Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 28. februar 2007
Betænkning
over
 Forslag til lov om
ændring af fiskeriloven og om ophævelse af lov om
udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under
ekstraordinære forhold
(Regler om puljefiskeri, skærpet straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri m.v.)
[af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Fødevareministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. december 2006 og var til 1. behandling den 19. januar 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 30. august 2006 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2005-06, alm. del – bilag 618. Den 14. december 2006 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Aktive Fritidsfiskere i Danmark,
Danmarks Fiskeriforening og
Landsforeningen Levende Hav.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der overordnet set er både gode og dårlige elementer i et system med fiskepuljer. På papiret giver en puljeordning mulighed for, at hvert enkelt skib inden for puljen kan sammensætte sit fiskeri på den mest hensigtsmæssige måde. Det er dog en forudsætning for, at systemet kan fungere optimalt, at de økonomiske incitamenter fremmer det bæredygtige fiskeri. Dette mener S, RV, SF og EL ikke sker som følge af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om Ny Regulering af visse fiskerier. S, RV, SF og EL mener ikke, at lovforslaget vil sikre et bæredygtigt fiskeri ved at formindske udsmidning af fisk, fordi puljefiskeriets positive elementer undermineres af kapitaliseringen af fiskeriet. Den medfører, at det kun kan betale sig for fiskerne at lande de dyreste fangster med deraf følgende større udsmid til stor skade for havmiljøet. S, RV, SF og EL mener ikke, at dette lovforslag løser dette problem, således at det bæredygtige fiskeri fremmes.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):
Til § 1
  1) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 2, stk. 1, ændres »§ 3, nr. 2 og 3,« til: »§ 3, nr. 3 og 4,«.«
[Teknisk konsekvensændring]
  2) I det under nr. 8 foreslåede § 36 a, stk. 1, ændres »efter stk. 1« til: »efter regler udstedt i henhold til § 36, stk. 1,«.
[Teknisk konsekvensændring]
  3) I det under nr. 8 foreslåede § 36 a, stk. 2, 3. pkt., indsættes efter »for«: », jf. dog § 36 d«.
[Teknisk konsekvensændring]
  4) I det under nr. 8 foreslåede § 36 a, stk. 2, 4. pkt., indsættes efter »13-måneders-perioden«: », jf. dog stk. 4«.
[Teknisk konsekvensændring]
  5) I det under nr. 8 foreslåede § 36 a, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »imødekommet«: », eller hvis der er meddelt tilladelse efter § 36 c, stk. 1, til, at en puljedeltager kan indtræde i et nyt puljefiskeri«.
[Teknisk konsekvensændring]
  6) Det under nr. 8 foreslåede § 36 a, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om,
1)  at der uanset stk. 2 kan meddeles tilladelse til, at fangstrettigheder, der indgår i et puljefiskeri, efter ansøgning kan udgå af puljefiskeriet før udløbet af den i stk. 2 fastsatte 13-måneders-periode, herunder i forbindelse med bytning af fangstrettigheder, fartøjsudskiftning m.v.,
2)  at en tilladelse efter regler fastsat efter nr. 1 kun kan meddeles, hvis der stilles sikkerhed i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelser i puljefiskeriet,Â
3)  indsendelse af ansøgning om tilladelse efter nr. 1 og om
4)  dokumentation for opfyldelse af betingelserne i nr. 2 og stk. 1, nr. 1-3.«
[Mulighed for dispensation til, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet før udløbet af 13-måneders-perioden]
  7) I nr. 8 indsættes efter den foreslåede § 36 b:
»§ 36 c. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillade, at en deltager i et puljefiskeri efter ansøgning kan udtræde af puljefiskeriet efter udløbet af den 13-måneders-periode, som tilladelsen er givet for, jf. § 36 a, stk. 2, og derefter, men inden den 1. marts, indtræde i et nyt puljefiskeri med virkning fra den forudgående 1. januar og til den 1. februar i det følgende år på betingelse af,
1)  at det puljefiskeri, som ansøgeren udtræder af, har foretaget opgørelse og fordeling af fangstrettighederne efter § 36 a, stk. 3, 1. pkt.,
2)  at der er sket reduktion af fangstrettigheder i det puljefiskeri, som ansøgeren udtræder af, hvis der er truffet afgørelse herom efter § 36 b, og
3)  at der er foretaget opgørelse af fangstrettighederne i det nye puljefiskeri.
Stk. 2. Som betingelse for tilladelse efter stk. 1 kan ministeren kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelse i det puljefiskeri, som ansøgeren udtræder af.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 1 og 2 og om indsendelse af ansøgning om tilladelse efter stk. 1.
§ 36 d. Uanset § 36 a, stk. 2, kan ministeren tillade, at en deltager i et puljefiskeri efter ansøgning kan udtræde af puljefiskeriet før udløbet af den 13-måneders-periode, som tilladelsen er givet for, hvis
1)  den pågældendes fartøj er overtaget af et dødsbo eller et konkursbo,
2)  den pågældende på grund af sygdom ikke er i stand til at drive fiskeri eller
3)  der foreligger andre særlige omstændigheder.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun meddeles, hvis
1)  de øvrige deltagere i puljefiskeriet giver samtykke til den ansøgte udtræden og
2)  puljefiskeriet foretager en opgørelse og fordeling blandt deltagerne af rettigheder og forpligtelser pr. udtrædelsesdatoen, som kan godkendes af ministeren. I opgørelsen og fordelingen skal indgå eventuelle krav på reduktion af fangstrettigheder ifølge afgørelse efter § 36 b, stk. 1. Som betingelse for godkendelse kan ministeren kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelse i puljefiskeriet.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 1 og 2, og om indsendelse af ansøgning om tilladelse efter stk. 1.«
[Betingelser for skifte til et nyt puljefiskeri efter udløbet af 13-måneders-perioden. Regler om tilladelse til udtræden af et puljefiskeri før udløbet af 13-måneders-perioden i særlige tilfælde]
  8) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 86, stk. 1, ændres »§ 3, nr. 4,« til: »§ 3, nr. 5,«.«
[Teknisk konsekvensændring]
  9) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»03. I § 130, stk. 6, som bliver stk. 7, ændres »§ 3, nr. 4,« til: »§ 3, nr. 5,«.«
[Teknisk konsekvensændring]
Til § 2
  10) I stk. 1 ændres »1. marts 2007« til: »1. juni 2007«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
  11) I stk. 2 indsættes efter »§ 36 a, stk. 1-3,«: »§ 36 c, stk. 1, og § 36 d, stk. 1,«.
[Teknisk konsekvensændring, idet de foreslåede bestemmelser om puljefiskeri skal træde i kraft den 1. januar 2008]
Bemærkninger
Til nr. 1, 8 og 9
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringen af nummerrækkefølgen i den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede ændring af § 3 i fiskeriloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en berigtigelse af en fejlagtig henvisning.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den i ændringsforslag nr. 7 foreslåede § 36 d, hvorefter der i tilfælde af konkurs, dødsfald og andre særlige omstændigheder kan meddeles tilladelse til, at en puljedeltager kan udtræde af puljefiskeriet før udløbet af den 13-måneders-periode, som tilladelsen er givet for, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede § 36 a, stk. 2.
 Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den i ændringsforslag nr. 6 foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 4, hvorefter det i visse tilfælde kan tillades, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den i ændringsforslag nr. 7 foreslåede § 36 c, stk. 1, hvorefter en puljedeltager på visse betingelser kan få tilladelse til at indtræde i et andet puljefiskeri efter udløbet af 13-måneders-perioden.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring betyder, at ministeren kan fastsætte regler om, at der kan meddeles tilladelse til at fravige kravet i den ved § 1, nr. 8, i lovforslaget foreslåede § 36 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, hvorefter puljedeltagerne skal lade 2 års fangstrettigheder indgå i og forblive i puljefiskeriet i 13-måneders-perioden fra den 1. januar til den 1. februar i det følgende år. Det er især hensigten at give mulighed for at tillade, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet, hvis en puljedeltager ønsker at foretage fartøjsudskiftning, bytte fangstmængder eller overdrage en mindre del af fangstmængden til fartøjsejere, der ikke deltager i puljefiskeriet.
Fartøjsudskiftning og bytning af fangstmængder mÃ¥ anses som normale aktiviteter i fiskerierhvervet og vil normalt ikke medføre en nedgang i værdien af de tilknyttede fangstrettigheder, men alene udgøre en ændring i arten af fangstrettigheder. Overdragelse af mindre dele af fangstrettigheder vurderes f.eks. at kunne være relevant, hvis der resterer uopfiskede fangstmængder, som ikke effektivt kan opfiskes i det pÃ¥gældende puljefiskeri. Â
Reglerne agtes udformet således, at de nævnte transaktioner kun vil blive tilladt, hvis de ikke kan medføre unddragelse af administrative reaktioner eller strafferetlige sanktioner som følge af konstaterede overtrædelser i puljefiskeriet, bl.a. ved at der kan kræves bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse af en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelser i puljefiskeriet.
Endvidere agtes indsat krav om, at de øvrige puljedeltagere, eventuelt ved puljebestyreren, skal give samtykke til transaktionen. Hermed vil det være sikret, at transaktionen kun kan finde sted, hvis den ikke strider mod de øvrige puljedeltageres forudsætninger og interesser i puljefiskeriet. Det vil i øvrigt være op til puljefiskeriet, om der skal fastsættes interne regler for håndtering af de nævnte situationer.
I øvrigt indeholder den foreslåede ændring bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelse af ansøgning, om dokumentation for opfyldelse af en eventuel betingelse om sikkerhedsstillelse for krav som følge af uafgjort straffesag, samt om dokumentation for opfyldelse af de forudsætninger for tilladelse til et puljefiskeri, som fremgår af den ved § 1, nr. 8, i lovforslaget foreslåede § 36 a, stk. 1, nr. 1-3. Sidstnævnte ændring er alene en redaktionel ændring samt præcisering af henvisninger.
Til nr. 7
Vedrørende § 36 c
Den foreslåede ændring betyder, at det på visse betingelser bliver muligt at tillade, at deltagere i et puljefiskeri indtil den 1. marts kan indtræde i et nyt puljefiskeri med andre deltagere efter udløbet af 13-måneders-perioden den 1. februar.
Efter forslaget kan en tilladelse til at indtræde i et nyt puljefiskeri meddeles indtil den 1. marts med virkning fra den 1. januar at regne, idet den mellemliggende periode i denne situation vil få karakter af en »overlapningsperiode«, hvor der både skal foretages opgørelse af rettigheder og forpligtelser i den pulje, der forlades, og startes på et nyt puljefiskeri.
Tilladelse til skift til en anden pulje vil efter forslaget være betinget af, at der er foretaget fordeling af fangstrettighederne i den pulje, der forlades, jf. § 36 a, stk. 3, idet en deltagers udtræden af en pulje vil medføre, at denne anses for opløst. Puljefiskeriet, der forlades, skal således udarbejde en udtrædelsesopgørelse, hvoraf det fremgår, hvilke fangstrettigheder hver enkelt deltager har.
En tilladelse til at indgå i et nyt puljefiskeri vil endvidere være betinget af, at der udarbejdes en opgørelse af fangstrettigheder i det nye puljefiskeri pr. indtrædelsesdatoen (indtrædelsesopgørelse). I det nye puljefiskeri vil der i princippet indgå to års tildelinger af fangstrettigheder i kraft af reglerne i den ved lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede § 36 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, hvorefter 2 års tildelinger af fangstrettigheder skal indgå i puljefiskeriet, og puljefiskeriet skal have en varighed på 13 måneder fra den 1. januar i et år til den 1. februar i det følgende år. Varigheden for et puljefiskeri har baggrund i, at tildeling af årsmængder i det væsentlige sker pr. 1. januar.
Det første års tildelinger i det nye puljefiskeri vil dog kunne være reduceret som følge af fordeling af fangstrettigheder og reduktion på grund af overfiskeri i den pulje, der forlades, samt fiskeri fra den 1. januar til starttidspunktet for det puljefiskeri, der indtrædes i.
Efter forslaget skal det være en betingelse for tilladelse til, at en puljedeltager kan skifte til et andet puljefiskeri, at et eventuelt krav om reduktion af fangstrettigheder som følge af overfiskeri i det puljefiskeri, der forlades, er gennemført. Det foreslås endvidere, at der i forbindelse med udtræden kan stilles krav om bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav mod det puljefiskeri, der forlades, som følge af en uafgjort straffesag om overtrædelser i dette puljefiskeri. Formålet er at sikre, at der ikke ved udtræden af et puljefiskeri kan opstå mulighed for at undgå sanktioner m.v. som følge af overtrædelser i det puljefiskeri, der forlades.
Det foreslås samtidig, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelse af ansøgning om tilladelse til at udtræde af et puljefiskeri og indtræde i et andet puljefiskeri. Det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om ansøgningsfrist.
Eksempel
Til illustration af den praktiske gennemførelse af de opgørelser ved skift af puljefiskeri, som er beskrevet ovenfor, opstilles følgende eksempel:
A ønsker at udtræde af Pulje I den 15. februar 2009 og indtræde i Pulje II samme dato. Indtræden får tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2009.
Pulje I:
Fiskerne A, B og C. Puljefiskeriets varighed: 1. januar 2008 til den 1. februar 2009.Â
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2008: 200 t torsk og 200 t rødspætte.
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2009: 190 t torsk og 220 t rødspætte.
Overfiskeri i 2008: 25 t torsk og 10 t rødspætte.
Pulje II:
Fiskerne D, E og F. Puljefiskeriets varighed: 1. januar 2009 til den 1. februar 2010.
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2009: 300 t torsk.
Der skal foretages følgende opgørelser:
1. Opgørelse og fordeling af fangstrettigheder (udtrædelsesopgørelse) for Pulje I:
Fangstrettighederne, som er tildelt pr. 1. januar 2009, reduceres med 37,5 t torsk og 15 t rødspætte som følge af overfiskeriet, idet reduktionen kan ske med en større mængde end overfiskeriet; i dette eksempel er valgt at reducere med mængden af overfiskeriet tillagt 50 pct.
Opgørelsen vil resultere i, at der er 152,5 t torsk (190 - 37,5) og 205 t rødspætte (220 - 15) til fordeling mellem A, B og C. Den indbyrdes fordeling af fangstrettigheder må afhænge af de interne regler og aftaler.
Forudsat, at A ifølge den indbyrdes aftale i puljen er berettiget til ¼ af fangstrettighederne, vil han kunne medtage 38,125 t torsk og 51,25 t rødspætte til Pulje II, som han vil indtræde i.
2. Opgørelse af fangstrettigheder (indtrædelsesopgørelse) for Pulje II:
Tildelte fangstrettigheder pr. 1. januar 2009 til D, E og F: 300 t torsk. De har fisket 1/10 heraf i perioden 1. januar 2009-15. februar 2009.
A tilfører 38,125 t torsk og 51,25 t rødspætte.
Opgørelsen vil resultere i, at Pulje II pr. 15. februar 2009 har rådighed over følgende fangstrettigheder: (270 + 38,125) t torsk = 308,125 t torsk og 51,25 t rødspætte. Den indbyrdes fordeling af fangstrettigheder må afhænge af de interne regler og aftaler.
Vedrørende § 36 d
Efter forslaget vil der være mulighed for ekstraordinær udtræden af et puljefiskeri på grund af konkurs, dødsfald eller sygdom, som medfører, at den pågældende ikke er i stand til at drive fiskeri. Det samme gælder, hvis der foreligger andre særlige omstændigheder, f.eks. hvis det kan dokumenteres, at en puljedeltager på grund af fartøjsforlis ikke er i stand til at genoptage fiskeriet.
Efter forslaget vil en sådan ekstraordinær udtræden forudsætte, at de øvrige deltagere i puljefiskeriet giver samtykke til udtræden. Kravet om samtykke er begrundet med, at deltagere i et puljefiskeri kan siges at have en forventning om, at et puljefiskeri kan fortsætte i den fastsatte periode på 13 måneder. Hertil kommer, at et puljefiskeri har en relativ kort varighed, hvorfor ulemperne for en deltager ved at skulle fortsætte i resten af puljefiskeriets varighed på trods af indtrufne uforudsete omstændigheder trods alt vil være begrænsede. I praksis vil et samtykke kunne gives af en befuldmægtiget i henhold til fuldmagt fra deltagerne i puljefiskeriet, f.eks. en puljebestyrer, såfremt fuldmagten omfatter meddelelse af samtykke til udtræden i de anførte situationer.
Herudover vil det efter forslaget være en betingelse, at puljefiskeriet foretager en opgørelse og fordeling blandt deltagerne af rettigheder og forpligtelser pr. udtrædelsesdatoen, og at eventuelle krav på reduktion som følge af overfiskeri er foretaget. Endelig vil der efter forslaget være mulighed for at kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af en uafgjort straffesag om overtrædelse i puljefiskeriet. Formålet er at forhindre, at deltagere i et puljefiskeri ved at udtræde af dette kan undgå sanktioner m.v. som følge af overtrædelser, som måtte være begået i puljefiskeriet.
Det må forudses, at en ansøgt udtræden ikke altid vil kunne imødekommes, f.eks. fordi de øvrige puljedeltagere ikke vil give samtykke. Fartøjet vil da skulle blive i puljefiskeriet i maksimalt 13 måneder. Der kan herved henvises til, at udgangspunktet er, at et konkursbo og et dødsbo indtræder i de rettigheder og forpligtelser, som er knyttet til aktiver i boet. I tilfælde af sygdom vil der formentlig være mulighed for at drive fiskeriet ved aftale med andre, evt. efter overenskomst i puljefiskeriet. I øvrigt vil det være op til det enkelte puljefiskeri at fastsætte nærmere interne regler om, hvorledes det ønskes, at sådanne situationer i praksis skal håndteres.
Det foreslås samtidig, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 2 og om indsendelse af ansøgning om tilladelse til at udtræde af et puljefiskeri. Det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om ansøgningsfrist.
Til nr. 10
Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse betyder, at ikrafttræden den 1. januar 2008 af bestemmelser om puljefiskeri også omfatter de ved dette ændringsforslag indsatte bestemmelser om puljefiskeri, det vil sige ændringsforslag nr. 6 og 7.
 Jens Kirk (V)  Karsten Nonbo (V)  Torsten Schack Pedersen (V) nfmd. Inger Beinov Støjberg (V)  Michael Aastrup Jensen (V)  Christian H. Hansen (DF) fmd. Mia Falkenberg (DF)  Allan Niebuhr (KF)  Per Ørum Jørgensen (KF)  Kirsten Brosbøl (S)  Lene Hansen (S)  Mette Gjerskov (S)  Bjarne Laustsen (S)  Elisabeth Geday (RV)  Ole Glahn (RV)  Kristen Touborg (SF)  Per Clausen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 109
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren |
2 |
Henvendelse af 15/1-07 fra Danmarks Fiskeriforening |
3 |
Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget |
4 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
5 |
Kopi af FLF alm. del - svar på spm. 139, fra fødevareministeren (kommentar til henvendelse fra Danmarks Sportsfiskerforbund) |
6 |
Tilbagetaget |
7 |
Henvendelse af 29/1-07 fra Landsforeningen Levende Hav |
8 |
Henvendelse af 1/2-07 fra Landsforeningen Levende Hav |
9 |
Henvendelse af 14/2-07 fra Aktive Fritidsfiskere i Danmark |
10 |
Ændringsforslag, fra fødevareministeren |
11 |
Henvendelse af 20/2-07 fra Landsforeningen Levende Hav |
12 |
Udkast til betænkning |
13 |
Tilbagetaget |
14 |
2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1-07 fra Danmarks Fiskeriforening, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Tilbagetaget |
3 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/1-07 fra Landsforeningen Levende Hav, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/2-07 fra Landsforeningen Levende Hav, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/2-07 fra Aktive Fritidsfiskere i Danmark, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/2-07 fra Landsforeningen Levende Hav, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|
|