Vedr. lovforslag nr. L 125

Ændringsforslag

Til § 1, nr. 2

1) Efter nr. 03 i det allerede fremsendte ændringsforslag indsættes som nyt nummer:

04. I § 68, stk. 2, ændres »samt regler« til: »,« og efter »forhold« indsættes: »samt om betaling til dækning af omkostningerne ved behandling af ansøgning om godkendelse«.

Til § 4, stk. 2

2) I § 4, stk. 2, i det allerede fremsendte ændringsforslag ændres »§ 1, nr. 02 og 03« til: »§ 1, nr. 02-04«.

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget vedrørende § 68, stk. 2, har til formål at præcisere ministerens hjemmel til at fastsætte regler om, at vindmølleproducenter og -leverandører skal afholde udgifter til typegodkendelse af vindmøller, og at vindmølleejere skal afholde udgifter til projektgodkendelse af opstilling af vindmøller.

De tekniske krav til vindmøller og vindmølleopstilling fremgår af bekendtgørelse nr. 1268 af 10. december 2004 om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller, som trådte i kraft den 1. januar 2005.

Den tekniske godkendelsesordning har til formål at sikre, at en vindmølle sammen med det anvendte fundament er konstrueret, fremstillet og opstillet i overensstemmelse med fastsatte sikkerhedsmæssige, energimæssige og kvalitetsmæssige krav. De certificerende virksomheder, som udsteder type- og projektgodkendelser samt tekniske godkendelser til ombygning, flytning og fortsat opstilling, skal være akkrediteret af DANAK.

Af bekendtgørelsen fremgår det ligeledes, at udgifter til godkendelser, herunder tilhørende certificering af kvalitetsstyringssystemer, og nødvendige undersøgelser, prøvninger og inspektioner, der foretages som led i godkendelsesarbejdet, afholdes af vindmøllefabrikanter, og at udgifter til projektgodkendelser m.v. afholdes af vindmølleejere.

[Ovenstående tekst kan indsættes efter de allerede fremsendte bemærkninger til nr. 2, som beskriver baggrunden for de foreslåede præciseringer af hjemmelsgrundlaget til at opkræve betaling til dækning af omkostningerne ved visse typer myndighedsbehandling i medfør af elforsyningsloven.]

Til nr. 2

Det fremgår af ændringsforslaget, at den foreslåede ændring af § 68, stk. 2, skal have virkning fra den 1. januar 2005. Tidspunktet skal ses i lyset af, at bekendtgørelse nr. 1268 af 10. december 2004 om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller trådte i kraft den 1. januar 2005. Der er løbende opkrævet betaling af vindmølleproducenter, -leverandører og -ejere for myndighedsbehandlingen efter denne bekendtgørelse.

 

[Det foreslås, at ovenstående tekst i en anelse redigeret form indsættes i de allerede fremsendte bemærkninger til § 4. Nedenfor er de relevante afsnit af de tidligere fremsendte bemærkninger til § 4 gengivet. De foreslåede tilføjelser til teksten er markeret med grøn:

»Det foreslås, at § 4 affattes på ny, da der er flere ændringsforslag til bestemmelsen.

Stk. 1 er uændret.

Bestemmelserne i elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven, som der henvises til i stk. 2 og 3, indebærer, at der bliver skabt klare hjemler i de to love vedrørende transport- og energiministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om opkrævning af betaling til dækning af omkostninger ved myndighedsbehandling vedrørende en række opgaver. Der er i vist omfang tale om en præcisering af allerede gældende hjemler, men også til dels om indsættelse af nye hjemler. Det har imidlertid ved administrationen af de hidtil gældende regler været forudsat, at disse havde en sådan rækkevidde, at der kunne opkræves betaling til dækning af omkostninger ved behandlingen af alle de myndighedsopgaver, som er nævnt i de nu foreslåede ændringer af elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til nr. 2 og 3 ovenfor, hvori der bl.a. henvises til de relevante bemærkninger i forslaget til lov om elforsyning fra 1999 og forslaget til lov om naturgasforsyning fra 2000. Betaling er blevet opkrævet for myndighedsbehandlingen efter de to love, siden elforsyningsloven trådte i kraft den 30. december 1999, og naturgasforsyningsloven trådte i kraft den 1. juli 2000, jf. de første bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling, som blev udstedt med hjemmel i lovene (bekendtgørelse nr. 1045 af 16. december 1999 om afgifter for tilsyns- og planlægningsopgaver efter elforsyningsloven og bekendtgørelse nr. 1015 af 17. november 2000 om betaling for myndighedsbehandling efter lov om naturgasforsyning).

Det fremgår af forslaget til stk. 2 og 3, at de omhandlede bestemmelser i elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven skal have virkning fra et tidspunkt før ikrafttrædelsen af lovændringerne på baggrund af lovforslag nr. L 125. Det følger af stk. 2, at elforsyningslovens § 51, stk. 3, og § 51 a, nr. 3, som ændret ved § 1, nr. 02 og 03, samt naturgasforsyningslovens § 13, stk. 3, og § 30, stk. 3, som ændret ved § 2, nr. 01 og 03, har virkning fra den 1. januar 2005, som er tidspunktet for oprettelsen af Energinet.dk. Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 2 og 3 ovenfor, har de foreslåede ændringer af de nævnte bestemmelser til formål at præcisere, at reglerne om betaling for myndighedsbehandling også omfatter Energinet.dk, således som det var forudsat ved vedtagelsen af lov nr. 1384 af 20. december 2004. Det følger også af stk. 2, at elforsyningslovens § 68, stk. 2, som ændret ved § 1, nr. 04, har virkning fra 1. januar 2005. Tidspunktet skal ses i lyset af, at bekendtgørelse nr. 1268 af 10. december 2004 om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller trådte i kraft den 1. januar 2005. Det følger af stk. 3, at elforsyningslovens § 51 a, nr. 1, 2, 4 og 5, som ændret ved § 1, nr. 03, har virkning fra den 1. januar 2000. Tidspunktet skal ses i lyset af, at bekendtgørelse nr. 1045 af 16. december 1999 om afgifter for tilsyns- og planlægningsopgaver efter elforsyningsloven trådte i kraft denne dato.

Det bemærkes, at krav om betaling for perioden forud for ikrafttrædelsestidspunktet kun er relevant i det omfang, der ikke allerede er betalt for myndighedsbehandlingen. Der er løbende opkrævet betaling for myndighedsbehandlingen med hjemmel i bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling efter elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven. Energinet.dk har også betalt siden oprettelsen 1. januar 2005. Derudover har vindmølleproducenter, -leverandører og -ejere betalt udgifterne forbundet med godkendelser efter bekendtgørelsen om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller siden den 1. januar 2005. Ændringsforslaget indebærer derfor ikke, at de omfattede virksomheder pålægges nye, uforudsete udgifter for myndighedsbehandlingen. (…).«]