Folketinget, Christiansborg
Udvalget for fødevarer, landbrug og fiskeri
1240 København K
Vedr. Lovforslag L 109
Levende Havs kommentarer til fødevareministerens svar til Folketinget den 8/2 2007 sagsnr. 1874/266 163, spørgsmål 3: Jf. L 109 – bilag 7
Den 30/1 2007 bad Folketinget om Fødevareministerens kommentar til Levende Havs påstande om, at Ny Regulering og puljefiskeriet giver et større ulovligt udsmid af fisk i 2007 end i 2006. Fødevareministeren kommenterede ikke Levende Havs henvendelse, men gav i stedet Folketinget et notat (J.nr.: TPA 2. februar 2007) fra Fiskeridirektoratet. Et notat som ifølge ministeren viser, at priser og størrelser på torsk omsat i januar 2007, er på samme niveau som i 2006.
Notatet er uden værdi i denne sag og det viser, at enten har Fiskeridirektoratets ansatte ikke noget at lave, og derfor god tid til at udarbejde misvisende og fejlbehæftede notater, eller også har Fiskeridirektoratet fået et alvorligt forklaringsproblem i forhold til det ulovlige udsmid under Ny Regulering. Det sidste synes at være tilfældet.
Direktoratet kan producere notater herfra og til dommedag i denne sag, det får de intet ud af. For Ny Regulering giver et større ulovligt udsmid, det er ikke noget vi tror – det er noget vi ved.
Hvis ministeren med notatet forsøger at overbevise Folketinget om, at Levende Hav tager fejl, er det i bedste fald misinformation, i værste fald løgn. Det er misinformation hvis ministeren blot og uden bagtanker videregiver Fiskeridirektoratets oplysninger. Det er løgn, hvis ministeren har anmodet Fiskeridirektoratet om et notat til formålet, at afvise Levende Havs påstande som falske.
Uanset ministerens motiver eller mangel pÃ¥ samme, sÃ¥ er det ingen tvivl om, at Fiskeridirektoratet er ude pÃ¥ meget tynd is med dette notat. For de ansvarlige i Fiskeridirektoratet ved ligesÃ¥ godt som alle andre, at Ny Regulering ogsÃ¥ medfører et større ulovligt udsmid i 2007 end i 2006. Â
Hvorfor de ansvarlige forsøger at misinformere Folketinget må fødevareministeren svare på. Umiddelbart ser det ud til, at de ansvarlige i Fiskeridirektoratet har forholdt fødevareministeren og Dansk Folkeparti vigtige oplysninger om det ulovlige udsmid op til det fiskeripolitiske forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti om Ny Regulering. For ministeren synes forundret over, at puljefiskeriet i Ny Regulering giver et større ulovligt udsmid. Følgende er hvad fødevareministeren bl.a. sagde i Folketinget i forbindelse med fremlæggelsen af sit lovforslag L 109 den 19/1 2007 på spørgsmålet om udsmid:
Fødevareministeren: â€Men ellers vil jeg godt sige, at det jo er tankevækkende, at puljefiskeriet gør lige det modsatte af det, spørgeren fører frem her. Puljefiskeri er jo med til, at man kan fiske pÃ¥ hinandens rettighedsomrÃ¥der og dermed mindske det udsmid, der er. Hele reguleringen er med til, at man slet ikke skal begynde at lave udsmid, fordi man fÃ¥r sin Ã¥rsmængde, det, som man kan fiske pÃ¥ et helt Ã¥r.â€
â€Det har jo ikke noget at gøre med, at man skal strække en kvote. Jeg tror, at det, hr. Kristen Touborg mener, er, at man optimerer sin kvote, altsÃ¥ ved at man smider de fisk ud, man ikke vil have. Men det er ulovligt, og det er det den dag i dag. Jeg har ingen mistillid til fiskere pÃ¥ den mÃ¥de. At nogle kan overtræde det indimellem, det slÃ¥r vi jo til mod, men det tror jeg ikke pÃ¥. De har en ægte interesse i ogsÃ¥ at sørge for, at det her fiskeri er bæredygtigt og kan leve i mange Ã¥r endnu, for de bliver jo en del af det, bl.a. fordi de ogsÃ¥ har investeret.â€
Det var ikke kun ministeren som afviste pÃ¥standene om at Ny Regulering giver et større ulovligt udsmid, det samme gjorde ordførerne fra regeringspartierne:Â
Â
Jens Kirk: â€Jeg er fuldstændig klar over, at hr. Touborg er ude pÃ¥ at fÃ¥ ordet upgrading frem. Det er jeg ikke sÃ¥ bange for, for fiskerne ved godt, at der ogsÃ¥ skal være noget at fiske til næste Ã¥r. Vi ved ogsÃ¥, at fiskeriredskaberne efterhÃ¥nden er ret selektive, og vi ved ogsÃ¥, at nu kan de tage ud at fiske, nÃ¥r det er det rigtige tidspunkt at gøre det, og derfor mener jeg, at vi imødegÃ¥r det, hr. Touborg mener med ekstra udsmid.â€
Allan Niebuhr: â€Jeg tror pÃ¥, at de danske fiskere godt er klar over, at hvis de laver fup eller begynder at lave noget udsmid for at skaffe sig bedre fisk, sÃ¥ ødelægger de fremtidens fiskeri. Det tror jeg udmærket de er klar over.â€
Ovenstående viser at de ansvarlige ikke vil vedkende sig deres ansvar for det ulovlige udsmid. Derfor må Folketinget nu anmode Fødevareministeren om at få denne sag afklaret til bunds.
Fødevareministeren sagde i Folketinget, at det ulovlige udsmid â€slÃ¥r vi jo til modâ€. Det er efter vores mening aldrig sket, men det mÃ¥ ministeren kunne afklare. HvornÃ¥r det er sket, og hvordan vil det ske i fremtiden under Ny regulering?
Og hvordan virker udsmids forbuddet i puljefiskeriet? Er fiskere i en pulje, der råder over ledige kvoter på torsk, også er tvunget til at lande alle de torsk de fanger? Der står intet om det i L 109, så det er vores vurdering at ministeren og forvaltningen har et endog meget stedmoderligt forhold til forbuddet mod udsmid. Ligesom de har det med tal om omskrivninger. I L 109 står der en masse om straf for at lande et par kasser mere end tilladt, men intet om at vi har et udsmids forbud og at puljefiskeriet også må leve op til det.
Hvorfor bruger direktoratet forkerte tal i notatet? Ex. i den første graf pÃ¥ side 3? Hvorfor ikke bruge direktoratets egne tal, som stÃ¥r at læse pÃ¥ direktoratets hjemmeside?Â
Grafen           Landet          5. torsk         %
2002Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 7150Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 9028Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1000Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 14Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
2003Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 3850Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4675Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 500Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 14
2004Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4200Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 6178Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 9
2005Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4900Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 6310Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 500Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 10
2006Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 3750Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 5045Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 250Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 6
Grafen viser, at ca. 10 % størrelse 5 torsk og ikke 5 % som påstået i notatet, er gennemsnittet af landingerne i de år hvor kvoterne har været små og helt opfiskede, hvorfor denne fejl? Og hvorfor blander direktoratet torsk fra Østersøen ind i tallene fra Hirtshals? Holdes de ude, er procenten i Hirtshals som Levende Hav skriver det ca. 2 %
Nye friske opdaterede tal fra Hirtshals 12/2 – 16/2 viser: I alt torsk 34.951,50 kg torsk heraf 823,5 kg størrelse 5 torsk, dvs. mindre end 2,5 % 5 torsk. Opdaterede tal fra Thyborøn 12/2 – 16/2 viser i alt torsk 15.508 kg torsk heraf 391 kg 5 torsk, dvs. ca. 2,5 % 5 torsk.
Når Levende Hav bruger tal som ca. 50 % små torsk i de samlede landinger, hænger det sammen med et mere normalt torskefiskeri, dvs. et fiskeri som ikke er væsentligt begrænset af kvoter. I starten af 90’erne lavede vi udregninger på størrelsesforholdet på landet torsk fra Nordsøen og da lå landingerne af 5 og 4 torsk på op mod 70 % af de samlede landinger.
Der er sket meget i fiskeriet siden 90’erne som forklarer hvorfor der ikke længere landes sÃ¥ mange smÃ¥ torsk. Men at landingerne nu er noget nær nul, kan ikke bortforklares med selektive redskaber og ændrede mønstre i fiskeriet. Â
Til dokumentation for påstanden om, at udsmidet af små torsk der kunne landes lovligt vokser i takt med lavere og lavere kvoter, kan Fiskeridirektoratet give Folketinget en graf som viser udviklingen siden 1996 – 2001. En periode med relativt højere kvoter og med et enkelt år, nemlig 1999 hvor kvoten var på 24.120 men hvor der kun blev landet 19.696.
Denne graf vil uden tvivl også vise, at landinger af størrelse 5 torsk ligger nærmere de 20 % end de 2 % som gælder pt. Dvs. at fiskerne i et år som 1998 landede flere størrelse 5 torsk, end den samlede kvote på torsk i Nordsøen i 2007.
Modsat Fiskeridirektoratet bruger vi ikke tal og statistikker, i et forsøg på at skjule fakta. Vi bruger den viden vi har og tal som findes på Fiskeridirektoratets hjemmeside til at underbygge vore påstande og ikke andet. Vi ved fordi alle siger det og fordi det er logik, at det ulovlige udsmid vokser i takt med lavere og lavere kvoter og det vokser endnu mere med Ny Regulering som giver mindre kvoter.
Samtidig med, at fiskerne under Ny Regulering, betaler op til 16 kr. pr kg kvotetorsk/Ã¥r. Skal en fisker betale 16 kr. for et kg torsk, for overhovedet at fÃ¥ lov til at lande den, sÃ¥ burde det være mere end soleklart for alle der spiller med Ã¥bne kort, at samme fisker kun lander de torsk, som prismæssigt ogsÃ¥ giver ham en indtægt. Citat fra en fisker i feb. 2007: â€Jeg lejer nu 8 tons torsk i 2007 af en pulje, selv har jeg fÃ¥et 8 tons FKA torsk, men sidste Ã¥r fangede jeg nær 20 tons. Jeg betaler 8.50 kr. i leje til puljen, for hver kg torsk jeg lander. Jeg skal mindst have 28,50 kr. for hver kg torsk før jeg fÃ¥r indtægter af det lejemÃ¥lâ€. Â
Dette er blot en af mange negative konsekvenser under Ny Regulering og derfor også regeringen og Dansk Folkepartis ansvar. Vi skal derfor opfordre Folketinget til at få regeringen og Dansk Folkeparti til at påtage sig deres fiskeripolitiske ansvar i denne sag.
Med venlig hilsen
For Levende Hav
Kurt Bertelsen Christensen, formand
Ferring Strand den 20/2 2007
Â