Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 110 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering og justering af sambeskatningsreglerne m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 67 af 21. marts 2007.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Spørgsmål 67: Ministeren anmodes om at belyse følgende vedrørende ændringsforslag 4 (Skatterådet gives mulighed for at uddelegere kompetencen vedrørende omlægning af regnskabsår):

a)      Hvorledes vil ministeren sikre, at muligheden for omlægning af regnskabsÃ¥r ikke udnyttes til utilsigtede skattefordele ved omlægning af regnskabsÃ¥r i forbindelse med den planlagte nedsættelse af selskabsskatteprocenten i indkomstÃ¥ret 2007?

b)      Kan ministeren bekræfte, at ansøgning om omlægning af administrationsselskabets skattemæssige regnskabsÃ¥r efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, ikke kræver, at ansøgningen er indsendt inden udløbet af regnskabsÃ¥ret og sÃ¥ledes ikke er omfattet af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 10, stk. 2, 3. pkt.?

Svar:

Ad a): Selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, 3. pkt., har følgende ordlyd: ”Skatterådet kan tillade, at omlægning af indkomstår ved etablering af koncernforbindelsen sker på anden måde end foreskrevet i § 10, stk. 5, hvis administrative hensyn til selskaberne taler herfor og der ikke opnås særlige skattemæssige fordele herved.”

Denne mulighed er især relevant, når det er enklere at omlægge administrationsselskabets indkomstår, så det svarer til indkomståret i erhvervede datterselskaber, end omvendt. Med ændringsforslaget får Skatterådet mulighed for at uddelegere kompetencen til SKAT. Ændringsforslaget medfører ingen ændringer af betingelserne for at imødekomme anmodninger efter bestemmelsen.

Den gældende formulering af bestemmelsen giver mulighed for at afslå anmodninger om omlægning af indkomstår, hvis formålet med den ønskede (alternative) omlægning er at spekulere i at flytte indkomst mellem to indkomstår, hvor selskabsskatteprocenten ikke er den samme. Dette påses af Skatterådet/SKAT ved behandlingen af anmodningen.

Ad b): De ”almindelige” regler om omlægning af indkomstår findes i selskabsskattelovens § 10. I henhold til bestemmelsen i § 10, stk. 2, 3. pkt., er det en betingelse, at anmodning om omlægning skal indgives inden udløbet af det indkomstår, der ønskes omlagt. Hverken ordlyden af selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, eller forarbejderne hertil angiver imidlertid, at der også skal gælde et sådant krav i relation til denne bestemmelse.

Jeg kan derfor bekræfte, at selskabsskatteskattelovens § 31 B, stk. 1, giver mulighed for at imødekomme anmodninger om omlægning af indkomstår, selv om anmodningen er indgivet efter udløbet af det pågældende indkomstår. Det kan eksempelvis være relevant i tilfælde, hvor et (administrations)selskab med bagudforskudt indkomstår kort tid efter indkomstårets udløb erhverver en koncern, hvis indkomstår følger kalenderåret.

 

Skatterådet/SKAT kan dog lade anmodningstidspunktet indgå i vurderingen og eksempelvis nægte omlægning, hvis det ”senere” anmodningstidspunkt er udtryk for, at selskabet efterfølgende har konstateret en ændring i indkomstforholdene, der gør det skattemæssigt fordelagtigt at omlægge indkomståret efter bestemmelsen i stedet for at følge de almindelige regler.