I Enhedslisten er vi tilhængere af det her lovforslag. Vi er faktisk tilhængere af, at man i det hele taget forbedrer forholdene for jernbanetrafikken. Det tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om her i Folketinget, og vi vil støtte lovforslaget. Selv om det i det her tilfælde blot drejer sig om et overhalingsspor på lige omkring 2 km, bidrager det ikke desto mindre til at afkorte rejsetiden for passagererne og til at smidiggøre godstrafikken. Der findes jo i dag i Danmark en række kendte flaskehalse i det danske jernbanesystem. Skal det lykkes for jernbanen at erobre en større andel af de rejsende i såvel den sjællandske regionaltogstrafik som i trafikken mellem landsdelene, skal de her flaskehalse fjernes. De ventetider, der er ved Ringsted Station, og som omtales i bemærkningerne til lovforslaget, kan måske synes beskedne, men for os at se i Enhedslisten er der ingen tvivl om, at både ventetider og forsinkelser vil blive af langt større omfang, når DSB i løbet af få år iværksætter »Gode Tog til Alle« med IC4-tog, 20-minutters-drift, 30-minutters-drift osv., hvis de værste flaskehalse på det tidspunkt ikke vil være fjernet. Vores støtte til lovforslaget skal dog ikke forhindre os
i at pege på nogle problemstillinger, som vi mener der bør sættes ekstra fokus på og også mere fokus på, end det fremgår af lovforslaget. Det drejer sig om de støjforhold, som naboerne til banen skal leve med både under og efter anlægsarbejdet. Mange mennesker, der bor tæt ved et større trafikanlæg, det være sig vej eller bane, oplever betydelige gener i det daglige. Skal vejen eller banen udvides, stiger generne selvfølgelig selvsagt betydeligt, og det gælder både under anlægsarbejdet, og det gælder selvfølgelig også efter anlægsarbejdet. Uanset længden af anlægsarbejdet kan støjgenerne være ganske belastende for naboerne, og i de situationer, hvor de tilladte støjgrænser ikke kan overholdes, f.eks. når skinnerne kommer tættere på folk og deres boliger, som det vil være tilfældet her, og/eller når der udføres anden form for stærkt støjende arbejde af længerevarende tid, f.eks. i flere på hinanden følgende weekender, bør de pågældende naboer varskos i god tid, så de får mulighed for at finde alternative overnatningsmuligheder. Eventuelt bør det overvejes at lade de mest udsatte naboer flytte på hotel eller lignende og lade udgiften hertil afholdes af anlægsmyndigheden. Det er jo sådan, at med den udvikling, vi ser inden for udvikling af materiel til godstogstrafikken og jernbanetrafikken som sådan, vil de mest støjende lokomotiver jo gradvis forsvinde i det hele taget, og selvfølgelig også i den sjællandske regionaltogstrafik, og i stedet vil der blive indsat togsæt med relativt lave støjemissioner. Til gengæld vil antallet af forbipasserende tog stige. Som erfaringerne viser bl.a. fra flytrafikken, er det jo ikke altid selve støjniveauet, der er det afgørende, men hvor ofte trafikmidlet passerer forbi et givet punkt. På banestrækninger øst for Ringsted vil trafikken bestå af såvel passager- som godstog, og det er det sidste, der er en dominerende faktor i al jernbanestøj, især når godstogene kører om natten, hvor grænseværdierne er lavere. Over to tredjedele af de godsvogne, der kører på danske banestrækninger, indgår i en europæisk puljeordning. En effektiv støjdæmpning af godsvogne vil kræve, at problemet løses i international sammenhæng, f.eks. i UIC. Men helt uden redskaber står vi dog ikke. Der er ting, vi selv kan gøre. F.eks. kan der ved nyanlæg eller renovering af banestrækninger sættes ind der, hvor støjen opstår, nemlig mellem hjul og skinner. Her er der flere muligheder for
f.eks. at anvende vibrationsdæmpende teknik, ballastmåtter, svelleunderlag, skinneisolering, mange ting, og det er her, hvor Enhedslistens pointe kommer ind ved den her 2-kilometers-jernbanestrækning. For den her strækning på 2 km er faktisk en rigtig god mulighed for at lave forskellige forsøg med støjisolering og støjdæmpende foranstaltninger, hvor erfaringerne så efterfølgende kan bruges, når der skal bygges i stor skala fra København ned over Køge og til Ringsted og i forbindelse med anlæg af et femte spor. Det vil sige, at vi her med anlæggelsen af en forholdsvis lille jernbanestrækning prøve at gøre os nogle erfaringer, som vi så senere kan bruge i storskalaforsøg.
Anlægsarbejdet i forbindelse med de her 2 km jernbane bør derfor prioriteres som et pilotforsøg, for at anlægsmyndigheden kan erhverve sig viden og indsigt i, hvordan de forskellige støjdæmpningsteknikker virker i praksis - erfaringer, som netop vil være meget nyttige ved anlægget af København-Ringsted-projektet og siden hen ved andre anlægsarbejder, f.eks. femtesporet.
Vi finder endvidere, at de boliger, der nu vil få jernbanesporene betydelig tættere på, skal støjsikres optimalt. Afskærmningen skal ikke kun rette sig efter, hvordan støjniveauet vil være inde i huset, den skal også rette sig efter, hvordan støjniveauet vil være ude i haven. For når man har et hus med en have til, benytter man jo ikke kun huset, man benytter forhåbentlig også den tilhørende have.
Endelig finder vi, det er meget vigtigt, at der sørges for erstatning til alle de kolonihaver, der vil blive nedlagt som følge af anlægsarbejdet.
Med de bemærkninger vil jeg afsluttende sige, at Enhedslisten er positive over for lovforslaget. Flere jernbaner har været en mærkesag for os i årevis, hvor skiftende regeringer desværre har villet hælde for mange milliarder i motorveje, som ingen bruger, i stedet for at give skinnenettet et løft. Disse 2 km skinner er jo ikke alverden, men det er 2 km skinner, som trods alt er et skridt
i den rigtige retning, og som vi kan bruge til at få os nogle gode erfaringer med hensyn til at støjisolere, som vi så kan bruge, når der skal bygges endnu flere skinner i det her land, for det skal der. Vi har brug for meget mere skinnekapacitet i Danmark. Med de ord vil jeg sige, at det var det, for nu kan jeg se, at jeg ikke har mere tid.