Tak for det.
Jeg var ved at gennemgå det forslag, som ordføreren bad om at få gennemgået, og det synes jeg sådan set er rimeligt nu, inden vi skal stemme om det. Og det var i den forbindelse, jeg sagde, at der i begge puljefiskerier, altså både det, der forlades, og det nye, fiskeren indtræder i, udarbejdes opgørelser og fordelinger af de enkelte deltageres fangstrettigheder.
Disse opgørelser er så nødvendige for de øvrige puljedeltagere, men også for at fiskerimyndighederne kan have det korrekte grundlag for kontrol og kvotestyring. Hvis der verserer en sag om overtrædelse i det puljefiskeri, en fartøjsejer træder ud af, kan det stilles som betingelse, at der stilles sikkerhed for betaling af eventuelle sanktioner i den forbindelse. Formålet er at sikre mod, at skiftet til et andet puljefiskeri kan benyttes til unddragelse af krav og sanktioner som følge af overtrædelse af det puljefiskeri, der forlades.
For det andet giver ændringsforslaget mulighed for at udtræde af puljefiskeriet midt i et puljeår i særlige situationer. Det er ved konkurs, dødsfald, eller hvis sygdom medfører, at en puljedeltager ikke længere kan drive fiskeri. De betingelser, som jeg lige har omtalt, vil også gælde i sådanne situationer, og det vil sige, at der skal foretages opgørelser og fordelinger af fangstrettighed og eventuel sikkerhedsstillelse som følge af overtrædelsessager.
Derudover vil der være krav om, at de øvrige deltagere giver samtykke til udtræden. Begrundelsen for det er jo, at der bør tages et rimeligt hensyn til de øvrige puljedeltageres forudsætninger og puljens samlede fangstrettigheder og forudsætninger, som de har haft aftalt, da de gik ind i puljefiskeriet. Der kan naturligvis i puljen aftales nærmere regler, f.eks. om at der i nogle situationer skal gives samtykke til udtræden.
Så det er min vurdering, at hvis samtykke til udtræden ikke kan opnås, vil det alligevel være muligt at finde en løsning, således at fiskeri kan videreføres med de fangstrettigheder, det drejer sig om, i de maksimalt 13 måneder, der vil være tilbage af puljefiskeriets bindingsperiode.
I øvrigt tror jeg, at deltagerne i puljefiskeri normalt vil sørge for, at de interne regler giver mulighed for at drive fiskeriet med aftale med andre puljedeltagere i sådan nogle ekstraordinære situationer. En af fordelene ved puljefiskeri er jo netop, at det giver en større frihed for den enkelte deltager og den enkelte fisker behøver ikke at drive aktivt fiskeri hele tiden, idet der er en mulighed for, at alle deltagere i puljefiskeriet kan fiske på samtlige af de fangstrettigheder, der er omfattet af puljen. Jeg vil selvfølgelig også nævne det tredje - det er jo en ordentlig proces, vi er igennem, for det er et kompliceret forslag. Ændringsforslaget betyder, at der ved bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at fangstrettigheder kan udtages af et puljefiskeri midt i puljeåret i forbindelse med fartøjudskiftning, bytning af fangstrettigheder og i andre særlige situationer. Formålet er at give mulighed for, at sådanne normalt forekommende dispositioner i fiskerierhvervet kan håndteres på en tilfredsstillende vis inden for puljefiskeri, men fleksibiliteten må naturligvis ikke underminere de faste rammer, der også er nødvendige.
Også på det område er der i forslaget taget højde for at sikre såvel hensynet til de øvrige puljedeltageres forudsætninger om, hvilke fangstrettigheder der er til rådighed i puljefiskeriet, som hensynet til, at der ikke må kunne ske unddragelse af sanktioner ...