Forslag til lov om udvikling af landdistrikterne (landdistriktsloven) (L 102)
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af fødevareministeren, tiltrådt af … :
1) § 2 affattes således:
â€Â§ 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til følgende foranstaltninger:
1) Foranstaltninger til at fremme viden og kompetence, som omfatter
a) kompetenceudvikling og vidensformidling inden for jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren og
b) jordbrugeres og skovbrugeres anvendelse af rådgivningstjenester.
2) Foranstaltninger til omstrukturering og udvikling samt fremme af innovation, som omfatter
a) modernisering af jordbrugsbedrifter,
b) forøgelse af jordbrugs- og skovbrugsprodukters værdi,
c) samarbejde om udvikling af nye produkter, processer og teknologier i jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren,
d) forbedring og udvikling af infrastruktur af betydning for udviklingen og tilpasningen af jord- og skovbrug og
e) genopretning af jordbrugets produktionspotentiale efter skader som følge af naturkatastrofer.
3) Foranstaltninger til forbedring af jordbrugsproduktionens og jordbrugsprodukternes kvalitet, som omfatter
a) jordbrugeres tilpasning til skærpede normer på grundlag af EU-lovgivningen,
b) jordbrugeres deltagelse i ordninger for fødevarekvalitet og
c) producentsammenslutningers informations- og markedsføringsaktiviteter vedrørende produkter, der er omfattet af ordninger for fødevarekvalitet.
4) Foranstaltninger for bæredygtig anvendelse af jordbrugsarealer, som omfatter
a) jordbrug i ugunstigt stillede områder,
b) Natura 2000-forpligtelser og forpligtelser i forbindelse med direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (Vandrammedirektivet),
c) miljøvenligt jordbrug, herunder økologisk jordbrugsproduktion,
d) dyrevelfærd og
e) ikke-produktive investeringer.
5) Foranstaltninger til diversificering af økonomien i landdistrikterne, som omfatter
a) diversificering, der rækker ud over jordbrugsaktiviteter,
b) oprettelse og udvikling af mikrovirksomheder for at fremme iværksætterkultur samt udvikling af den økonomiske struktur og
c) fremme af turisme.
6) Foranstaltninger til forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne, som omfatter
a) basale tjenester for økonomi og befolkning i landdistrikterne, herunder kulturelle aktiviteter,
b) fornyelse og udvikling af landsbyer og
c) bevarelse af og større opmærksomhed på landdistrikternes natur- og kulturarv.
7) Uddannelses- og informationsforanstaltninger for økonomiske aktører inden for de områder, der er omfattet af nr. 5 og 6.
8) Kompetenceudviklings- og informationskampagneforanstaltninger med henblik på udarbejdelse og gennemførelse af en lokal udviklingsstrategi.
9) Foranstaltninger vedrørende
a) lokale aktionsgrupper,
b) gennemførelse af lokale strategier og
c) samarbejde mellem aktionsgrupper.â€
[Muligheder for tilskud til skovbruget og skovbrugere]
2) I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
     â€Stk 2. Ministeren kan i forbindelse med fastsættelse af regler i medfør af § 3 bestemme, at loven eller dele af loven har virkning fra og med den 1. januar 2007.â€
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Mulighed for at yde tilskud til projektaktiviteter, der er gennemført fra og med den 1. januar 2007]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Ændringsforslaget tager udgangspunkt i Fødevareministerens drøftelse med Dansk Skovforening den 30. januar 2007, hvor foreningens ønsker til landdistriktsprogrammet vedrørende skovbruget og skovbrugere blev drøftet.
Med ændringsforslaget foreslås, at skovbruget og skovbrugerne opnår muligheder for at ansøge om tilskud på lige fod med jordbruget/jordbrugerne, såfremt der under landdistriktsforordningens akse 1 er tale om ens foranstaltninger for jordbrug/jordbrugere og skovbrug/skovbrugere.
Lovforslagets § 2, nr. 1, litra b, og § 2, nr. 2, litra b-d, er ændret i overensstemmelse hermed.
Fødevareministeren får derved mulighed for at gennemføre tilskudsordninger for skovbruget/skovbrugere vedrørende
- kompetenceudvikling- og vidensformidling,
- anvendelse af rådgivningstjenester,
- forøgelse af skovbrugsprodukters værdi,
- samarbejde om udvikling af nye produkter, processer og teknologier, og
- forbedring og udvikling af infrastruktur af betydning for udvikling og tilpasning.
Ændringsforslagets § 2, nr. 1, litra a, er uændret i forhold til lovforslaget.
Efter ændringsforslagets § 2, nr. 1, litra b, om jordbrugeres og skovbrugeres anvendelse af rådgivningstjenester, er det hensigten at yde støtte inden for rådgivning om overholdelse af regler for krydsoverensstemmelse og arbejdssikkerhed. Ansøgere er de bedriftsrådgivningstjenester, der udbyder rådgivning om reglerne for krydsoverensstemmelse og arbejdssikkerhed. De endelige støttemodtagere er jordbrugere og skovbrugere. Der vil kunne ydes støtte til jordbrugernes og skovbrugernes udgifter til rådgivning fra en godkendt bedriftsrådgivningstjeneste. De nærmere betingelser for tilskud vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Ændringsforslagets § 2, nr. 2, litra a, er uændret i forhold til lovforslaget.
Efter ændringsforslagets § 2, nr. 2, litra b, om forøgelse af jordbrugs- og skovbrugsprodukters værdi, er det hensigten at yde støtte inden for udvikling og anvendelse af nye teknologier og nye processer samt til udvikling af nye produkter for at opnå værditilvækst i jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren. Relevante ansøgere og støttemodtagere vil være små og mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte. Virksomheder med mellem 250 og 750 ansatte kan ifølge forordningen dog også søge, men til den halve støttesats. Det vil være en betingelse for støtte til investeringer, at virksomhederne enten deltager i et samarbejde om udvikling af ny teknologi, processer eller produkter eller påtager sig forpligtelser til demonstration eller information vedrørende den ny teknologi, processer eller produkter. Der vil kunne ydes støtte til materielle eller immaterielle investeringer, der er nødvendige for gennemførelse af projektet. De nærmere betingelser for tilskud vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Efter ændringsforslagets § 2, nr. 2, litra c, om samarbejde om udvikling af nye produkter, processer og teknologier i jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren, er det hensigten at yde støtte inden for samarbejdsprojekter mellem primærproducenter, forarbejdningsindustri og andre om udvikling af nye produkter, processer og teknologier, herunder til udvikling af nye godkendte kvalitetsmærkeordninger. Relevante ansøgere og støttemodtagere vil være primærproducenter, forarbejdningsindustri og andre, der deltager i samarbejdsprojekterne. Der vil kunne ydes støtte til materielle eller immaterielle investeringer, der er nødvendige for gennemførelse af projektet. Det vil være en betingelse for støtte, at de støtteberettigede udgifter er knyttet til aktiviteter, der ligger før den kommercielle udnyttelse af de nye produkter, processer eller teknologier. De nærmere betingelser for tilskud vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Efter ændringsforslagets § 2, nr. 2, litra d, om forbedring og udvikling af infrastruktur af betydning for udviklingen og tilpasningen af jord- og skovbrug, er det hensigten at yde støtte til jordfordeling i forbindelse med natur- og miljøprojekter i et givet geografisk område. Relevante ansøgere er jord- og skovbrugere, der gennemfører jordfordeling som et led i bredere natur- og miljøprojekter. De nærmere betingelser for tilskud vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Ændringsforslagets § 2, nr. 2, litra e, er uændret i forhold til lovforslaget.
Ændringsforslagets § 2, nr. 3, er uændret i forhold til lovforslaget, idet bestemmelserne kun vedrører jordbrug og jordbrugere.
Ændringsforslagets § 2, nr. 4, er uændret i forhold til lovforslaget. Tilsvarende lovhjemler vedrørende foranstaltningerne for skovbruget/skovbrugere under akse 2 (landdistriktsforordningens artikel 42- 49) findes i skovloven, jf. lov nr. 453 af 9. juni 2004 om skove, og i stormfaldsloven, jf. lov nr. 349 af 17. maj 2000 om stormflod og stormfald. Tilskud til skovarealer kan således som udgangspunkt ikke søges under landdistriktsloven.
Vedrørende ændringsforslagets § 2, nr. 4, litra c, om foranstaltninger vedrørende miljøvenligt jordbrug skal det dog præciseres, at ved fastsættelse af betingelserne for de enkelte foranstaltninger under miljøvenligt jordbrug vil det være muligt at afgrænse de tilskudsberettigede arealer til også at omfatte ubevoksede fredskovspligtige arealer, der anvendes som jordbrugsarealer.
Vedrørende ændringsforslagets § 2, nr. 4, litra e, om tilskud til ikke-produktive investeringer skal det dog præciseres, at ved støtte til natur- og miljøprojekter kan skovarealer indgå i projektet.
Ændringsforslagets § 2, nr. 5-7, er uændret i forhold til lovforslaget. Vedrørende ændringsforslagets § 2, nr. 5, litra b og c, samt § 2, nr. 6 og 7, skal det dog præciseres, at skovbruget og skovbrugere er omfattet af lovgrundlaget for disse foranstaltninger under landdistriktsforordningens akse 3.
Ændringsforslagets § 2, nr. 8 og 9, er uændret i forhold til lovforslaget.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for staten.
Ændringsforslaget skønnes at have positive økonomiske konsekvenser for skovbrugserhvervet, idet der tilvejebringes en række muligheder for, at skovbrugsbedrifter og virksomheder efter ansøgning vil kunne opnå offentlige tilskud til gennemførelse af en række projekter og aktiviteter.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre øgede administrative byrder for erhvervslivet.
Ændringsforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
Afhængigt af udmøntningen i det nationale program kan der blive tale om notifikation til Europa-Kommissionen i henhold til statsstøttereglerne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslaget.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås, at fødevareministeren får bemyndigelse til i bekendtgørelserne om de enkelte tilskudsordninger udstedt i medfør af § 3 at bestemme, at der kan ydes tilskud til projektaktiviteter, der er gennemført inden lovens ikrafttræden. Ændringsforslaget skaber således mulighed for at yde tilskud til projektaktiviteter, der er gennemført fra og med den 1. januar 2007 og således forud for lovens ikrafttræden.
Formålet med bestemmelsen er at sikre kontinuitet i aktiviteterne til udvikling af landdistrikterne, idet det nye landdistriktsprogram for perioden 2007-2013 tidligst kan igangsættes efter vedtagelsen af nærværende lovforslag.
Idet Europa-Kommissionens godkendelse af programmet nu ikke forventes at foreligge før til efteråret, er det hensigten at muliggøre igangsættelsen af dele af programmet snarest muligt efter vedtagelsen af nærværende lovforslag, dels ved straks at sætte de nødvendige bestemmelser i loven i kraft, herunder at give mulighed for at yde tilskud til projekter, som allerede er påbegyndt, dels ved at indhente den nødvendige bevillingsmæssige hjemmel ved forelæggelse af et aktstykke for Finansudvalget.
Som et eksempel herpå kan nævnes en fortsættelse af den indsats for udvikling og markedsføring af kvalitetsfødevarer, herunder økologiske produkter, som blev igangsat i det nu afsluttede program for 2000-2006, og hvor mange nyttige projekter med fordel kunne videreudvikles uden større afbræk og stilstand i indsatsen. Ved at afvente programmets godkendelse fra Europa-Kommissionen er der en risiko for, at mange gode initiativer for en fortsat indsats vil blive skrinlagt, fordi det ikke vil være muligt at opnå tilskud til nye projekter, som dermed ikke umiddelbart vil være økonomisk rentable.
Det er hensigten, at bemyndigelsen til at give loven virkning fra og med den 1. januar 2007 som udgangspunkt skal anvendes i forbindelse med udmøntningen af tilskudsordningerne efter ændringsforslagets
- § 2, nr. 1, litra a (kompetenceudvikling og vidensformidling inden for jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren),
- § 2, nr. 2, litra a-c (modernisering af jordbrugsbedrifter, forøgelse af jordbrugs- og skovbrugsprodukters værdi og samarbejde om udvikling af nye produkter, processer og teknologier i jordbrugs-, fødevare- og skovbrugssektoren),
- § 2, nr. 3, litra b og c (jordbrugeres deltagelse i ordninger for fødevarekvalitet og producentsammenslutningers informations- og markedsføringsaktiviteter vedrørende produkter, der er omfattet af ordninger for fødevarekvalitet).
- § 2, nr. 6, litra a (basale tjenester for økonomi og befolkning i landdistrikterne, herunder kuturelle aktiviteter), og
- § 2, nr. 9 (lokale aktionsgrupper, gennemførelse af lokale strategier og samarbejde mellem aktionsgrupper).
Med tilskudsordningerne efter disse bestemmelser vurderes at være behov for til stadighed at kunne igangsætte projekter, som forventes at ville kunne opnå tilskud under landdistriktsprogrammet. De nærmere betingelser for at yde tilskud til allerede igangsatte projekter vil blive fastsat i bekendtgørelserne for de enkelte tilskudordninger.