Besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 23. marts 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og retsafgiftsloven (Forbedring af retsstillingen for ofre for forbrydelse) (L 128).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/3-07 fra Danske Mediers Forum, vedrørende L 128, jf. L 128 – bilag 6.â€
Svar:
I henvendelsen til Retsudvalget anfører Danske Mediers Forum bl.a., at lovforslaget vil gøre det betydeligt vanskeligere for medierne at give en fyldestgørende dækning af straffesager, fordi den foreslåede udvidelse af rettens adgang til at træffe forhåndsafgørelser om dørlukning mv. går langt videre, end hensynet til de forurettede kan begrunde.
Danske Mediers Forum mener, at antallet af sager, hvor der bliver anmodet om forhåndsafgørelser, vil stige betragteligt, og at dette vil medføre, at medierne skal bruge langt flere ressourcer end i dag på at orientere sig om retsmøder, hvor der kan blive truffet forhåndsafgørelser om dørlukning mv. Hvis lovforslaget vedtages, vil det derfor aktualisere mediernes behov for at kunne få adgang til ikke-anonymiserede retslister.
I den anledning skal Justitsministeriet bemærke følgende:
1. Lovforslaget indeholder en ændring af retsplejelovens § 845, stk. 1, hvorefter retten i videre omfang end i dag fÃ¥r mulighed for forud for selve hovedforhandlingen i en straffesag at træffe afgørelse om, hvorvidt der skal være dørlukning under hovedforhandlingen, referatforbud mv. FormÃ¥let med at udvide adgangen til at træffe sÃ¥danne forhÃ¥ndsafgørelser er navnlig, at bl.a. ofre, som skal afgive vidneforklaring i en straffesag, kan have en væsentlig interesse i, at der allerede pÃ¥ forhÃ¥nd f.eks. er taget stilling til, om ofret kan afgive sin forklaring for lukkede døre. Â
Â
Eksempelvis indebærer forslaget, at retten får mulighed for i sager om voldtægt og seksuelt misbrug af børn forud for hovedforhandlingen at træffe afgørelse om dørlukning under hovedforhandlingen, hvis sagens behandling i et offentligt retsmøde vil udsætte nogen for en unødvendig krænkelse. Efter den gældende bestemmelse vil en sådan afgørelse først kunne træffes i forbindelse med hovedforhandlingen.
Forslaget vedrører alene det nævnte spørgsmål om, på hvilket tidspunkt retten kan træffe afgørelse om dørlukning mv. Med forslaget sker der således ikke nogen ændring af betingelserne for at kunne træffe afgørelse om dørlukning mv.
Afgørelser om dørlukning, referatforbud mv. træffes ved kendelse, efter at parterne og pressens repræsentanter har haft mulighed for at udtale sig. Â
Med henblik på at sikre pressens repræsentanter mulighed for at udtale sig om spørgsmålet samt mulighed for i givet fald at kære afgørelsen skal retten, inden der træffes afgørelse om dørlukning, referatforbud mv. give oplysning om retsmødet på en retsliste, jf. herved Højesterets kendelse af 9. august 2006 gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2006, side 2980.
2. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der vedrører pressens adgang til ikke-anonymiserede retslister, indhentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
â€Domstolsstyrelsen er meget opmærksom pÃ¥ Danske Mediers Forums ønske om, at pressens adgang til ikke-anonymiserede retslister forbedres.
Samtidig med at domstolsreformen trÃ¥dte i kraft den 1. januar 2007, Ã¥bnede Danmarks Domstoles nye hjemmeside, www.domstol.dk. Hjemmesiden er endnu ikke fuldt udbygget, men vi kan oplyse, at den tekniske platform, som den nye hjemmeside er etableret pÃ¥, Ã¥bner mulighed for etablering af et lukket omrÃ¥de - et sÃ¥kaldt ekstranet - med særlig adgang for f.eks. pressen. Vi arbejder løbende pÃ¥ at forbedre hjemmesiden. Aktuelt er vi sÃ¥ledes ved at forbedre hjemmesiden, sÃ¥ den lever op til gængse krav om tilgængelighed for handicappede. Først nÃ¥r dette arbejde er fuldført – formentlig medio 2007 - vil det være muligt for os at pÃ¥begynde arbejdet med etablering af et ekstranet.â€