2. afdeling, 3. kontor

Sagsnr.: 5641

Den 05. december 2006

 

 

 

 

NOTAT

om

høringssvar til udkast til ”Forslag til Lov om udvikling af landdistrikterne”

(landdistriktsloven)

 

Resultat af høringsrunde

 

Udkast til forslag til lov om udvikling af landdistrikterne blev sendt i høring den 11. oktober 2006 med høringsfrist den 1. november 2006. Departementet har i alt modtaget 36 høringssvar.

 

I dette notat gives en kort redegørelse for de indkomne høringssvar. Svarene er inddelt i hovedgrupper efter karakteren af bemærkninger. Grupperne er benævnt som følger:

 

I.                                       Bemærkninger til lovforslaget

II.                                     Bemærkninger til lovforslaget fra ikke-hørte organisationer m.v.

III.                                  Ingen bemærkninger

 

Svarene er ordnet alfabetisk efter den hørte parts navn.

 

Det understreges, at alene høringssvarenes hovedtræk er gengivet i oversigten. Detaljerede oplysninger om svarenes indhold må søges i høringssvarene.

 

Generelt set, er der indkommet mange bemærkninger, som ikke er direkte møntet på lovudkastet, men på det kommende landdistriktsprogram. Bemærkninger vedrørende landdistriktsprogrammet vedrører ikke det konkrete lovforslag, og disse bemærkninger vil indgå i behandlingen ved høringen af strategi og landdistriktsprogrammet, som sendes i høring medio december 2006.

 

Høringssvarene findes i deres fulde ordlyd på høringsportalen www.danmark.dk.

 


Oversigt over høringssvar

I rubrikken ”Opfølgning” anvendes følgende typografier:

Fed: Imødekommet

Kursiv: Ikke imødekommet

Normal: Alm. kommentarer, misforståelser

 


I. Bemærkninger til lovforslaget

 

Danmarks Naturfredningsforening

Generelt: Mangelfuld prioritering af natur- og miljøindsatsen

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Danmarks Naturfredningsforening har en række generelle, men politiske betragtninger i forhold til prioriteringen af midlerne inden for landdistriktsprogrammet.

DN har fremsat samme betragtninger i forbindelse med prioritering af midlerne i finanslovssammenhæng. Der er derfor taget stilling til deres bemærkninger i den forbindelse.  

 

Dansk Skovforening

Generelt: Skovbruget er ikke tilgodeset i lovforslaget.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der ønskes en national medfinansiering, der matcher de EU-midler, der er stillet til rådighed for Danmark.

 

 

Der foreslås en mere stringent anvendelse af begreber som ”landbrug”, ”jordbrug” og ”skovbrug”, og der er behov for at medtage skovbruget i loven.

 

 

Dansk Skovforening finder ikke, at bemærkningen i lovforslaget om, at ”Miljøministeriet forestår lovgivning for så vidt angår udmøntningen af skovforanstaltningerne i programmet” bør forstås på den måde, at stort set alle skovbrugsforanstaltninger er undtaget fra dette lovforslag.

 

Kun genopretning af landbrugets produktionspotentiale efter skader som følge af naturkatastrofer er omfattet, jf. bemærkningerne i lovforslaget. Hvad med skovbruget?

 

Det foreslås, at skovbruget nævnes under:

§ 2, nr. 2, litra a, b, c, d og e

§ 2, nr. 3, litra a og b

§ 2, nr. 4, litra a, b, c og e

§ 2, nr. 5, litra a

 

Det foreslås, at skovbruget medtages under samtlige tilskudsberettigede elementer, men at den praktiske udmøntning af de enkelte bestemmelser for skovene sagtens kan ske ved en henvisning til eksempelvis skovloven med tilhørende bekendtgørelser, men kun hvor skovlovens mål, midler samt afgrænsning af støttemodtagere harmonerer med landdistriktsprogrammets mål og målgruppe.

 

Til § 2, nr. 4: Naturen bør også medtages i en bredere sammenhæng, så det ikke kun er naturen på småøer, naturen inden for Natura 2000-områder m.v., der omfattes.

 

Til § 2, nr. 6, litra b: Foranstaltningen bør ikke begrænses til bygninger i landsbyerne, men bør også omfatte bygninger i det åbne land.

 

Til § 6: Interesseorganisationer bør ikke kunne tillægges  tilsynsopgaver.

 

 

Til § 11, stk. 2: Modstrid mellem bestemmelsen og bemærkningerne.

Skovbrugets ønsker vil blive behandlet i landdistriktsprogrammet som sendes i høring. Den lovmæssige hjemmel fremgår af Miljøministeriets lovgivning.

 

Dette er søgt præciseret. Det bemærkes dog, at støtte til skovforanstaltninger ikke er omfattet af nærværende lovforslag. Støtte til skovforanstaltninger vil blive indeholdt i Miljøministeriets lovgivning.

 

Nærværende lovforslag omfatter alene skovbruget fsa. ordningen vedr. kompetenceudvikling og vidensformidling.

 

 

 

Skovbruget er ikke generelt omfattet af lovforslaget, jf. ovenfor. Skovbruget er omfattet af Miljøministeriets lovgivning og kan indgå i landdistriktsprogrammet.

 

 

Ikke imødekommet, jf. afgrænsningen ovenfor.

 

 

 

Ikke imødekommet, jf. ovenfor.

 

 

 

 

 

 

 

Bestemmelsen omfatter også miljøvenligt jordbrug, herunder økologisk jordbrug, dyrevelfærd og ikke-produktive investeringer.

 

Afgrænsning af begrebet landsby vil der blive taget stilling til ved udarbejdelse af bekendtgørelser.

 

 

Med bestemmelsen menes, at ministeren giver beføjelser til Overvågningsudvalget og ikke til enkelte interesseorganisationer.

 

Imødekommet. Der er foretaget rettelser i lovteksten og bemærkninger.

 

Danske Regioner

(Lovforslaget har været sendt i høring til Amtsrådsforeningen, og svaret kommer fra Danske Regioner).

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der bør sikres sammenhæng til andre EU-programmer.

 

Tilsvarende bør bekendtgørelser om de nærmere betingelser for tilskud udarbejdes på baggrund af de hidtidige erfaringer, og i overensstemmelse med tilsvarende bekendtgørelser inden for andre EU-programmer.

 

Udkastet til lovforslaget lægger op til, at det regionale vækstforum overtager Regionsrådets rolle i forhold til landdistrikterne. Det vil give en manglende konsistens i lovgivningen om regionernes rolle i forhold til den regionale udvikling, herunder udviklingen i regionens landdistrikter og udkantsområder.

 

Det bør præciseres, at det er Regionsrådet, der skal repræsenteres i de lokale aktionsgrupper (LAG).

 

Mulighederne i landdistriktsforordningen skal søges udnyttet i det danske landdistriktsprogram videst muligt.

 

 

 

 

Fødevareministeriet bedes redegøre for, hvordan den samlede nationale medfinansiering konkret bliver tilvejebragt, herunder hvilke forventninger, der er til den regionale medfinansiering.

 

Danske Regioner ønsker, at det præciseres, at ændringer i programmet først sker efter høring.

 

Danske Regioner forventer at blive repræsenteret i overvågningsudvalget.

Dette vedrører udarbejdelse af landdistriktsprogrammet.

 

Enig heri. Sådanne retningslinjer vil være udgangspunktet ved udarbejdelse af bekendtgørelser.

 

 

 

Vækstforaene er i erhvervsfremmeloven blevet tillagt kompetence til at afgive indstilling til staten om anvendelse af både regionalfonds- og socialfondsmidler til regionale initiativer. For at sikre koordination mellem landdistriktsmidler og midler fra social- og regionalfondene skal de regionale vækstfora være repræsenteret i de lokale aktionsgrupper.

Ikke imødekommet, jf. ovenfor.

 

 

Loven giver hjemmel til gennemførelse af foranstaltninger i forordningen med undtagelse af støtteordninger for etablering af unge landbrugere, førtidspensionering og oprettelse af drifts-, vikar- og rådgivningstjenester. Skovforanstaltninger henhører dog under Miljøministeriet.

 

De statslige bevillinger vil blive fastlagt i forbindelse med finansloven og landdistriktsprogrammet.

 

 

Overvågningsudvalget vil blive hørt i forbindelse med programændringer.

 

Danske Regioner vil blive indbudt til at lade sig repræsentere i overvågningsudvalget.

 

De Danske Plantningsforeninger (LDDP)

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 2, nr. 4, litra e (ikke-produktive investeringer):

LDDP går ud fra, at områderne for landskabs- og biotopforbedrende beplantninger er hele Danmark – uden for bymæssig bebyggelse.

 

Relevante ansøgere og støttemodtagere vedr. læplantningstilskud, skal være de samme som gældende for integrerede miljøprojekter, dvs. virksomheder, enkeltpersoner, offentlige myndigheder eller foreninger.

 

 

LDDP ønsker stadig at administrere plantningsordningen

Ordningen vil dække alle landdistriktsområder.

 

 

 

 

Ansøgere bør fsa. beplantninger være private ejere eller forpagtere af det areal, hvorpå beplantning etableres. Dette hindrer ikke, at en repræsentant kan søge på vegne af støttemodtager i forbindelse med kollektive læplantningsprojekter.

 

Det er hensigten at flytte selve administrationen af læplantningsordningen til Direktoratet for FødevareErhvervs kontor i Tønder. Det er endvidere hensigten at inddrage LDDP ved prioriteringen af kollektive læplantninger samt ved andre generelle læplantningsspørgsmål.

 

Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole

Generelt:

Bemærkninger i høringssvaret

Bemærkninger i høringssvaret

KVL foreslår ændring af formålsbestemmelsen.

Ikke imødekommet

 

Fagligt Fælles Forbund

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til bemærkningerne pkt. 4.2: Arbejdsmarkedets parter bør være repræsenteret i LAGs bestyrelse på lige fod med kommuner og de regionale vækstfora.

 

 

Til § 2, nr. 1-9: Der anmodes om, at arbejdsmiljø indgår i bestemmelserne, ligesom det er nævnt i bemærkningerne.

 

Til bemærkningerne til § 2 foreslås: Ordet ”arbejdssikkerhed” udskiftes med ”arbejdsmiljø”.

Arbejdsmarkedets parter har mulighed for indirekte at være repræsenteret gennem de regionale vækstfora, jf. lov nr. 602 af 24. juli 2005 om erhvervsfremme § 11, stk. 1, nr. 5.

 

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, i hvilket omfang arbejdsmiljø er et støtteberettiget område.

 

Ikke imødekommet, da ”arbejdssikkerhed” er i overensstemmelse med forordningsteksten.

 

Foreningen Udvikling af Landboliv (UAL)

Generelt: Bæredygtighed bør være mere synligt.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

UAL ønsker bæredygtighed som mere fremtrædende i lovforslaget. Hertil kommer en række konkrete forslag til ændringer bl.a. til lovforslagets titel, formålsbestemmelse og øvrige bestemmelser, herunder fordeling af midler.

Ikke imødekommet. Det fremgår allerede, at bæredygtighed er omfattet af lovens formål.

 


 

Friluftsraadet

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der ønskes en mere konsekvent anvendelse af ord som ”landbrug”, ”jordbrug” og ”skovbrug”.

 

Det endelige lovudkast bør tydeligere redegøre for, hvorledes skovforanstaltningerne i landdistriktsprogrammet udmøntes, og det bør tydeliggøres, hvorvidt skovbrugsforanstaltninger reelt er omfattet eller undtaget fra dette lovforslag.

 

Landdistriktsmidlerne bør i højere grad målrettes mod natur- og miljøforbedrende tiltag.

 

Sammenhæng mellem de enkelte støtteforanstaltninger bør sikres.

 

 

 

 

 

Det anbefales, at det i de generelle bemærkninger eller i bemærkningerne til de enkelte bestemmelser, tydeliggøres, at muligheden for at færdes og opholde sig i landdistriktet er af afgørende betydning for ikke mindst opnåelse af lovens ene hovedformål om attraktive levevilkår i landdistrikterne, der bidrager til at styrke sammenhængen mellem land og by.

 

Til § 2, nr. 4, litra b: Offentlighedens adgang til Natura 2000-områder skal sikres.

 

 

Til § 2, nr. 2, litra c: Der må inddrages overvejelser om, i hvilket omfang de nærmere definerede krav, som støttemodtageren skal overholde, også omfatter spørgsmålet om offentlighedens muligheder for at færdes og opholde sig på de støttede arealer.

 

Til § 2, nr. 4, litra e: Der er foreslås, at det tilføjes teksten til de almindelige bemærkninger 4.1.4.e, at der også kan ydes støtte til ikke-produktive investeringer som offentligt tilgængelige stier mm.

 

Til § 2, nr. 5, litra a: Kan man forestille sig, at en relevant ansøger og støttemodtager ud over ejere, forpagtere og medlemmer af husholdningen også kunne være en lokal forening?

 

Til § 2, nr. 6, litra c: Det foreslås at anvende betegnelsen ”landskabsplaner” for at distancere sig fra den snævre afgrænsning i betegnelsen ”naturplaner”.

Dette er søgt præciseret, jf. opfølgning på Dansk Skovforenings høringssvar.

 

Ikke imødekommet. Nærværende lovforslag omfatter alene skovbruget fsa. ordningen vedr. kompetenceudvikling og vidensformidling.

 

 

 

Vil blive fastlagt i forbindelse med finansloven og landdistriktsprogrammet.

 

Landdistriktsprogrammet vil blive udarbejdet under hensyntagen til sammenhæng mellem foranstaltningerne, herunder vil støtteordningerne indeholde elementer fra flere af lovens foranstaltninger. I nogle af støtteordningerne vil det blive en forudsætning, at projektet indeholder elementer fra flere af foranstaltningerne i loven.

 

Ikke imødekommet – dette fremgår allerede af bemærkningerne, jf. 4.1.2.d.

 

 

 

 

 

 

Vil indgå i overvejelserne i forbindelse med udmøntning i bekendtgørelser.

 

 

Vil indgå i overvejelserne i forbindelse med udmøntning i bekendtgørelser.

 

 

 

 

Imødekommet, Vil blive præciseret i de specielle bemærkninger til § 2, nr. 4, litra e.

 

 

 

Ikke imødekommet. De, der kan eje eller drive en bedrift, kan være støtteberettigede efter forordningen.

 

 

 

Ikke imødekommet. Naturplaner kan omfatte mere end flora/-faunaplaner. Naturplaner kan således også omfatte kulturværdier og offentlighedens muligheder for at færdes i naturen.

 


FødevareIndustrien

(Lovforslaget har været sendt i høring hos Dansk Industri, hvor FødevareIndustrien har afgivet svar).

Generelt: Positiv. Godt med øget fokus på innovation.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der fremgår ikke, hvorvidt kontrolforanstaltningerne også

inkluderer en effektmåling af de enkelte projekter. FødevareIndustrien finder det afgørende, at effektmåling indgår. Det er vigtigt, at de forskellige projekter løbende bliver evalueret, så vi sikrer os, at de har en reel effekt, der lever op til målsætningerne. Vi skal undgå spild af midlerne.

 

Til: § 2, nr. 3, litra b og c: Med muligheden for støtte til kvalitetsmærkning af fødevarer, bør dette knyttes til innovationsaspektet i Landdistriktsprogrammet, således at udelukkende varer og produkter, som er udviklet i kraft af innovationsprojekter under programmet, kan få støtte til kvalitetsmærkning.

 

Kun producenter af varer og produkter, som er udviklet i kraft af innovationsprojekter under programmet bør kunne få støtte til markedsføringsaktiviteter.

 

Regional støtte til markedsføringsaktiviteter kan have en konkurrenceforvridende effekt, og dette aspekt bør under alle omstændigheder  indgå i vurderingen af de enkelte sager.

Effektmåling vil indgå i administrationen af de enkelte støtteforanstaltninger og fremgå af landdistriktsprogrammet.

 

 

 

 

 

Formålet med kvalitetsmærkeordningen er at fremme produktion, forarbejdning og salg af kvalitetsprodukter. Det afgørende er karakteren af produktet, og ikke om produktet har tilknytning til et innovationsprojekt under programmet.

 

 

Det afgørende er karakteren af produktet, jf. ovenfor.

 

 

 

Spørgsmålet om en eventuelt konkurrenceforvridende effekt er håndteret ved EU-kommissions godkendelse af landdistriktsprogrammet.

 

Hedeselskabet

Generelt: Positivt.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Det anbefales, at ordningen med naturplaner på bedriftsniveau videreføres.

 

 

Det anbefales, at læplantningsordningen videreføres.

 

 

 

Det ønskes, at støtteordningen ikke-produktive investeringer skal omfatte alle landdistrikter i Danmark.

 

Ansøgere vedr. læplantningstilskud skal også kunne omfatte sammenslutninger og foreninger.

 

 

 

 

LDDP bør fortsat administrere læplantningsordningen.

 

Videreførelse af denne ordning vil der blive taget stilling til i forbindelse med udarbejdelse af det danske landdistriktsprogram og ved de årlige finanslove.

 

Ordningen vil blive videreført.

 

 

 

Denne ordning omfatter alle landdistrikter i Danmark.

 

 

Ansøgere bør fsa. beplantninger være private ejere eller forpagtere af det areal, hvorpå beplantning etableres. Dette hindrer ikke, at en repræsentant kan søge på vegne af støttemodtager i forbindelse med kollektive læplantningsprojekter.

 

Det er hensigten at flytte selve administrationen af læplantningsordningen til Direktoratet for FødevareErhvervs kontor i Tønder. Det er endvidere hensigten at inddrage LDDP ved prioriteringen af kollektive læplantninger samt ved andre generelle læplantningsspørgsmål.

 

Håndværksrådet

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 2, nr. 2, litra a & b:

Støtteordningerne bør føres videre i uændret form i forhold til den gældende lov for virksomheder med mindre end 250 ansatte.

 

Til § 2, nr. 2, litra b:

Håndværksrådet udtrykker bekymring for, at virksomheder med mellem 250 og 750 ansatte fremover også vil kunne ansøge. Det er en forringelse for de små og mellemstore virksomheder, hvis tilskudsmidlerne skal fordeles mellem endnu flere, og der opstår risiko for, at midlerne ingen effekt har.

 

Foreslået:

Et evt. nyt punkt under § 2, hvor det præciseres, at der kan ydes tilskud til etablering og udvikling af iværksættervirksomheder samt små og mellemstore virksomheder i landdistrikterne, herunder oprettelse af netværk.

Ikke imødekommet, da det er regeringens hensigt, at ansøgerkredsen udvides til at omfatte en bredere kreds af virksomheder, der størrelsesmæssigt ligger inden for forordningens rammer.

 

 

Ikke imødekommet, jf. ovenfor.

 

 

 

 

 

 

 

Efter forordningen er det alene mikrovirksomheder med op til 10 ansatte, der kan komme i betragtning, jf. lovforslagets § 2, nr. 5, litra b.

 

Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikter (IFUL)

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til bemærkningers pkt. 4.2: Betænkeligt at de regionale vækstfora tillægges en myndighedsudøvende rolle i forbindelse med godkendelse af strategiplaner. Det anbefales, at de regionale vækstfora gøres høringsberettigede på linje med kommunerne.

 

Vedr. økonomiske konsekvenser for kommunerne: Medfinansiering fra regioner og kommuner til drift af Lokale Aktionsgrupper, hvor udgifterne til sekretariatsudgifter mv. overstiger 450.000 kr., bør ikke forringes i det nye landdistriktsprogram.

 

Til § 2, nr. 4, litra e samt tilhørende bemærkninger:

Der anvendes betegnelsen ”ikke-produktive investeringer” i forbindelse med miljø. Der opfordres til at anvende betegnelsen ”ikke-produktionsfremmende investeringer”.

Det bemærkes, de regionale vækstfora ikke har en myndighedsudøvende rolle, men at de på linje med kommunerne skal høres om, hvorvidt der er overensstemmelse mellem de lokale og regionale udviklingsplaner.

 

 

Dette fastlægges i forbindelse med udmøntning i bekendtgørelser.

 

 

 

 

Udtrykket ikke-produktive investeringer er i overensstemmelse med forordningsteksten.

 


 

Kommunernes Landsforening (KL)

Generelt: Positiv. Har ikke dog ikke behandlet lovforslaget politisk.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 13, stk. 4: Det bør også være muligt, at uddelegere beføjelser vedrørende ordninger til kommunerne, især når det gælder udmøntningen af vandramme- og habitatdirektivet.

 

Vedr. de lokale aktionsgrupper: KL’s holdning, at alle kommuner, som har landdistriktsområder, skal kunne få medfinansieret projekter under ordningen. KL ønsker en åben ansøgningsmulighed for alle kommuner, hvor kriteriet for fordeling af midlerne kunne være geografiske og dels knyttet til bestemte temaer.

Imødekommet. Dette er muligt efter § 13, stk. 3.

 

 

 

 

KL’s holdninger er imødekommet, dog således, at en LAG kan dække flere kommuner.

 

Landbrugsraadet

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Mener, at det er uklart, hvor initiativer vedr. børn og unge i landdistrikterne er indeholdt. Det foreslås, at der gives særskilt formulering herom under punkterne i § 2, nr. 5-9.

 

Ønsker at turisme sikres et bredt grundlag, således at “mere moderne former for oplevelsesøkonomi” indgår.

 

 

 

 

 

Finder, at landdistriktsloven skal afspejle hele forordningen, herunder mulighed for at anvende energiafgrøder m.v. til energiproduktion og anvendelse af planteprodukter til non-food samt at fremme forarbejdningen af landbrugs- og skovbrugsprodukter til vedvarende energi.

 

Ad. 1. i bemærkninger til de almindelige bestemmelser

Afsnit 2: Begrebet nabohensyn forekommer uklar.

 

 

 

 

Ad 4.1.4 c i bemærkninger til de almindelige bestemmelser: Under c nævnes, at jordbrugerne udover krydsoverensstemmelse skal overholde “minimumskrav vedr. gødningsstoffer og plantebeskyttelsesmidler samt andre obligatoriske krav fastsat i national lovgivning og anført i programmet”. Det er uklart, hvad “gødningsstoffer, plantebeskyttelsesmidler og andre obligatoriske krav” omfatter. Det er afgørende vigtigt, at det konkret fremgår, hvilke krav der vil underlægges krydsoverensstemmelse.

 

Ad 4.1.4 c. i bemærkninger til de almindelige bestemmelser: Kun miljøvenligt jordbrug er beskrevet. Bør udvides til også at omfatte økologisk landbrug.

 

Ad nr. 2 i bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Investeringer i ny teknologi på jordbrugsbedrifter og gartnerier inden for miljø og dyrevelfærd bør også omfatte “energi”.

 

Ad nr. 4 i bemærkninger til de enkelte bestemmelser:

I omtalen af hvilke områder, det er hensigten at yde betalinger under miljøvenligt jordbrug, bør miljøbetinget støtte til drift af økologisk jordbrug og ny omlægning til økologisk drift nævnes.

Dette er omfattet af lovforslagets § 2, nr. 6, litra a.

 

 

 

Ved turisme forstås i lovforslaget turisme i bredere omfang. Derfor er der ikke noget til hinder for, at “mere moderne former for oplevelsesøkonomi” vil kunne indgå. De nærmere regler for evt. støtte til fremme af turisme vil blive fastlagt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelse herom.

 

Muligheden for at anvende energiafgrøder er omfattet.

 

 

 

 

 

Begrebet nabohensyn skal i lovforslaget forstås således, at der ved produktionen af fødevarer på jordbrugsbedrifterne skal tages hensyn til de øvrige beboere i landdistrikterne således, at disse i mindst muligt omfang udsættes for gener bl.a. i form af gyllelugt.

 

Hvilke krav, der i givet fald kan blive tale om, vil blive fastlagt i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelse om støttebetingelser i den konkrete støtteordning.

 

 

 

 

 

 

 

Imødekommet. Bemærkningerne omformuleres til “I medfør af lovforslaget kan der ydes støtte til miljøvenligt jordbrug, herunder økologisk jordbrug”.

 

Imødekommet

 

 

 

 

Imødekommet

 

 

Landdistrikternes Fællesråd

Generelt: Positivt. Midlerne i akse 3 bør tilfalde landdistrikterne bredt.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 2. Der foreslås tilføjet litra c:

”kompetenceudvikling og vidensdeling generelt på landdistriktsområdet samt lokalråd og landdistriktsråds anvendelse af rådgivningstjenester”.

 

Til bemærkningerne pkt. 4.1.1 foreslås tilføjet:

”c) I medfør af lovforslaget kan der ydes støtte til lokalråd og landdistriktsråds brug af rådgivningstjenester for generelt at opnå bedre resultater i forhold til handlingsplaner og langsigtede strategier.”

Ikke imødekommet. Lovforslaget følger principielt landdistriktsforordningens opbygning.

 

 

 

Ikke imødekommet, jf. ovenfor.

 

Landsforeningen af Landsbysamfund (LAL)

Generelt: For bred bemyndigelse til ministeren.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

LAL mener, at lovforslaget giver en bred ramme til gennemførelse af programmet og udviser utilfredshed over, at stort set alt kan ændres eller kan laves på en måde, som ikke kan kommenteres med denne lovhøring.

 

 

 

Til kapitel 2 foreslås: Klarhed og overblik kunne fremmes ved opdeling i lovgivning, opgaver og støtte foranstaltninger, som

1.        vedrører landbruget.

2.        kan gælde bÃ¥de landbrug og indbyggere uden landbrug i landdistrikterne.

3.        gælder alle andre end landbruget i landdistrikterne.

 

Til § 2 nr. 9, litra a, vedr. LAG: Det virker kontrademokratisk, at fødevareministeren skal bestemme de områder, der er relevante at oprette LAG’s i. Alle, der ønsker at arbejde med LAG, skal have muligheden for det.

 

LAL undrer sig over, at de regionale vækstfora skal have så stor en placering i LAG.

 

 

 

 

 

Til § 3, nr. 5:

LAL ønsker nærmere retningslinjer for LAG, herunder sammensætning og funktioner. Retningslinjerne er kun delvist med i lovforslaget.

 

LAL udviser betænkelighed ved, at ministeren kun udpeger visse områder til LAG.

 

LAL bemærker, at ligestilling har en fremtrædende plads i landdistriktsprogrammet. Dette bør implementeres i alle led fsa. LAG, herunder kommunalbestyrelser og regionale vækstfora.

Lovforslaget giver national ramme for udmøntning af rådsforordningen. Udmøntningen af rådsforordningen og loven vil endvidere blive fastlagt ved programforslaget. Efter godkendelse af programmet vil de enkelte ordninger blive udmøntet i bekendtgørelser, som vil blive udsendt i høring.

 

Ikke imødekommet.

 

 

 

 

 

 

 

Enig heri. Alle de kommuner, der ønsker at oprette LAG, har mulighed herfor. Det er dog kun hensigten at dække dele af administrationsomkostningerne til LAG i yderkommuner og landdistriktskommuner.

 

Vækstforaene er i erhvervsfremmeloven blevet tillagt kompetence til at afgive indstilling til staten om anvendelse af både regionalfonds- og socialfondsmidler til regionale initiativer. For at sikre koordination mellem administration af social- og regionalfondene skal de regionale vækstfora være repræsenteret i de lokale aktionsgrupper

 

 

Retningslinjer vil blive fastlagt i bekendtgørelser efter loven.

 

 

Se svar ovenfor.

 

 

Ligestillingsaspektet vil indgå som krav ved sammensætning af LAGs.

 

Landsorganisationen 4H og LandboUngdom (Samlet svar)

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der ønskes mulighed for en national støtteordning, således at det vil være muligt at søge støtte til aktiviteter for alle børn og unge i landdistrikterne og ikke kun i områder med såkaldte lokale aktionsgrupper (LAG-grupper).

 

Det foreslås tilføjet til § 2: ”Ministeriet ønsker og arbejder for, at de danske landdistrikter skal være attraktive steder at arbejde og bo for både børn, unge og voksne.”

 

I lovforslagets bemærkninger vedr. medfinansiering (s.23) foreslås det også at nævne Undervisningsministeriet og Kulturministeriet.

 

4H & LandboUngdom ser gerne, at arbejdet med bekendtgørelser kommer i høring så hurtigt som muligt, så det allerede fra 1. januar 2007 er mulighed for at sætte aktiviteterne i gang.

 

 

 

 

 

Der håbes på, at Direktoratet for FødevareErhverv har vilje til at afsætte en tilstrækkelig stor pulje til finansiering af konkrete projekter, hvor børn og unge i landdistrikterne gives yderligere fritidstilskud.

Det ønskede er muligt efter lovforslaget og i øvrigt hensigten.

 

 

 

Imødekommet. Børn, unge og voksne bliver tilføjet § 1, nr. 4.

 

 

Imødekommet

 

 

 

Ikrafttrædelsestidspunktet afhænger som udgangspunkt af Folketingets vedtagelse af loven samt EU-kommissionens godkendelse af landdistriktsprogrammet. Det vil blive vurderet, hvorvidt dele af programmet kan iværksættes inden EU-Kommissionens godkendelse. I så fald vil der blive søgt Folketingets Finansudvalg om bevillingsmæssig hjemmel ved aktstykke.

 

 

De statslige bevillinger vil blive fastlagt i forbindelse med finansloven.

 


 

Landsorganisationen i Danmark (LO)

Generelt: Positivt. Udviklingen i landdistrikterne sikres bedst gennem innovation i jordbrugs- og fødevaresektoren.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til bemærkningerne pkt. 4.2: Arbejdsmarkedets parter bør være repræsenteret i LAGs bestyrelse på lige fod med kommuner og de regionale vækstfora.

 

 

Til § 2, nr. 1-9: Der anmodes om, at arbejdsmiljø indgår i bestemmelserne, ligesom det er nævnt i bemærkningerne.

 

 

Til bemærkningerne til § 2 foreslås: Ordet ”arbejdssikkerhed” udskiftes med ”arbejdsmiljø”.

Arbejdsmarkedets parter har mulighed for indirekte at være repræsenteret gennem de regionale vækstfora, jf. lov nr. 602 af 24. juli 2005 om erhvervsfremme § 11, stk. 1, nr. 5.

 

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, i hvilket omfang arbejdsmiljø er et støtteberettiget område.

 

 

Ikke imødekommet, da ”arbejdssikkerhed” er i overensstemmelse med forordningsteksten.

 

Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere

Generelt: Kan tilslutte sig forslaget med undtagelse af § 11

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 11: Uforeneligt med princippet i en demokratisk retsstat, at en øvrighed kan trænge ind i private hjem uden dommerkendelse.

Bestemmelsen er i overensstemmelse med retssikkerhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005) og skal sikre bemyndigelse til kontrol i overensstemmelse med EU-reglerne og national lovgivning.

 

 

Sammenslutningen af Danske Småøer

Generelt: Positivt, men metode til udpegning af støtteberettige øer bør revideres.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Sammenslutningen finder det praktisk umuligt at have en repræsentant i LAG’en fra samtlige af aktionsgruppernes 19 kommuner. Der anmodes derfor om, at det i en kommende bekendtgørelse om LAG’er inden for landdistriktsområdet bliver muligt at opfylde et krav om offentlig repræsentation uden at relevante kommunalbestyrelser og regionale vækstfora altid skal være repræsenteret i LAG’en.

 

Til pkt. 3, s.21: Der anmodes om, at der i en kommende bekendtgørelse om aktionsgruppernes arbejde slås fast, at koordinatorerne skal ansættes af aktionsgrupperne.

 

Det anbefales, at Fødevareministeriet giver tilskud til afholdelse af udgifter til drift af LAG tilsvarende den praksis, der finder sted med den nuværende Leader-metode.

Dette vil der blive fundet en løsning på i forbindelse med udmøntning i bekendtgørelser.

 

 

 

 

 

 

 

Enig i dette synspunkt.

 

 

 

Det er hensigten at dække dele af administrationsudgifter for LAG i yderkommuner og landdistriktskommuner.

 

 

Skovdyrkerforeningerne

Generelt: Ønsker skovbruget skrevet ind i loven.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Det anbefales, at skovbruget indskrives i landdistriktsloven i større udstrækning, således at det siden hen er muligt at udmønte loven i relevante tilskudsordninger, såfremt disse ikke er omfattet af love i Miljøministeriets regi.

 

Det anbefales, at der anvendes en entydig anvendelse af begreberne landbrug, skovbrug og jordbrug i loven.

Nærværende lovforslag omfatter alene skovbruget fsa. ordningen vedr. kompetenceudvikling og vidensformidling. Gennemførsel af landdistriktsforordningen i Danmark i øvrigt, vil fremgå af Miljøministeriets lovgivning.

 

 

Imødekommet

 

 

VisitDenmark

Generelt: Positivt – ønsker en mere strategisk samordning mellem de turismepolitiske strategier.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Konkrete forslag i forhold til lovforslaget:

Det skal som støttekriterium for turismeaktiviteter under akse 3 fremhæves, at et vigtigt formål for initiativerne er sæsonforlængelse (helårsturisme) og skabelsen af helårsjob.

 

Det lokale turismeerhverv skal sikres en repræsentation i de lokale aktionsgrupper.

 

 

Dette vil der blive taget stilling til ved udmøntning i bekendtgørelser.

 

 

 

Det er alene hensigten at stille krav om repræsentation fra erhvervslivet. Der er således ikke noget til hinder for, at turismeerhvervet kan være repræsenteret.

 

Økologisk Landsforening

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Loven burde skabe mulighed for, at fødevareministeren kan udpege strategiske sektorer, der bidrager til opnåelse af flere målsætninger i landdistrikterne samtidig. Der bør satses på den økologiske fødevaresektor, da den bidrager positivt til miljø, natur og dyrevelfærd.

 

Økologisk Landsforening bemærker, at støtteordningen for Yngre Jordbrugere ikke agtes gennemført. Det anbefales derfor, at lovforslaget og de kommende bekendtgørelser skaber hjemmel til en fremtidig førtidspensionsordning for gamle landmænd, der indgår i et forpligtigende samarbejde med yngre landmænd om omlægning til økologisk produktion.

 

Det anbefales, at en evt. støtte ordning for dyrevelfærdsforbedringer har meget strenge krav, der som minimum svarer til de centrale krav til dyrevelfærd i økologisk produktion.

Lovforslaget danner allerede grundlag for et sådan tiltag, og dette fremgår også af landdistriktsstrategien, som sendes i høring medio december 2006.

 

 

 

Ikke imødekommet, idet den almindelige offentlige pensionsordning anses for tilstrækkelig.

 

 

 

 

 

 

Kravene vil blive fastsat i bekendtgørelser efter loven.

 


 

II. Bemærkninger til lovforslaget fra ikke-hørte organisationer m.v.

De Samvirkende Købmænd

Generelt: Positivt, men har enkelte kommentarer

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Der foreslås, at det klart fremgår, at

·       der gives støtte til udviklingsprojekter og aktiviteter, der kan understøtte landsbybutikkernes overlevelse.

·       der kan gives støtte til foranstaltninger, der fremmer afsætningsmulighederne for lokale produkter, bÃ¥de lokalt og pÃ¥ landsplan.

·       der mere generelt kan ydes tilskud til aktiviteter i de trængte omrÃ¥der herunder landdistriktslokalrÃ¥dene.

 

De foreslåede støttemuligheder omfattes af lovforslaget.

 

 

LandboUngdom

Generelt: Positivt

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Meget forkert, at ministeren fravælger at medtage foranstaltninger rettet mod yngre jordbrugere.

YJ-ordningen (der ligger udenfor landdistriktsprogrammet) fortsætter uændret under den gældende landdistriktsstøttelov som en statsgarantiordning. Som i den gældende landdistriktsstøttelov, vil der derfor ikke i nærværende lovforslag være adgang til til at yde etableringstilskud.

 

Landsforeningen Frie Bønder

Generelt: Forslaget indeholder gode tiltag, men tilgodeser grupper i landdistrikterne, der i forvejen baserer en stor del af deres økonomi på EU’s landbrugsstøtte.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Foreslået:

At der indskrives en klausul om, at støtten udelukkende bliver rettet mod de mindre håndværksprægede enheder, og der bliver indsat et loft for, hvor meget tilskud, der kan udbetales til en enkelt jordbruger.

 

Loven ændres til ”Lov om velfærd i landdistrikterne” med en ændret formålsbestemmelse.

 

Ikke imødekommet

 

 

 

 

Ikke imødekommet

 


Ny Vordingborg Kommune

Generelt: Fokus på LAG.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

For at skabe de bedste resultater af LEADER-metoden, understreger kommunen behovet for, at den nuværende finansieringsmodel fortsætter uændret, dvs. at hver LAG får en årlig pulje til gruppens drift, og at denne som hidtil tilvejebringes af EU- og statsmidler. Kommunen er i forvejen tynget af udgifter ifm. kommunalreformen.

 

Det vil være en lettelse, hvis der bliver nemmere adgang til medfinansiering.

Det er hensigten at tildele hver LAG i yderkommuner og landdistriktskommuner en årlig pulje til drift. Som udgangspunkt kan LAG omfatte mere end en kommune.

 

 

 

 

Det er muligt at opnå anden offentlig finansiering end statslig.

 

Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NFF)

Generelt: Enig i forslaget. Ministeren tildeles for meget magt. Landdistrikternes udvikling sikres gennem innovation.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til bemærkningerne pkt. 4.2: Arbejdsmarkedets parter bør være repræsenteret i LAG’s bestyrelse på lige fod med kommuner og de regionale vækstfora.

 

 

Til § 2, nr. 1-9: Der anmodes om, at arbejdsmiljø indgår i bestemmelserne, ligesom det er nævnt i bemærkningerne.

 

Til bemærkningerne til § 2 (s.29 afsnit 5) foreslås: Ordet ”arbejdssikkerhed” udskiftes med ”arbejdsmiljø”.

Arbejdsmarkedets parter har mulighed for indirekte at være repræsenteret gennem de regionale vækstfora, jf. lov nr. 602 af 24. juli 2005 om erhvervsfremme § 11, stk. 1, nr. 5.

 

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, i hvilket omfang arbejdsmiljø er et støtteberettiget område.

 

Ikke imødekommet, da ”arbejdssikkerhed” er i overensstemmelse med forordningsteksten.

 

Saltholmsejerlauget

Generelt: Tilfredshed med, at ugunstigt stillede områder tilgodeses.

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Det foreslås, at der indføres åbne og objektive kriterier for de øer, der kan betegnes som ugunstigt stillede i stedet for de nuværende 31 udpegede øer.

Ifølge forordningen gælder den eksisterende arealudpegning indtil 2010, hvor der i forordningen eventuelt vil blive fastlagt nye udvælgelseskriterier.

 

Udvikling af Lokalrådet i Agerskov Sogn og Agerskov Borgerforening (samlet svar)

Generelt: Tilføjelse til formålsbestemmelsen

Bemærkninger i høringssvaret

Opfølgning

Til § 1: Der ønskes tilføjet:

5) Lokal medbestemmelse i form af høringsret fra Lokalråd/Landdistriktsråd til fremme af attraktive levevilkår

Det er nævnt i bemærkningerne, at lokal medbestemmelse skal bidrage til attraktive levevilkår.

 

 

III. Ingen bemærkninger

Danske Biavleres Landsforening (DBL)

Finansrådet

Foreningen af Politimestre i Danmark

Foreningen af Statsautoriserede  Revisorer (FSR)

Foreningen Registrerede Revisorer (FRR)

Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter