|
Grønlands Landsting har den 16. marts 2007 1. behandlet forslag til Lov om tilskud til Grønlands Hjemmestyre for 2008 og 2009.
Rigsombudsmanden i Grønland har i forbindelse hermed meddelt følgende:
Ved fremlæggelsen af forslaget oplyste Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigsanliggender Josef Motzfeldt, at lovforslaget hviler på en aftale mellem regeringen og landsstyret om bloktilskud fra staten til Grønlands Hjemmestyre for 2008 og 2009.
Landsstyremedlemmet oplyste endvidere, at forhandlingerne med regeringen om en ny bloktilskudslov blev ført i en god atmosfære og afsluttet hurtigt, da regeringen og landsstyret afventer at eventuelle ændringer i bloktilskuddet først sker når den grønlandsk-danske Fælleskommission har afsluttet sit arbejde. Det er landsstyrets vurdering, at den indgåede aftale sikrer Grønland et neutralt udgangspunkt for de kommende forhandlinger om bloktilskud fra 2010 og frem.
Â
Landsstyret lægger navnlig vægt på to forhold ved bloktilskudsaftalen:
For det første er statens tilskud til Grønlands Hjemmestyre i medfør af bloktilskudslovene uændret.
For det andet er prioriteringen af 50 millioner kroner til uddannelse og erhvervsudvikling i et sektorprogram i overensstemmelse med landstingets prioriteringer i landstingsfinansloven for 2007.
Landsstyremedlemmet anbefalede på landsstyrets vegne, at landstinget udtaler sin tilfredshed med det opnåede forhandlingsresultat, som i den givne situation må anses for at være det bedst opnåelige.
Partierne Siumut, Inuit Ataqatigiit, Atassut og Kattusseqatigiit Partiiat udtrykte tilslutning til beslutningsforslaget.
Demokraterne og løsgænger Esmar Bergstrøm kunne ikke tilslutte sig forslaget, idet de finder at landsstyret burde have opnået en stigning i bloktilskuddet som forhandlingsresultat.
Af bemærkninger fra partierne i øvrigt i ordførerindlæggene kan nævnes, at Siumut og Inuit Ataqatigiit fremhævede behov for, at den grønlandske side i den fælles selvstyrekommission står fast på kravet om, at Grønland får absolut råderet over det offentliges indtægter fra råstofaktiviteter samt at man tillige fastholder en fælles linie blandt de grønlandske medlemmer i kommissionen.
Der faldt endvidere bemærkninger i tilknytning til tilkendegivelser aktuelt i Danmark om øremærkning af bloktilskuddet til særlige formål. Visse partier fandt, at man bør synliggøre og informere om hjemmestyrets indsats på f.eks. det sociale område, mens andre fandt det vigtigt at fastholde, at øremærkning af eksisterende bloktilskudsmidler ikke stemmer overens med hjemmestyreordningen.
Landstinget 2. (og sidste) behandler lovforslaget den 17. april 2007. Det forventes, at Landstingets udtalelse til Folketinget vil foreligge umiddelbart herefter.