Jeg synes, det er rigtig fint, at SF rejser denne forespørgselsdebat om, hvordan de ældre og medarbejderne kan opnå mærkbare forbedringer i hverdagens arbejde i ældreplejen.
Nu er det jo sådan set et meget bredt spørgsmål, hr. Ole Sohn har stillet, men jeg vil til enhver tid gerne drøfte, hvor det er, vi kan skabe forbedringer, hvad det er, der skal til. Og jeg vil også meget gerne komme med nogle meget klare svar på de spørgsmål, der bliver stillet, for faktisk er det jo et område, som, siden regeringen trådte til, har haft megen høj prioritet, og hvor der også er taget rigtig mange initiativer til forbedringer.
Det er regeringens opfattelse, at en høj kvalitet i den offentlige service bl.a. skabes i mødet mellem brugerne og dygtige og engagerede medarbejdere. Gode arbejdspladser for medarbejderne og god service til borgerne er to sider af samme sag. Regeringen ønsker at medvirke til at skabe den bedst mulige offentlige sektor. Regeringen har derfor iværksat en lang række initiativer, der skal medvirke til netop at skabe forbedringer i hverdagens arbejde både for de ældre og for medarbejderne.
Men jeg skal også her i indledningen understrege, at tilrettelæggelsen af det daglige arbejde i ældreplejen først og fremmest foregår i kommunerne. Det er således kommunalbestyrelsen, der skal træffe beslutning om serviceniveau og sørge for, at der er tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkelig tid til at give ældre den hjælp, de har behov for. Det er også et kommunalt ansvar at sikre, at personalet har rimelige arbejdsvilkår, så de kan give de ældre den pleje, de har krav på.
Når dette er sagt, er det naturligvis Folketinget, som fastsætter de overordnede rammer for den kommunale ældrepleje. Jeg vil derfor nævne nogle af de centrale initiativer, som vi allerede har gennemført.
Regeringen har sørget for, at ældreområdet har fået et tiltrængt økonomisk løft med 500 mio. kr. ekstra om året, siden vi tiltrådte. Fra 2006 har vi afsat yderligere 500 mio. kr. årligt bl.a. til bedre og mere fleksibel hjemmehjælp og til en plejehjemsgaranti. Fra 2007 skal disse midler bidrage til at skabe gode og værdige forhold for de ældre og til at styrke kvaliteten i ældreplejen. Status er, at kommunerne planlægger at anvende puljen inden for to centrale indsatsområder, der hver prioriteres lige højt, nemlig mere tid til den enkelte ældre og kompetenceudvikling af medarbejderne.
Derudover har regeringen og Dansk Folkeparti afsat to gange 100 mio. kr. til en ansøgningspulje til udvikling af bedre ældrepleje, hvor det er medarbejderne og institutionerne, der selv skal medvirke til at udvikle projekterne. Der er kommet rigtig mange interessante ansøgninger ind, som nu bliver bearbejdet i ministeriet. Ved at lade medarbejdere og institutioner medvirke til at udvikle projekterne ønsker regeringen og Dansk Folkeparti at sikre, at de projekter, der gennemføres, netop er baseret på en lokal viden om, hvor der er et behov for at styrke medarbejdernes vilkår, og hvordan de ældres hverdag og livskvalitet kan forbedres.
Med kvalitetsreformen og trepartsdrøftelserne har regeringen sendt et tydeligt signal om, at de offentlige ydelser skal have et servicetjek. Kvaliteten af ydelserne skal være i top for borgerne, og de offentlige arbejdspladser skal være attraktive for medarbejdere og ledere. Derfor har regeringen de seneste måneder drøftet, hvordan vi kan forbedre kvaliteten af den offentlige service med organisationer, med eksperter, med medarbejdere og ledere og med borgere og pårørende.
Så har regeringen jo som bekendt også indført frit valg. Alle hjemmehjælpsmodtagere har ret til at vælge mellem forskellige leverandører af hjemmehjælp, og 80 pct. af de ældre borgere har i dag mulighed for at benytte sig af det frie leverandørvalg på personlig og praktisk hjælp. Friheden til at vælge den løsning, der passer bedst til ens ønsker og behov, er klart forbedret for de ældre. Og faktisk er det så også hver femte af de ældre, der er visiteret til praktisk hjælp, der gør brug af en privat leverandør. Det har bidraget til at øge tilfredsheden hos den enkelte og bidraget til at sætte fokus på indholdet og kvaliteten af den hjælp, der bliver leveret.
Så har vi også indført frit boligvalg. Det betyder, at alle personer, der er visiteret til ældreboliger og plejeboliger og plejehjemspladser, har ret til frit at vælge sådanne boliger inden for kommunen såvel som på tværs af kommunegrænserne. Og så har vi jo netop udvidet det frie valg mellem plejeboliger til også at omfatte private løsninger. Friplejeboliger medvirker til at sikre, at svage og handicappede borgere frit kan vælge den boligform, der passer til deres ønsker og behov.
Vi har også givet borgerne en ret til at bytte ydelser med reglerne om fleksibel hjemmehjælp. Det kan f.eks. være, at fru Jensen hellere vil have vasket sit køleskab af end få tørret støv af. Det kan hun nu få med den fleksible hjemmehjælp. Og med erstatningshjælpen, ja, der har vi sørget for at styrke borgernes retssikkerhed. Nu har man fået sikkerhed for at få den hjælp, man har krav på, den hjælp, man er visiteret til, også hvis ikke hjælpen bliver leveret på det ellers aftalte tidspunkt.
Men en god offentlig sektor handler bestemt også om medarbejderne. Medarbejdere, der trives, har større overskud til at give en god pleje til de ældre, som har behov for hjælp. Derfor er vi i regeringen meget optaget af, hvordan vi kan skabe god ledelse og tilfredse medarbejdere. Der er mange eksempler på, at god ledelse er helt afgørende for, om en offentlig arbejdsplads fungerer, og om den formår at yde god service eller ej. Fælledgårdssagen viste, at det i høj grad handler om god ledelse med vægt på de rette værdier i arbejdet, ligesom et personale med de rette kvalifikationer er afgørende for, at man har fokus på kvaliteten. Ordentlige forhold for medarbejderne er efter min opfattelse også forudsætningen for at sikre, at ældre med behov for hjælp får en ordentlig behandling.
Så altså, kompetent ledelse er helt afgørende, også for at kunne tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere på området. Og sagen er jo, at medarbejderne er organisationens vigtigste ressource, og vi kan, som også hr. Ole Sohn var inde på, forvente, at der inden for meget få år vil være stor arbejdskraftmangel på det sociale område, og derfor bliver ledelsen af medarbejderne så meget vigtigere.
Det er en rigtig stor udfordring at få hænder nok til at løse de offentlige serviceopgaver både nu og i fremtiden. Arbejdspladserne på ældreområdet skal være attraktive, hvis vi skal kunne rekruttere nye medarbejdere og fastholde de nuværende. Det betyder, at der skal være godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, og at der skal være gode faglige og personlige udviklingsmuligheder for medarbejderne.
Vi har fra regeringens side igennem de sidste år iværksat en række uddannelsestilbud, som netop skal styrke den faglige opkvalificering af medarbejdere og ledere i ældresektoren. Uddannelsestilbuddene fokuserer både på organisering og tilrettelæggelse af plejen og i høj grad på en opkvalificering af plejepersonalets faglige kompetencer.
F.eks. er der oprettet en diplomuddannelse i demens og en uddannelse i socialpædagogisk metode til medarbejdere. At uddannelse virker, ses bl.a. ved, at uddannelse i socialpædagogisk metode har medvirket til at nedbringe tilfældene, hvor man har taget magtanvendelse i brug. Endvidere har vi for at imødekomme behovet for opkvalificering af ledere iværksat en tværgående lederuddannelse på institutionsniveau. Uddannelsen bliver udbudt her til efteråret, og der vil være nedsat deltagerbetaling, så der forhåbentlig er mange ledere både fra offentlige og private områder, der vil deltage. Med uddannelsen får kursisterne en anvendelsesorienteret viden om de relationer, der karakteriserer samspillet mellem brugere, medarbejdere og andre interessenter inden for det sociale område.
Endelig vil jeg nævne, at regeringen med kvalitetsreformen og trepartsforhandlingerne sætter fokus på at styrke kvaliteten af den pleje, de ældre modtager, også gennem uddannelse af medarbejdere og ledere. Vi har samlet de centrale parter med henblik på at fastlægge en samlet langsigtet plan på området, som altså vil være en understøttelse af den proces, vi allerede har sat i gang.
Men som nævnt handler det også om at passe på de medarbejdere, der allerede er inden for området. Med Forebyggelsesfonden har vi fra regeringens side sat fokus på at sikre, at der bliver taget hensyn til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, og at der bliver forebygget i forhold til nedslidning. I år er der afsat 60 mio. kr. til projekter inden for hjemmepleje og døgninstitutioner for voksne, som er en særlig udsat branche, f.eks. kan et plejehjem søge fonden om penge til projekter med det formål at nedbringe nedslidningen af personalet.
Forebyggelsesfonden skal også se på teknologiske hjælpemidler. Ved at bruge teknologiens muligheder kan vi medvirke til at undgå unødig nedslidning af medarbejdere. Det mener jeg også er en fordel for alle. Herudover har regeringen igangsat en række udviklingsprojekter igen til gavn både for medarbejdere og de ældre.
Jeg går ud fra, at hr. Ole Sohn allerede nu er ved at blive helt forpustet over de mange klare svar med oplysninger om de initiativer, der er sat i værk.
Det, jeg også vil nævne, er, at projektet »Kontinuitet og helhed i hjemmeplejen« er skudt i gang. Kendte ansigter i hjemmet skaber tryghed hos den ældre og skaber mere sammenhæng i plejen, og med dette projekt får vi netop gennem kontinuiteten nu konkrete redskaber til forbedring af dagligdagen for mange ældre. Det er noget af det, som de ældre selv lægger allermest vægt på, når man spørger, hvad der er kvalitet for den enkelte.
Projektet har til formål at give leverandørerne en række værktøjer, de kan benytte for at sikre en bedre tilrettelæggelse af leveringen af ydelserne. Der arbejdes bl.a. med fastholdelse af medarbejderne, mindre sygefravær og tiltrækning af kvalificerede medarbejdere.
Så har vi også igangsat projektet »Kvalitet i ældreplejen«, som sætter kvalitet i ældreplejen på dagsordenen, både når det drejer sig om at udvikle flere metoder, og i diskusionen med de ældre om, hvad der er kvalitet for dem. Samtidig sættes der ind med mere forskning på området.
Der er altså tale om en række initiativer og en række forbedringer, og jeg vil slutte af med at sige, at jeg synes, at vi faktisk har et rigtig godt udgangspunkt. Det mediebillede, vi nogle gange ser om forholdene på ældreområdet, holder jo ikke, når man sådan kommer lidt bredere omkring. Der er rigtig mange gode historier på ældreområdet.
Vi har faktisk netop fået syn for sagen med konkurrencen om Danmarks bedste plejehjem. Her den 13. maj kårede vi i den konkurrence Danmarks bedste plejehjem, hvor det var skønt at se, hvordan det simpelt hen strømmede ind med nomineringer ikke alene fra beboere og pårørende, men også fra medarbejdere, gående på, at lige netop det sted, hvor de arbejder, eller det sted, hvor de bor, skulle være det bedste plejehjem. Der kom faktisk over 700 nomineringer i konkurrencen, og det synes jeg er rigtig flot.
Lad mig slutte af med at sige, at for mig at se har regeringen allerede lagt de spor ud, som skal sikre mærkbare forbedringer for de ældre og medarbejderne, og der er allerede sket en række markante forbedringer, og vi agter fra regeringens side at fortsætte i det spor, fordi det er det, der allerbedst sikrer et godt og et værdigt liv for de ældre.