Helt så nemt synes jeg faktisk ikke det er. Men jeg er da glad for, at de andre ordførere synes, det er sådan en venstrehåndsting at komme igennem. Sådan virker det lidt, når man lytter til, hvor hurtigt man bare sådan tilkendegiver sin støtte til det her forslag. Jeg håber da, de andre ordførere har ret i, at det er så simpelt. Jeg har altså en række spørgsmål.
Jeg vil sige, at ligesom nogle af de hidtidige ordførere er Enhedslisten meget, meget positivt indstillet over for, at det bliver nemmere at få anerkendt sine uddannelseskvalifikationer. Alt andet er selvfølgelig fuldstændig tosset.
Det er positivt, at man kan studere og bruge sin uddannelse på forskellige uddannelsesinstitutioner og i forbindelse med forskellige job i forskellige stater, det giver selvfølgelig rigtig god mening.
Vi bryder os dog ikke så meget om det her med, at man opdeler folk i dem, der tilfældigvis er født inden for EU og EØS og i Schweiz og så dem, der kommer fra resten af verden. Det synes vi sådan set er dybt latterligt, og vi synes, det er mærkværdigt, at det er landegrænser, der skal afgøre, om man kan bruge sin uddannelse. Det burde i stedet være kvalifikationer, der afgjorde, om man kunne bruge sin uddannelse. Så når man nu åbner for at anerkende andre landes uddannelser, mener jeg også, at det burde omfatte tredjelandesstatsborgere.
Lovforslaget kan så også siges at være en spæd forløber for servicedirektivet, og det er rigtig, rigtig vigtigt for Enhedslisten, at gældende overenskomster til enhver tid bliver overholdt, også af de forskellige faggrupper, som nu får adgang til at udøve deres erhverv i Danmark.
Når der flere steder i lovforslaget, f.eks. under almindelige bemærkninger, afsnit 2, står, at lovforslaget vil bidrage til økonomisk vækst, og at arbejdsmarkedet gøres mere fleksibelt med lovforslaget, og når arbejdsgiverorganisationerne er rigtig, rigtig glade for den øgede konkurrence, jamen så vil vi gerne have en forsikring for, at lovforslaget ikke underminirer lønforhold og andre arbejdstagerrettigheder i Danmark.
Vi vil derfor gerne spørge ministeren, om der er en sikring af, at den større adgang for mennesker fra andre lande ikke vil medføre løntrykkeri, for løntrykkeri er jo hverken til gavn for de danske lønmodtagere eller for de lønmodtagere, der skulle komme hertil fra andre lande. Der må være en fælles interesse for overholdelse af overenskomster.
Jeg har altså en række spørgsmål, som jeg ønsker at ministeren måske kan komme lidt ind på i sit svar nu eller i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Ud over det her med, om der er tale om et forslag, som underminerer danske overenskomster, kunne jeg godt ønske mig at få lidt at vide om, hvordan vurderingen af, om uddannelserne er sammenlignelige, foretages,
altså, om de uddannelsesmæssige kvalifikationer er sammenlignelige, om f.eks. de faglige aktører i det her udvalg, som erstatter de 15 udvalg, der tidligere fastsatte krav og betingelser, stadig væk bliver inddraget i forbindelse med gensidig anerkendelse af uddannelser, eller hvor er vi henne med det?
Så kunne vi i øvrigt godt tænke os at få lidt at vide om, hvilke muligheder der er for at sikre kvalitetskontrol af uddannelserne, og hvilke krav man kan stille til uddannelserne. Kan man f.eks. stille krav om miljø? Og hvilke krav kan der stilles i forhold til kvalitetskontrol? Er det udelukkende af hensyn til tjenesteydelsesmodtagerens sikkerhed og sundhed, at man kan foretage en forudgående kontrol af tjenesteydelser?
Der er jo i forslaget en del om det her med sikkerhed og sundhed. Vores problem er bare, at vi ikke kan se, hvad der sker i de tilfælde, hvor tjenesteydelsesmodtageren er ligeglad med sikkerhed og sundhed, f.eks. en bolighaj, som hyrer tjenesteydere til at lave elinstallationer i nogle boliger, men hvor vedkommende sådan set er ligeglad med, om brandsikkerhed og sundhed er overholdt for dem, der skal bo i boligerne, fordi det ikke er tjenesteydelsesmodtageren selv, der bor i de pågældende boliger.
Eller hvad med de tilfælde, hvor vi måtte ønske, at der skal gælde en særlig beskyttelse af tjenesteyderen, og at man derfor skal have særlige kvalifikationer for at udøve det pågældende erhverv. Altså, hvad er der af muligheder for kvalitetskontrol?
Jeg synes ikke, jeg har haft mulighed for at finde svar på de her spørgsmål i lovforslaget. Det synes jeg er dybt bekymrende.
Så jeg vil gerne sige, at som udgangspunkt mener Enhedslisten selvfølgelig, at det skal være nemmere at bruge sin uddannelse på tværs af landegrænser, men vi mener, at der kan være andre hensyn end alene sundheden og sikkerheden, som er nævnt i lovforslaget, og jeg kan ikke se, på hvilken måde de krav eksempelvis bliver imødekommet.
Så jeg håber, ministeren vil bruge tid på at sige lidt om de forskellige problematikker, som vi anser der er i det her lovforslag, og at vi kan komme tættere på det i udvalgsarbejdet.