Dette er jo det, som man i folkemunde nok vil kalde et kludetæppe af et lovforslag med en lang række forskellige punkter, der er samlet i ét lovforslag. Jeg skal ikke gentage bl.a. Dansk Folkepartis ordfører, der på udmærket vis gennemgik indholdet af de fem punkter, men nøjes med at knytte to mere politiske kommentarer til lovforslaget, som Det Radikale Venstre i øvrigt regner med at kunne støtte. Det ser meget fornuftigt ud.
Men for så vidt angår hele bemyndigelsesopgaven i Trafikstyrelsen, slår det mig, at det jo er ved at være nogle år siden, vi i dette Ting behandlede det lovforslag, der fik Jernbanetilsynet over i Trafikstyrelsen. Der havde vi en diskussion om det med at have, kan man sige, både den ene og den anden side af bordet, altså både dem, der havde driftsansvaret, og dem, der havde tilsynsansvaret, i den samme styrelse. Og nu overfører vi så yderligere til Trafikstyrelsen.
Dengang var vi jo enige om, at når der var gået et stykke tid, skulle vi måske kigge på, hvordan det egentlig gik, og hvad erfaringerne var med at have tilsynet under samme tag som resten af Trafikstyrelsen. Og det siger jeg egentlig ikke, fordi jeg har en mistanke om, at det er gået dårligt, for jeg tror sådan set, at det fungerer udmærket, men måske er det på tide, at vi får den evaluering, vi dengang var enige om, at man skulle have. Det kan vi høre ministeren om: Hvornår har man tænkt sig, at vi skal kigge på det? Der var måske en god anledning nu, hvor vi har dette lovforslag fremme.
Den anden ting, som jeg lige vil dvæle lidt ved, er betalingsordningen for lokoføreruddannelsen. Jeg deler sådan set opfattelsen af, at vi har behov for en offentlig lokoføreruddannelse i landet, men jeg er også ligesom Socialdemokraternes ordfører lidt interesseret i, hvilke omkostninger vi egentlig pålægger DSB ved at beslutte det her.
Nogle gange er det jo sådan med DSB, at det er lidt mere en offentlig end en selvstændig virksomhed, hvis man kigger på, hvordan politikerne behandler den. Og her vil vi altså trække nogle udgifter ned over DSB via en lov; udgifter, som DSB i dag afholder i forbindelse med deres egen uddannelse af lokoførere. Derfor synes jeg måske, at vi lige i rimelighedens navn skylder vores egen virksomhed at undersøge, hvilke omkostninger det her vil påføre den.
Med disse to bemærkninger vil Det Radikale Venstre i øvrigt gå positivt ind i behandlingen af lovforslaget.