Folketinget, Christiansborg
Udvalget for fødevarer, landbrug og fiskeri
1240 København K
Landsforeningen Levende Havs fremsender hermed foreningens kommentar til det fremsatte lovforslag, herunder høringsrunden.
Vedr. L 109: Forslag til lov om ændring af fiskerilov og om ophævelse af lov om udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære forhold. (Regler om puljefiskeri, skærpet straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri m.v.).
†Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lovâ€. Det er sandt og pÃ¥ dette grundlag bygger Danmark og pÃ¥ dette grundlag forstÃ¥r vi lovgivningen. Men bortset fra § 1 i Fiskeriloven er loven, Ny regulering og dette forslag til puljefiskeri, ikke lovgivning, men et sæt uforstÃ¥elige regler og vedtægter.
Fiskeriloven Ny regulering og denne ændring L 109 til loven, bygger pÃ¥ at ministeren vil have Folketinget og dronningens accept til, nÃ¥r han skønner det nødvendigt og hensigtsmæssigt, da at kunne gøre dette og hint. â€Kan ministeren træffe…†â€kan ministeren fastsætte…†osv.
Der er ikke noget â€bør†eller â€skalâ€, pÃ¥ vitale økonomiske og ressourcepolitiske omrÃ¥der, ergo er der heller ikke tale om nogen lov, men et sæt regler som ingen, herunder fiskerne der skal leve under dem, forstÃ¥r. Vi er alle derfor helt underlagt ministerens nÃ¥de og barmhjertighed og mangel pÃ¥ samme. Det er regler og dem kan man sÃ¥ følge eller lade være. Og netop fordi mange, alt for mange fiskere ikke fulgte reglerne, sidder dansk fiskeri med den berømte del i vandskorpen og deraf følgende store vanskeligheder med at holde skruen i vandet.
Vi er politisk ukorrekte i Levende Hav og kan derfor også uden problemer afvise, at anbefale dette og hint til forbedringer af lovforslaget L 109. Vi kan og skal blot konstatere, inden lovforslaget nu vedtages med Dansk Folkepartis støtte, at lovforslaget enten kan ses som et resultat af sjusk, dvs. manglende tid til lovgivning og forståelsen heraf, eller også som et resultat af ønsket om al magten. Det er både og dvs. sjusk og magt. Men ligesom lidt rod i et uryddeligt hus ikke ses som i det ryddelige, drukner dette lovforslag i det fiskeripolitiske morads og love som er fulgt i kølvandet på regeringen og Dansk Folkepartis ødelæggelser af dansk fiskeri.
I Levende Hav tror vi ikke det er ministeren som det er de ansvarlige i ministeriet og Fiskeridirektoratet som har brug for vidde beføjelser, til at få fejet fortidens synder ind under gulvtæppet. Det er tydeligt i det daglige herude, i snakken med de mange fiskere som på egne og andres vegne udtrykker fortvivlelse og vrede og det der foregår. Hvis nogen i Folketinget ex. stadig tror på, at Danmarks Fiskeriforening har et mandat fra fiskerne, til at udtale sig om dette at være fisker, at leve af fiskeriet osv. så tager Folketinget grueligt fejl.
Der er en dyb frustration og ofte foragt for Danmarks Fiskeriforening og det uanset om man har udbytte af Ny regulering eller ej.
For alle, bortset fra de få store, forbander denne kapitalisering af naturens ressourcer som også tager vejret fra de sidste danske fiskere. Tilbage bliver der en flok spillere som har den lyst og den ubundenhed der gør, at de er fløjtende ligeglade med, om de har en gæld på 20 el. 40 mio.
Og det er denne folk af spillere som Fiskeridirektoratet vil have hånd og halsret over og det kan man vel ikke fortænke dem i. Men at Fiskeridirektoratet og de andre ansvarlige hermed også får vasket hænder, som intet var hændt, er ubærligt.
Men den vigtige opgave, at få de ansvarlige i den danske fiskeriforvaltning, draget til ansvar for deres misgerninger, må afvente det nødvendige politiske flertal i Folketinget. Så her forholder vi os så godt vi nu kan til L 109 forslaget, ikke for at hjælpe og støtte op om regeringen og Dansk Folkeparti, men for at have grundlaget i orden, for senere at få rettet op på skuden.
Og det værste i L 109 er helt afgjort lovliggørelsen af det ulovlige og at der med Dansk Folkeparti, er et flertal for det ulovlige. Vi mener ikke, at Folketingets medlemmer har nogen reel chance for at følge med i hvad det foregår i fiskeriet og derfor burde Folketinget selvfølgelig også afvise lovforslaget som det dunkle skrift det er.
Det er dunkelt af flere grunde, men først og fremmest fordi det bygger på et ulovligt fiskeri.
Underordnet disse indlysende sandheder, er der følgende meget konkrete forhold i L 109 som Folketinget skal være opmærksom på.
· Fiskeriet bør ikke kunne foregå i puljer hvor der både er kystfiskere og havfiskere. Det var også aftalen, men denne aftale er under pres og ser det ud til, på vej ud. Det betyder, at de kystfiskere som havde et håb om at kunne få sig forhandlet frem til en bedre kystfiskerordning, må se at det håb brister. Derfor bør L 109 indeholde en regel som forbyder puljer hvor der både er kystfiskere og havfiskere.
· I dagens udgave (1/2) af Fiskeri Tidende udtrykker Danmarks Fiskeriforenings formand stor tilfredshed med at Danmarks Fiskeriforening er kommet igennem med deres forslag om at deltagere i puljerne kan fiske på rationsfiskeri, også selv om puljerne ikke har opfisket de 95 % af puljens kvoter. Det er et frontalt angreb mod de fiskere der ønsker at stå uden for puljerne, dvs. uden for de selskaber der oprettes til formålet. L 109 bør forhindre dette, da rationsfiskeriet var det halmstrå som de tilbageblevne frie fiskere kunne tage fat i, i forsøget på at opbygge et lidt bedre fiskeri, uden at optage lån til køb af kvoter og anden gældssætning i puljerne.
· L 109 forslaget lader ogsÃ¥ hÃ¥nt om de fiskere der ikke kom med i FKA reguleringen, men som skal forsøge at holde skruen i vandet som MAF â€Mindre aktive fartøjer†og bierhvervsfiskere. Disse mere end tusinde fiskere er med Ny regulering frataget deres rettigheder. Det er selvfølgelig en sag for Folketingets Ombudsmand, men Folketinget bør naturligvis være meget opmærksomme pÃ¥ denne gruppe. De er retsløse i og med at de ikke har været repræsenteret i Erhvervsfiskeriudvalget hvor udmøntningen af Ny regulering har fundet sted i 2006. Der er et utal af eksempler pÃ¥ at denne gruppe er blevet misrøgtet. En pÃ¥stand om, at der i Erhvervsfiskeriudvalget har siddet en repræsentant for kystfiskerne er uden hold i virkeligheden, da kystfiskerens â€repræsentant†selv er en af de store spillere under Ny regulering
· I puljefiskeriet som foreslået, åbnes der en ladeport for kvotebytte, handel, leje osv. Det betyder ex. at optjente kvoter på et ulovligt fiskeri, f.eks. trawlere der har trawlet i de indre danske farvande med ulovligt store motorer, bevarer fisken og værdien af kvoterne. Hvis deres fartøjer nu af EU tvinges til en lovliggørelse gennem sammenlægning af kW, så har de fartøjer fortsat mulighed for at høste gevinsten af deres ulovligheder både i og uden for puljerne.
· Havdage reguleringen var et forsøg fra EU på at lægge en begrænsning på de dage hvor fartøjerne kunne have trawlet i vandet. En indsats begrænsning som kun havde betydning for de større fartøjer og dermed også et bæredygtigheds sigte. I et puljefiskeri som foreslået i bemærkninger 3.4 kan der byttes havdage efter behov og således kan de større bytte, købe leje sig til de havdage de har brug for.
· I lovforslaget tales der om hensynet til hvor offentlighedsloven, tavshedspligt med videre. Men igen noget som kan komme til senere.
· I bemærkninger til lovforslaget 3.1 stÃ¥r der bl.a. â€Et væsentligt formÃ¥l med den nye reguleringsordning er at forbedre fiskeriets samlede indtjeningsgrundlag samt at indføre et reguleringssystem, der fremmer en mere bæredygtig udnyttelse af bestandene.†At loven skal forbedre indtjeningsgrundlaget kan ikke betvivles, da forslaget i bund og grund sigter pÃ¥ at udnytte de danske kvoter ned til sidste gram fisk. Og det selv om alle er eller burde være enige om, at kvoterne før Ny regulering var under pres. I en tidligere skrivelse fra Levende Hav, til spørgsmÃ¥let om Ny regulering og herunder puljefiskeriet, har vi svaret pÃ¥, om Ny regulering ogsÃ¥ er en mere bæredygtig udnyttelse af bestandene. Det er Ny regulering ikke, tværtimod.
Afslutningsvis skal understreges, at lovforslaget er så detaljeret, at ingen andre end de der har skrevet det, kan forstå de regler der nu skal indføres. Også derfor vil de samme personer afvise vores indsigelser med påstande om, at forslaget tager højde for det hele. Det er også muligt, men tilbagestår, at Fiskeridirektoratet og Danmarks Fiskeriforening, som har udmøntet Ny regulering, er de samme interesser som bragte dansk fiskeri ud i det morads og uføre som dansk fiskeri befinder sig i her og nu.
Til eftertanke blot denne kommentar: Til dagens udgave af Fiskeri Tidende siger en fra toppen i Danmarks Fiskeriforening formand Ole Toft Thyborøn â€FKA-fordelingen bør være lige for alle†og dermed mener han, at fiskerne i de indre danske farvande, som er hjemmehørende pÃ¥ de mindre øer, ikke skal have den særordning som kan være med til at sikre dette fiskeri.
Dermed udtrykker han klart den tankegang som styrer Danmarks Fiskeriforening. De der ikke kan klare sig i kampen mod de store spillere må bukke under. Og det gør han, velvidende, at torsken i de indre danske farvande er tyvstjålet af de store trawlere fra vestkysten, som med deres ulovligt store motorer, fangede fisken ligefor næsen af de fiskere, som i generationer har levet af fiskeriet i de indre farvande.
De skal ikke have noget, ikke fordi den smule de har behov for tager noget af betydning fra de store, men fordi de små skal forsvinde langt ud af dansk fiskeri, blive væk og borte. Væk skal de, fordi de små ikke vil (læs: kan) spille med de store i kampen om den sidste fisk.
De smÃ¥ skal væk ud af dansk fiskeri fordi de repræsenterer den dÃ¥rlige samvittighed, som regeringen med Dansk Folkeparti, med alle midler, herunder Ny regulering og puljefiskeriet forsøger at fÃ¥ fejet ind under gulvtæppet.Â
For Levende Hav
Kurt Bertelsen Christensen, formand
Ferring Strand den 1/1 2007
 Â
Â
       Â