Man kan jo ikke sige, at der er kommet nye synspunkter frem under endnu en debat om kontanthjælpsloftet. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti fastholder det, vi tidligere har sagt og er enige om, nemlig at det skal kunne betale sig at arbejde.
Fru Elisabeth Geday brugte en lidt morsom vending. Hun sagde, at hun var fuldstændig enig i, at det skal kunne betale sig at arbejde, men at hun var blevet klogere. Det må man jo så sætte spørgsmålstegn ved, og jeg synes, at fru Elisabeth Gedays indlæg hele dagen bærer præg af, at hun altså så er blevet klogere, nemlig at det ikke skal kunne betale sig at arbejde, og at det er lige så godt.
Da vi lavede loftet over kontanthjælpen, indførte vi så samtidig en gunstig modregningsordning, så et par timers arbejde om ugen mere end kunne modvirke loftet. Det var jo for at få den gode cirkel i gang, nemlig for kontankthjælpsmodtageren at få et ben inden for på arbejdsmarkedet, og så kunne de 5 timer forhåbentlig blive til 10 timer, til 15 timer, til 20 timer. Men jeg må jo indrømme, at jeg ikke kan forstå venstrefløjen.
Hvis vi nu tager et ægtepar, hvor den ene arbejder 37 timer om ugen, og den anden arbejder 25 timer om ugen, og de har to børn i daginstitution, så har de, efter at skat og boligudgift er betalt, 650 kr. mere til rådighed,
nu efter at loftet er blevet indført, og hvis der ikke var blevet indført et loft over kontanthjælp, ville de have haft
870 kr. mindre end det ægtepar, der arbejder til 100 kr. i timen - en løn, som masser af mennesker arbejder for.
Vi tager et ægtepar: Den ene arbejder 37 timer om ugen, den anden 25 timer om ugen til en timeløn på 95 kr. De har to børn. Der er stadig tale om rådighedsbeløb, efter at skat og bolig er betalt. Efter at loftet er blevet indført, har den familie 300 kr. mere til rådighed om måneden end ægteparret på kontanthjælp. Var loftet ikke blev indført, havde de haft
1.250 kr. mindre til rådighed pr. måned. Hvis vi tager et ægtepar, hvor den ene ægtefælle arbejder 37 timer om ugen til en timeløn på 138 kr. og den anden ægtefælle er hjemmegående, så ville de, efter at loftet er blevet indført, stort set have det samme til rådighed, efter at skat og bolig er betalt, som ægteparret på kontanthjælp, men hvis loftet ikke var blevet indført, ville ægteparret have haft 1.500 kr. mindre til rådighed pr. måned. Det er for mig forbløffende, hvordan man kan gå ind for, at vi har et system, hvor det ikke skal kunne betale sig at arbejde. Jeg har hørt mange krumspring i debatten her i dag, og jeg er vel nærmest kommet til den konklusion, at det er, fordi vi har nogle særlige gener, der gør, at vi alligevel vil arbejde, selv om det ikke kan betale sig. Jeg ved godt, og jeg har sagt det tidligere, at specielt Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre jo siger, at de går ind for økonomiske incitamenter, men man må jo så tilføje, at de mest gør det, når de er i regering. Man kan så drøfte: Hvad er fattigdom? Er fattigdom at arbejde på den overenskomstmæssige mindstebetaling? Jeg kan ikke forstå, at Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF, Enhedslisten - og jeg kan nu overraskende nok føje LO til - går i kampagne for, at man virkelig mener, at vi for de titusinder af mennesker, som står op hver dag, kører børnene
i børneinstitution, drøner på arbejde, drøner hjem og henter børnene, inden de skal ned og handle ind, skal lave et system, der med træfsikkerhed giver dem færre penge til rådighed pr. måned end dem, der ikke er på arbejde. Der er altså et eller andet i den her sag, som jeg tror er kortsluttet for oppositionen, for for mig er det altså oplagt, at det skal kunne betale sig at gå på arbejde. Og så ved jeg godt, at der derudover for mange mennesker kan være andre problemer, andre barrierer, vi skal løse - misbrugsproblemer, psykiske problemer osv. - men den første barriere er da naturligvis, om det kan betale sig at arbejde. Hvis vi så ser på fattigdom, må vi jo sige, at alle er mere velstående i dag, end de var for 5 år siden. Hvis vi ser på omfanget af fattige defineret som lavindkomstgruppen og ser på, hvordan den var i 2004, kan vi se, at det var
260.000 personer eller 4,9 pct. af befolkningen. Vi kan også se, at der er stor mobilitet ud af lavindkomstgruppen. Halvdelen har forladt gruppen inden for et år, og samtidig vokser deres indkomst. For dem, der var i lavindkomstgruppen i 2003, voksede gennemsnitsindkomsten med
90 pct. Det skyldes, at 60 pct. af dem, der er i lavindkomstgruppen - de fattige - mest består af selvstændigt erhvervsdrivende, hvis virksomhed ikke giver noget videre overskud, hjemmeboende børn og studerende. Og det er klart, at når de får et arbejde, får de en kolossal indtægtsfremgang. Danmark er det vestlige land, hvor færrest er i lavindkomstgruppen. Antallet af personer i lavindkomstgruppen er fra 1993 til 2004 steget med knap 50.000 personer. Væksten skyldes primært, at stigende indkomst og købekraft i samfundet hæver grænsen for, hvornår man indgår i lavindkomstgruppen. Og nu vil jeg gerne have, at hr. Ole Sohn hører efter.
Tager man udgangspunkt i lavindkomstgrænsen fra 1993 og fremskriver den med prisudviklingen, nemlig det, der er afgørende: Hvad får jeg for mine kroner? ville der være
73.000 færre i lavindkomstgruppen i 2004 sammenlignet med 1993. Så omfanget af fattige påvirkes altså, hvis vi bliver rigere i samfundet, f.eks. fordi flere kommer i beskæftigelse. Men det spørgsmål, der trænger sig på, og som vi jo gerne skulle have et svar på her i dag, er: Hvad sker der, hvis vi ophæver loftet? Bringer det flere mennesker i arbejde? For så laver vi bevidst et system, hvor det for endnu flere mennesker ikke kan betale sig at gå ud og tage et arbejde til mindstebetalingen - et arbejde, som titusinder af danskere hver dag står op til. Men spørgsmålet er: Bringer det så flere i arbejde? Så er der rejst forskellige spørgsmål, og jeg har lyst til at kommentere spørgsmålet om kontanthjælpsloftet og det, som venstrefløjen foreslår, ved at spørge, om det i virkeligheden ikke er borgerløn. Oppositionen er stærkt optaget af at fastlåse folk på offentlig forsørgelse, i og med at kontanthjælpen skal være så høj, at lavtlønnede pinedød skal sætte penge til ved at gå på arbejde. Men det danske samfund hænger sammen, fordi det bygger på en selvforsørgelsespligt. Kontanthjælpen er en korttidsydelse. Det er ikke meningen, at kontanthjælpen skal danne grundlag for folks forsørgelse år ud og år ind. De ærede medlemmer forsøger at tegne et falsk billede af øget ulighed og af, at vi gør kontanthjælpsmodtagerne fattigere. Det giver mig en ubehagelig fornemmelse af, at oppositionen heller end gerne så borgerlønslignende tilstande indført her
i landet. Oppositionens argument er, at danskerne arbejder, uanset om de sætter penge til eller ej, og derfor er der ikke noget problem i at yde fuld kompensation til dem, der ikke arbejder. Jeg vil så godt i anledning af et spørgsmål, fru Elisabeth Geday rejste, sige et par ord om, hvorfor vi lavede kontanthjælpsundersøgelsen. Vi blev i december 2005 enige med Dansk Folkeparti om, at der var behov for en kulegravning af hele kontanthjælpsområdet. Formålet var som grundlag for den videre debat at give et veldolkumenteret billede af, hvordan systemet virker, og hvilke ændringer der måske kan være behov for. Baggrunden var, at der her fra den 1. januar er lavet jobcentre i alle kommuner, hvor kontanthjælpsområdet og dagpengeområdet flytter sammen. Da vi ved ret meget om bevægelserne og virkemidlerne på dagpengeområdet, havde vi brug for et samlet opdateret grundlag på kontanthjælpsområdet, og med kulegravningen fik vi det opdaterede grundlag, som vi kan bruge i vores fremtidige arbejde. Det skal vi så bruge sammen med medarbejderne i de nye jobcentre. Kulegravningen viste også, at reglerne for sagsbehandlingen er blevet meget komplicerede, og det er noget, vi skal gøre noget ved. Vi skal luge ud i overflødige regler og procedurer, og målet er at frigøre ressourcer, så der bliver mere tid til at hjælpe de mennesker, der kommer i jobcentrene, og det er det, det hele handler om.