Fra: Kristoffer Rønde Møller
[mailto:[email protected]]
Sendt: 28. marts 2007 09:47
Til: Pernille Vigsø Bagge
Emne: fra kris ang. lov om forældreansvar
Kære politiker
Du skal være opmærksom på nedenstående smuthul i. forb. med lovforslaget
om forældreansvar: Problemet opstår hvis en forælder bortfører/flytter det
fælles barn fra det fælles hjem ved fælles forældremyndighed og flytter adr.
eller til ny kommune. Der er ingen lov, der beskytter barnet eller den
efterladte forælder imod at barnet Bortføres/flyttes inden for landets grænser
ved fælles forældremyndighed.
Det må ikke være legalt at flytte børn fra deres hjem inden
forældremyndighedsspørgsmålet er afgjort og derved tillade at børnene evt.
bliver en brik i skilsmisse konflikten mellem forældrene. Børnene skal
beskyttes mod denne handling. Problemet er at kommunerne registrerer børnene
hvor de opholder sig mest, og at dette smuthul kan udnyttes.
"Problem-loven" er §8 i cpr.loven.
Loven er uklar. §8 stk. 1 siger ét mens §8 stk. 3 siger noget andet. Kommunernes
praksis er at forholde sig til §8 stk. 1.
Nedenstående er en beskrivelse af kommunernes praksis og beskrivelsen kommer
fra " Børn og samværs" hjemmeside. Advokat Viggo Bækgaard er
foreningens talsmand.
"Folkeregisteret":
Børnene skal jo bo et sted, og det skal forældrene som
sagt være enige om, hvis de har fælles forældremyndighed. De skal tilmeldes
folkeregisteret et sted, og det er ikke automatisk hos den, der har
forældremyndigheden. Reglerne herom findes i personregisterlovens § 8, der
lyder sådan:
"§ 8. Kommunalbestyrelsen skal registrere et barn, hvis
forældre ikke har samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet
opholder sig mest hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.
Stk 2. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af forældrene, som har
forældremyndigheden, medmindre forældrene ved deres underskrift erklærer sig
enige om, at barnet skal registreres hos den anden. Har forældrene fælles
forældremyndighed, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af
forældrene, som disse ved deres underskrift erklærer sig enige om.
Disse regler betyder i praksis, at kommunen overhovedet ikke skeler til, hvem
der har forældremyndigheden, når der skal foretages folkeregisterregistrering.
"Børnetyveri":
Overskriften virker lidt barsk. Der hentydes til den situation, hvor der er
fælles forældremyndighed, og man oprindelig har været enige om, hvor barnet
skal bo. Pludselig beslutter den anden forælder, at nu kan det være
nok. Det meddeles blot bopælsforælderen, at fra nu bor barnet hos den anden.
Bopælsforælderen er i praksis magtesløs i den situation. Havde
pågældende forældremyndigheden alene, vil barnet kunne bringes tilbage ved
hjælp af en fogedforretning. Det samme kan ikke lade sig gøre, hvis
der er fælles forældremyndighed".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NB!!!
Her er stk. 3. Det er ret tydeligt at stk. 1 og stk. 3 er selvmodsigende og kan
fortolkes efter forgodtbefindende.
"Efter § 8, stk. 3, skal et barn forblive registreret på
den hidtidige bopæl, hvis det som led i en mere varig ordning opholder sig lige
meget hos begge forældre, og disse uanset fælles forældremyndighed ikke kan
blive enige om registreringen. Det samme gælder i situationer, hvor det ikke er
muligt at fastslå, hvor barnet har sit hovedopholdssted. Hvis den hidtidige
adresse imidlertid er fraflyttet i forbindelse med, at ordningen eller den
periode, som ikke kan kortlægges, startede, må barnet registreres på høj
vejkode i den hidtidige bopælskommune, indtil forældrene bliver enige om
barnets registrering, eller indtil den fælles forældremyndighed ophæves."
1. Det burde være lovpligtigt at begge
forælder skal underskrive et dokument, ved flytning af børnenes bopæl, når der
er tale om en flytning før forældremyndigheds/ bopælsspørgsmålet er afgjort. At
flytning af børnene fra deres vante hjem, ved fælles forældremyndighed, ikke
kan lade sig gøre uden begge forældres accept.
2. Det bør ligeledes være et krav at begge forældre underskriver et
dokument til pladshenvisningen ved udmeldelse fra daginstitution. Børn
mister deres plads i daginstitutionen når den ene forælder melder børnene ud,
tager børnene under armen og flytter andetsteds. Som praksis er nu kan den ene
forælder melde børn ud.
Det bør indskærpes over for kommunerne at børn ikke må registreres
i ny kommune eller få flyttet deres vante bopælsadresse, før
forældremyndigheds/bopælsspørgsmålet er afgjort af statsforvaltning eller
domstol.
§8 i cpr. loven bør omskrives, den er uklar og selvmodsigende.
Venlig Hilsen
Kim Lindgreen og Kristoffer Rønde Møller
--
Kristoffer Rønde Møller
Alsgade 12, 3th
1764 Kbh.V.
Stud.scient.soc