Som et mindretal i Udvalget vedrørende Færøske Forhold vil jeg gerne knytte nogle bemærkninger til det her forslag og henvise til, at jeg i stedet for dette lovforslag har fremsat et beslutningsforslag, som overfører både lufthavnen i Færøerne og hele den her investeringsfond til Færøerne, som jo længe har været under færøsk myndighed.
Hele sagen er jo et eksempel på de asymmetriske og ulige forhandlinger, der foregår mellem danske og færøske embedsmænd. Vi har fået forelagt en løsning. Hvor vi i går havde en fond på 800 mio. kr. til rådighed på Færøerne og Danmark havde en lufthavn, så har vi efter det her lovforslags vedtagelse en situation, hvor vi har overtaget en lufthavn, som er nedslidt, mens Danmark har overtaget fonden og de 800 mio. kr.
Jeg synes, at det er en meget uværdig løsning. Jeg forstår jo på præcedens, at Folketinget sjældent tager stilling i disse sager, men det er en meget, meget uværdig løsning for Færøerne og for Danmark.
I udvalgsarbejdet har vi stillet erhvervsministeren en masse spørgsmål om lufthavnen i Færøerne og Investeringsfonden, og det fremgår af ministerens svar, at der er behov for meget betydelige investeringer i lufthavnen
i Færøerne, både i selve landingsanlægget og i de tekniske faciliteter, og at de vurderede udgifter efter al sandsynlighed er langt større end den kapital, der nedkapitaliseres i det her lovforslag. Det fastslås også, at den danske statskasse ikke betaler noget som helst i forbindelse med den foreslåede løsning, men
i stedet for sparer op til 5 mio. kr. om året. Det fremgår også, at en embedsmandsgruppe med deltagelse af danske embedsmænd har været med til at fastsætte, hvordan lufthavnen skal udbygges, selv om Danmark fralægger sig ansvaret. Og ikke mindst påpeges det i ministerens svar, at der intet fortilfælde findes. Jeg gentager: Der findes intet fortilfælde i dansk forvaltningstradition, hvor et myndighedsområde er overgivet til en anden myndighed - et myndighedsområde, som har behov for store investeringer, hvilket fører store forpligtelser med sig - uden at den myndighed, der overgiver den her nye sag, betaler for det. Så det er en enestående sag i dansk forvaltningstradition, at Færøerne overtager et anlæg, der har behov for måske ½ mia. kr. i investeringer. I stedet for at Danmark har været med til at betale det - det kan vi så ikke opnå - ser man samtidig, at Færøerne mister rådighedsretten over en fond, som har bekostet betydelige investeringer i færøsk infrastruktur i de senere 30-40 år. Så aftalen er nok den dårligste aftale, der nogen sinde er lavet fra Færøernes side. Vi afgiver 800 mio. kr. til Danmark og overtager et nedslidt anlæg, som vi så ikke har den nødvendige mulighed for at udbygge. Dertil mister vi muligheden for også at bruge den her investeringsfond til meget, meget vigtige opgaver, som ligger forude, ikke mindst på energiområdet.
Den her fond har investeret i og bekostet - kan man sige
- lån til investering i den færøske elenergi. Der er mange planer på Færøerne om at gennemføre mere miljørigtige løsninger med vindmøller og bølgeenergi osv. Fonden er nu fuldstændig amputeret og kan ikke bekoste det. Ej heller kan den bekoste vigtige investeringer i tunneler og veje, så vi sidder altså tilbage med en af de dårligste løsninger nogen sinde på Færøerne. Derfor foreslår mindretallet, at det her lovforslag forkastes, og at man i stedet vedtager det foreliggende beslutningsforslag, som er fremsat i dag, som simpelt hen siger: O.k., lufthavnen overgår til Færøerne, vi får ikke Danmark til at betale noget. Det har vi så indstillet os på. Men samtidig fastsætter vi, at hele den her fond, Investeringsfonden for Færøerne, selvfølgelig kommer under færøsk myndighed. Med sådan en løsning ville det også være muligt for det færøske parlament, for den færøske offentlighed og for færøsk ekspertise at vælge sin egen løsning for en udbygning af vores vigtigste hovedport ud i verden de kommende år. I dag er det et fait accompli. Danske embedsmænd har sagt, at sådan skal den udbygges. Vi ved, at det kommer til at koste mere. Løsningen er ikke den optimale, og vi mister altså indirekte
800 mio. kr. til at foretage nødvendige investeringer. Sammenfattende anbefaler jeg forslaget til forkastelse, og i stedet bør man vedtage det foreliggende beslutningsforslag, der vil være en anstændig og en værdig løsning for Danmark og Færøerne. Selv om man sidder over for en mindre forhandler, behøver man ikke at udnytte det til at lave slige løsninger, som kun kommer den ene part til gode.