Reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsen skal naturligvis tilpasses den nye kommunale virkelighed, og tilbud, der drives af regionen eller af private leverandører, må på samme måde som de kommunale tilbud leve op til loven om magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsen. Kommunerne får her ansvaret for de regionale tilbud og de private leverandørers, ligesom de har for deres egne tilbud.
Det, at en myndighed lader andre varetage noget så følsomt som det at gribe ind i menneskers selvbestemmelse, fordrer jo, at ministeren sikrer, at kommunernes information om loven videregives på en så kvalificeret måde, at vi forebygger fejl. På samme måde skal modellen for indberetninger sikre, at borgerens retssikkerhed ikke bringes
i fare. Man er meget tæt på den enkelte person her, og vi ved fra aktuel praksisundersøgelse i det nuværende system, at modellen ikke har fungeret lige godt alle steder. Vi har bl.a. set en praksisundersøgelse fra Ribe Amt, hvor der er flere ældre, som er blevet flyttet fra et tilbud til et andet tilbud, og hvor reglerne om selvbestemmelse ikke er blevet overholdt. Og det er jo et meget stort indgreb i menneskers frihed, hvis man på den måde kommer til at handle hen over hovedet på folk. Det skal vi forebygge finder sted. Derfor er der brug for, at der stilles meget høje krav til valg af leverandører, og der er brug for meget høje krav til information, og det er ministerens ansvar, at det bliver videregivet på den måde. Så vi stiller krav om, at der ikke bliver nogen gråzoner i den instruktion, således at der bliver usikkerhed i den praksis, der måtte være omkring det. Området er meget vigtigt, når det drejer sig om at respektere menneskers retssikkerhed i tilbuddet. Derfor kan det måske godt undre lidt, at der bliver nævnt i høringssvarene, at der er høringsberettigede, som ikke har haft lejlighed til at kigge dybt i den praksisundersøgelse, inden de skulle afgive høringssvar i forbindelse med det her lovfortslag. Det er jo noget af det, vi skal blive bedre til, nemlig at folk får tid til at fordybe sig i det.
Vi opfatter, at ministeren skal tage meget alvorligt, at man er meget tæt på borgeren her, og vi ser gerne, at der bliver gennemført en lovovervågning, så vi kan se, om det her finder sted på den allerbedste måde.
Vi noterer os med tilfredshed, at borgere, der er i tilbud hos private leverandører i det her tilfælde kan bruge det kendte klage- og ankesystem. Jeg nævner det, fordi vi jo tidligere i dag så et eksempel på, at man havde private leverandører, der ikke var omfattet af klage- og ankesystemet. Det er de i de her tilfælde, og det er vi rigtig godt tilfredse med, det synes vi er en god ting. Og det er sådan, tingene skal være efter vores opfattelse. Så med de givne bemærkninger støtter vi lovforslaget.