styrkelse af det enkelte barns situation. Imidlertid er det ikke nødvendigvis nogen let opgave at være bisidder i forbindelse med sager om særlig støtte, og derfor har S, RV og SF foreslået, at der indskrives en revisionsbestemmelse i loven, således at Folketingets partier efter en to-årig periode kan vurdere, om de foreslåede ændringer er vidtrækkende nok eller om det er nødvendigt at fremme børns adgang til professionel hjælp. Det glæder S, RV og SF, at de øvrige satspuljepartier har tilsluttet sig dette forslag, Det samme gør sig gældende i forhold til, at regeringen på opfordring fra S, RV og SF fremsætter ændringsforslag, om at den foreslåede bestemmelse, om at indehaveren af forældremyndigheden kan gøre indsigelse mod barnet eller den unges valg af bisidder, skal udgå. Det synes fornuftigt, at myndigheden kan vurdere barnets forslag til bisidder, hvorimod forældremyndighedsindehaveren nødvendigvis må have mindre at skulle have sagt, fordi disse sager netop omhandler sager om særlig støtte.
Den del af forslaget, der vedrører kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tilbyde gravide stofmisbrugere døgnbehandling en kontrakt om tilbageholdelse, støttes også af S, RV og SF. Imidlertid er det et tiltag, der skal følges nøje. Det må løbende vurderes, om forslaget er tilstrækkeligt, om det er funktionsdygtigt, om det giver de forventede positive resultater og om der er de nødvendige behandlingstilbud. Der er ingen som helst tvivl om, at børn, der fødes af misbrugende gravide, er en særligt udsat gruppe. Hvert år er der børn i Danmark, der fødes med abstinenser, hjerneskader og misdannelser på grund af moderens misbrug undervejs i graviditeten. Det er derfor nødvendigt at opprioritere indsatsen. Især hvad angår behandling. De økonomiske konsekvenser af en forstærket indsats kan med stor sandsynlighed vise sig at blive større end beregnet i dette forslag. På den baggrund må partierne bag satspuljeforliget nødvendigvis være indstillet på at afsætte flere ressourcer.
Et mindretal bestående af S og RV understreger derudover, at partierne finder det problematisk, at det nye tiltag kun omfatter gravide stofmisbrugere og ikke i samme grad gravide med alkoholproblemer. Partierne bag satspuljeforliget må snarest muligt blive enige om en udvidelse af forslaget, således at alle gravide misbrugere er sikre på det rette behandlingstilbud, herunder adgang til en kontrakt om tilbageholdelse.
Ligesom Socialdemokratiet ikke finder de foreslåede bestemmelser tilstrækkelige, hvad angår bisidderens alder. Det synes utilstrækkeligt, at det lovpligtige krav til en bisidder alene er, at den pågældende er fyldt 15 år og underlagt gældende regler vedr. tavshedspligt. En bisidder til et udsat barn eller et ungt menneske skal selvfølgelig være et voksent menneske, hvorfor aldersgrænsen burde ændres til 18 år. Socialdemokratiet anerkender imidlertid, at de øvrige forligspartier finder aldersgrænsen ved 15 år tilstrækkelig.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  socialministeren, tiltrådt af <>:
Til § 1
  1) I den under nr. 2 foreslåede § 48 a udgår stk. 3.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Ophævelse af forældremyndighedsindehaverens mulighed for indsigelse]
  2) I den under nr. 2 foreslåede § 48 a, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »15 år« til: »18 år«.
[Aldersgrænsen for en bisidder til børn og unge hæves til 18 år]
                                                                                                                                                                                           Â
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at muligheden for at indehaveren af forældremyndigheden kan gøre indsigelse mod barnets eller den unges valg af bisidder, ophæves.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes en revisionsbestemmelse, der indebærer, at reglerne om bisidder til børn og unge efter § 48 a revideres senest i folketingsåret 2008-09.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og private
Det vurderes, at forslaget til ændring af forslag om lov om ændring af lov om social service og lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling vil medføre mindreudgifter for kommunerne på 0,2 mio. kr. årligt og for staten på 0,7 mio. kr. årligt. Der regnes med halvårsvirkning i 2007, da lovforslaget først træder i kraft 1. juli 2007.
De samlede mindreudgifter for det offentlige er derfor 0,5 mio. kr. i 2007 og 0,9 mio. kr. i 2008 og frem.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
 Hans Andersen (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Gudrun Laub (V) nfmd. Inger Beinov Støjberg (V)  Pia Kristensen (DF) fmd. Henrik Brodersen (DF)  Tina Petersen (DF)  Tom Behnke (KF)  Per Ørum Jørgensen (KF)  Mette Frederiksen (S)  Hüseyin Arac (S)  Lene Hansen (S)  Lise von Seelen (S)  Martin Lidegaard (RV)  Bente Dahl (RV)  Pernille Vigsø Bagge (SF)  Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, , Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
22 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
16 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 135
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat fra socialministeren |
2 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
1. udkast til betænkning |
4 |
Ændringsforslag fra socialministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om »det ufødte barn« er et udtryk for en ændring i retstilstanden, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om regeringen forestiller sig, at kommunerne skal tilbyde tvang til andre end gravide stofmisbrugere, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om en oversigt over antallet af døgnbehandlingstilbud for stofmisbrugere, der også henvender sig til familier, specielt til mødre med børn, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om en redegørelse for antallet af gravide stofmisbrugere, der er i døgnbehandling, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om, hvor mange gravide stofmisbrugere, der står på venteliste til behandling og hvor længe de venter på at komme i behandling, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om antallet af familiedøgnbehandlingssteder i 2004-2006, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om, hvor mange gravide kvinder med misbrug der i 2004-2006 har fået tilbud om familiedøgnbehandling, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om, hvor mange gravide kvinder med misbrug der i 2004-2006 har fået tilbudt døgnbehandling, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om, hvor mange gange de eksisterende muligheder for anvendelse af tvang har været benyttet i 2006, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om ekstraudgiften for kommunen, hvis der anvendes tvang efter de eksisterende regler, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
|
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og socialministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Spørgsmål 1:
Når der i bemærkningerne til lovforslaget står »det ufødte barn«, er det så et udtryk for en ændring i retstilstanden eller er der stadig tale om, at der skelnes mellem fostre og børn?
Svar:
I bemærkningerne til lovforslaget står det ufødte barn nævnt et enkelt sted: »Det foreslås, at det bliver muligt at anvende en række af de handlemuligheder, der eksisterer for børn og unge i reglerne om særlig støtte, over for vordende forældre, der har problemer af en karakter, der er af betydning for det ufødte barns sundhed og trivsel både før fødslen og efter fødslen.«
Det er ikke intentionen med lovforslaget at ændre på den gældende retstilstand, hvor der skelnes mellem fostre og børn. Bemærkningen skal tages som udtryk for, at moderens livsførelse under graviditeten har en effekt på fostret, der kan give problemer for barnet efter fødslen.