Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til Lov om ændring af fiskerilov og om ophævelse af lov om udøvelse af kontrol med det danske fiskeri i tilfælde af krig eller under ekstraordinære forhold
 (Regler om puljefiskeri, skærpet straf for overtrædelser i rekreativt fiskeri m.v.)
[af fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)]
Af  fødevareministeren:
Til § 1
1) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
01. I § 2, stk. 1, ændres »§ 3, nr. 2 og 3,« til: »§ 3, nr. 3 og 4,«.
[Teknisk konsekvensændring]
2) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 1, ændres »efter stk. 1« til: »efter regler udstedt i henhold til § 36, stk. 1,«.
[Teknisk konsekvensændring]
3) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 2, 3. pkt., indsættes efter » for«: », jf. dog § 36 d«.
[Teknisk konsekvensændring]
4) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 2, 4. pkt., indsættes efter »13 måneders-perioden«: », jf. dog stk. 4«.
5) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »imødekommet«: »eller, hvis der er meddelt tilladelse efter § 36 c, stk. 1, til, at en puljedeltager kan indtræde i et nyt puljefiskeri«.
[Teknisk konsekvensændring]
6) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 a affattes stk. 4, således:
»Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om,
1)  at der uanset stk. 2, kan meddeles tilladelse til, at fangstrettigheder, der indgår i et puljefiskeri, efter ansøgning kan udgå af puljefiskeriet før udløbet af den i stk. 2 fastsatte 13 måneders-periode, herunder i forbindelse med bytning af fangstrettigheder, fartøjsudskiftning m.v.,
2)  at en tilladelse efter regler fastsat efter nr. 1, kun kan meddeles, hvis der stilles sikkerhed i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelser i puljefiskeriet,Â
3)  indsendelse af ansøgning om tilladelse efter nr. 1, og om
4)  dokumentation for opfyldelse af betingelserne i nr. 2 og stk. 1, nr. 1-3.«
[Mulighed for dispensation til, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet før udløbet af 13 måneders-perioden.]
7) Efter den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 36 b indsættes:
»§ 36 c. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillade, at en deltager i et puljefiskeri efter ansøgning kan udtræde af puljefiskeriet efter udløbet af 13 måneders-perioden, som tilladelsen er givet for, jf. § 36 a, stk. 2, og derefter, men inden den 1. marts, indtræde i et nyt puljefiskeri med virkning fra den forudgående 1. januar og til den 1. februar i det følgende år på betingelse af
1)  at puljefiskeriet, som ansøgeren udtræder af, har foretaget opgørelse og fordeling af fangstrettighederne efter § 36 a, stk. 3, 1. pkt.,
2)  at der er sket reduktion af fangstrettigheder i det puljefiskeri, som ansøgeren udtræder af, hvis der er truffet afgørelse herom efter § 36 b, og
3)  at der er foretaget opgørelse af fangstrettighederne i det nye puljefiskeri.
Stk. 2. Som betingelse for tilladelse efter stk. 1, kan ministeren kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelse i puljefiskeriet, som ansøgeren udtræder af.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 1 og 2 og om indsendelse af ansøgning om tilladelse efter stk. 1.
§ 36 d. Uanset § 36 a, stk. 2, kan ministeren tillade, at en deltager i et puljefiskeri efter ansøgning kan udtræde af puljefiskeriet før udløbet af den 13 måneders-periode, tilladelsen er givet for, hvis
1)  den pågældendes fartøj er overtaget af et dødsbo eller et konkursbo,
2)  den pågældende på grund af sygdom ikke er i stand til at drive fiskeri eller
3)  der foreligger andre særlige omstændigheder.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1, kan kun meddeles, hvis
1)  de øvrige deltagere i puljefiskeriet giver samtykke til den ansøgte udtræden, og
2)  puljefiskeriet foretager en opgørelse og fordeling blandt deltagerne af rettigheder og forpligtelser pr. udtrædelsesdatoen, som kan godkendes af ministeren. I opgørelsen og fordelingen skal indgå eventuelle krav på reduktion af fangstrettigheder ifølge afgørelse efter § 36 b, stk. 1. Som betingelse for godkendelse kan ministeren kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse i en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelse i puljefiskeriet.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 1 og 2, og om indsendelse af ansøgning om tilladelse efter stk. 1.«
[Betingelser for skifte til et nyt puljefiskeri efter udløbet af 13 måneders-perioden. Regler om tilladelse til udtræden af et puljefiskeri før udløbet af 13 måneders-perioden i særlige tilfælde.]
8) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
02. I § 86, stk. 1, ændres »§ 3, nr. 4,« til: »§ 3, nr. 5,«.
[Teknisk konsekvensændring]
9) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
03. I § 130, stk. 6, som bliver nr. 7, ændres »§ 3, nr. 4,« til: »§ 3, nr. 5,«
[Teknisk konsekvensændring]
Til § 2
10) I den foreslåede affattelse af stk. 1 i paragraffen ændres »1. marts 2007« til: »1. juni 2007«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
11) I den foreslåede affattelse af stk. 2 i paragraffen indsættes efter »§ 36 a, stk. 1-3«: » § 36 c, stk. 1, og § 36 d, stk. 1.«.
[Teknisk konsekvensændring, idet de foreslåede bestemmelser om puljefiskeri skal træde i kraft den 1. januar 2008]
Bemærkninger
Til nr. 1, 8 og 9
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringen af nummerrækkefølgen i den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede ændring af § 3 i fiskeriloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er berigtigelse af en fejlagtig henvisning.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den ved § 1, nr. 6, i dette ændringsforslag foreslåede affattelse af § 36 d, hvorefter der i tilfælde af konkurs, dødsfald og andre særlige omstændigheder kan meddeles tilladelse til, at en puljedeltager kan udtræde af puljefiskeriet før udløbet af den 13 måneders-periode, som tilladelsen er givet for, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 2.
Â
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den ved § 1, nr. 6, i dette ændringsforslag foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 4, hvorefter det i visse tilfælde kan tillades, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den ved § 1, nr. 6, i dette ændringsforslag foreslåede affattelse af § 36 c, stk. 1, hvorefter en puljedeltager på visse betingelser kan få tilladelse til at indtræde i et andet puljefiskeri efter udløbet af 13 måneders-perioden.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring betyder, at ministeren kan fastsætte regler om, at der kan meddeles tilladelse til at fravige kravet i den ved § 1, nr. 8, i lovforslaget foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, hvorefter puljedeltagerne skal lade 2 års fangstrettigheder indgå i og forblive i puljefiskeriet i 13 måneders-perioden fra den 1. januar til den 1. februar i det følgende år. Det er især hensigten at give mulighed for at tillade, at fangstrettigheder kan udgå af puljefiskeriet, hvis en puljedeltager ønsker at foretage fartøjsudskiftning, bytte fangstmængder eller overdrage en mindre del af fangstmængden til fartøjsejere, der ikke deltager i puljefiskeriet.
Fartøjsudskiftning og bytning af fangstmængder mÃ¥ anses som normale aktiviteter i fiskerierhvervet og vil normalt ikke medføre en nedgang i værdien af de tilknyttede fangstrettigheder, men alene udgøre en ændring i arten af fangstrettigheder. Overdragelse af mindre dele af fangstrettigheder vurderes f.eks. at kunne være relevant, hvis der resterer uopfiskede fangstmængder, som ikke effektivt kan opfiskes i det pÃ¥gældende puljefiskeri.  Â
Reglerne agtes udformet således, at de nævnte transaktioner kun vil blive tilladt, hvis de ikke kan medføre unddragelse af administrative reaktioner eller strafferetlige sanktioner som følge af konstaterede overtrædelser i puljefiskeriet, bl.a. ved at der kan kræves bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af afgørelse af en verserende, uafgjort straffesag om overtrædelser i puljefiskeriet.
Endvidere agtes indsat krav om, at de øvrige puljedeltagere, evt. ved puljebestyreren, skal give samtykke til transaktionen. Hermed vil det være sikret, at transaktionen kun kan finde sted, hvis den ikke strider mod de øvrige puljedeltageres forudsætninger og interesser i puljefiskeriet. Det vil i øvrigt være op til puljefiskeriet, om der skal fastsættes interne regler for håndtering af de nævnte situationer.
I øvrigt indeholder den foreslåede ændring bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelse af ansøgning, om dokumentation for opfyldelse af evt. betingelse om sikkerhedsstillelse for krav som følge af uafgjort straffesag, samt om dokumentation for opfyldelse af de forudsætninger for tilladelse til et puljefiskeri, som fremgår af den ved § 1, nr. 8, i lovforslaget foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 1, nr. 1-3. Sidstnævnte ændring er alene en redaktionel ændring samt præcisering af henvisninger.
Til nr. 7
Vedrørende forslag til § 36 c
Den foreslåede ændring betyder, at det på visse betingelser bliver muligt at tillade, at deltagere i et puljefiskeri indtil den 1. marts kan indtræde i et nyt puljefiskeri med andre deltagere efter udløbet af 13 måneders-perioden den 1. februar.
Efter forslaget kan en tilladelse til at indtræde i et nyt puljefiskeri meddeles indtil den 1. marts med virkning fra den 1. januar at regne, idet den mellemliggende periode i denne situation vil få karakter af en »overlapningsperiode«, hvor der både skal foretages opgørelse af rettigheder og forpligtelser i den pulje, der forlades, og startes på et nyt puljefiskeri.
Tilladelse til skift til en anden pulje vil efter forslaget være betinget af, at der er foretaget fordeling af fangstrettighederne i den pulje, der forlades, jf. § 36 a, stk. 3, idet en deltagers udtræden af en pulje vil medføre, at denne anses for opløst. Puljefiskeriet, der forlades, skal således udarbejde en udtrædelsesopgørelse, hvoraf det fremgår, hvilke fangstrettigheder hver enkelt deltager har.
En tilladelse til at indgå i et nyt puljefiskeri vil endvidere være betinget af, at der udarbejdes en opgørelse af fangstrettigheder i det nye puljefiskeri pr. indtrædelsesdatoen (indtrædelsesopgørelse). I det nye puljefiskeri vil der i princippet indgå to års tildelinger af fangstrettigheder i kraft af reglerne i den ved lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede affattelse af § 36 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, hvorefter 2 års tildelinger af fangstrettigheder skal indgå i puljefiskeriet, og puljefiskeriet skal have en varighed på 13 måneder fra den 1. januar i et år til den 1. februar i det følgende år. Varigheden for et puljefiskeri har baggrund i, at tildeling af årsmængder i det væsentlige sker pr. 1. januar.
Det første års tildelinger i det nye puljefiskeri vil dog kunne være reduceret som følge af fordeling af fangstrettigheder og reduktion på grund af overfiskeri i den pulje, der forlades, samt fiskeri fra den 1. januar til starttidspunktet for det puljefiskeri, der indtrædes i.
Efter forslaget skal det være en betingelse for tilladelse til, at en puljedeltager kan skifte til et andet puljefiskeri, at evt. krav om reduktion af fangstrettigheder som følge af overfiskeri i det puljefiskeri, der forlades, er gennemført. Det forslås endvidere, at der i forbindelse med udtræden kan stilles krav om bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav mod det puljefiskeri, der forlades, som følge af en uafgjort straffesag om overtrædelser i dette puljefiskeri. Formålet er at sikre, at der ikke ved udtræden af et puljefiskeri kan opstå mulighed for at undgå sanktioner m.v. som følge af overtrædelser i det puljefiskeri, der forlades.
Det foreslås samtidig, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om indsendelse af ansøgning om tilladelse til at udtræde af et puljefiskeri og indtræde i et andet puljefiskeri. Det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om ansøgningsfrist.
Eksempel
Til illustration af den praktiske gennemførelse af de opgørelser ved skift af puljefiskeri, som er beskrevet ovenfor, opstilles følgende eksempel:
A ønsker at udtræde af Pulje I den 15. februar 2009 og indtræde i Pulje II samme dato. Indtræden får tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2009.
Pulje I:
Fiskerne A, B og C. Puljefiskeriets varighed: 1. januar 2008 til den 1. februar 2009. Â
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2008: 200 tons torsk og 200 tons rødspætte.
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2009: 190 tons torsk og 220 tons rødspætte.
Overfiskeri i 2008: 25 tons torsk og 10 tons rødspætte.
Pulje II:
Fiskerne D, E og F. Puljefiskeriets varighed: 1. januar 2009 til den 1. februar 2010.
Tildelte fangstrettigheder (årsmængder) den 1. januar 2009: 300 tons torsk.
Der skal foretages følgende opgørelser:
1. Opgørelse og fordeling af fangstrettigheder (udtrædelsesopgørelse) for Pulje I:
Fangstrettighederne, som er tildelt pr. 1. januar 2009, reduceres med 37,5 tons torsk og 15 tons rødspætte som følge af overfiskeriet, idet reduktionen kan ske med en større mængde end overfiskeriet; i dette eksempel er valgt at reducere med mængden af overfiskeriet tillagt 50 %.
Opgørelsen vil resultere i, at der er 152,5 tons torsk (190 - 37,5) og 205 tons rødspætte (220 - 15) til fordeling mellem A, B og C. Den indbyrdes fordeling af fangstrettigheder må afhænge af de interne regler og aftaler.
Forudsat, at A ifølge den indbyrdes aftale i puljen er berettiget til ¼ af fangstrettighederne, vil han kunne medtage 38,125 tons torsk og 51,25 tons rødspætte til Pulje II, som han vil indtræde i.
 Â
2. Opgørelse af fangstrettigheder (indtrædelsesopgørelse) for Pulje II:
Tildelte fangstrettigheder pr. 1. januar 2009 til D, E og F: 300 tons torsk. De har fisket 1/10 heraf i perioden 1. januar 2009 - 15. februar 2009.
A tilfører 38,125 tons torsk og 51,25 tons rødspætte.
Opgørelsen vil resultere i, at Pulje II pr. 15. februar 2009 har rådighed over følgende fangstrettigheder: (270 + 38,125) tons torsk = 308,125 tons torsk og 51,25 tons rødspætte. Den indbyrdes fordeling af fangstrettigheder må afhænge af de interne regler og aftaler.
Vedrørende forslag til § 36 d
Efter forslaget vil der være mulighed for ekstraordinær udtræden af et puljefiskeri på grund af konkurs, dødsfald eller sygdom, som medfører, at den pågældende ikke er i stand til at drive fiskeri. Det samme gælder, hvis der foreligger andre særlige omstændigheder, f.eks. hvis det kan dokumenteres, at en puljedeltager på grund af fartøjsforlis ikke er i stand til at genoptage fiskeri.
Efter forslaget vil en sådan ekstraordinær udtræden forudsætte, at de øvrige deltagere i puljefiskeriet giver samtykke til udtræden. Kravet om samtykke er begrundet med, at deltagere i et puljefiskeri kan siges at have en forventning om, at et puljefiskeri kan fortsætte i den fastsatte periode på 13 måneder. Hertil kommer, at et puljefiskeri har en relativ kort varighed, hvorfor ulemperne for en deltager ved at skulle fortsætte i resten af puljefiskeriets varighed på trods af indtrufne uforudsete omstændigheder trods alt vil være begrænsede. I praksis vil et samtykke kunne gives af en befuldmægtiget i henhold til fuldmagt fra deltagerne i puljefiskeriet, f.eks. en puljebestyrer, såfremt fuldmagten omfatter meddelelse af samtykke til udtræden i de anførte situationer.
Herudover vil det efter forslaget være en betingelse, at puljefiskeriet foretager en opgørelse og fordeling blandt deltagerne af rettigheder og forpligtelser pr. udtrædelsesdatoen, og at eventuelle krav på reduktion som følge af overfiskeri er foretaget. Endelig vil der efter forslaget være mulighed for at kræve sikkerhedsstillelse i form af bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed for krav som følge af en uafgjort straffesag om overtrædelse i puljefiskeriet. Formålet er at forhindre, at deltagere i et puljefiskeri ved at udtræde af dette kan undgå sanktioner m.v. som følge af overtrædelser, som måtte være begået i puljefiskeriet.
Det må forudses, at en ansøgt udtræden ikke altid vil kunne imødekommes, f.eks. fordi de øvrige puljedeltagere ikke vil give samtykke. Fartøjet vi da skulle blive i puljefiskeriet i maksimalt 13 måneder. Der kan herved henvises til, at udgangspunktet er, at et konkursbo og et dødsbo indtræder i de rettigheder og forpligtelser, som er knyttet til aktiver i boet. I tilfælde af sygdom vil der formentlig være mulighed for at drive fiskeriet ved aftale med andre, evt. efter overenskomst i puljefiskeriet. I øvrigt vil det være op til det enkelte puljefiskeri at fastsætte nærmere interne regler om, hvorledes det ønskes, at sådanne situationer i praksis skal håndteres.
Det foreslås samtidig, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om dokumentation for opfyldelse af betingelserne i stk. 2 og om indsendelse af ansøgning om tilladelse til at udtræde af et puljefiskeri. Det er hensigten bl.a. at fastsætte regler om ansøgningsfrist.
Til nr. 10
Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse betyder, at ikrafttræden den 1. januar 2008 af bestemmelser om puljefiskeri også omfatter de ved dette ændringsforslag indsatte bestemmelser om puljefiskeri, det vil sige nr. 6-8 i dette ændringsforslag.