Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6, som Folketingets Retsudvalg (B 112) har stillet til justitsministeren den 11. maj 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg (B 112):
â€Ministeren bedes redegøre for, hvilken straf overtrædelse henholdsvis gentagne overtrædelser af et af politiet meddelt forbud mod ophold i bestemte virksomheder efter restaurationsloven § 31, stk. 2, medfører.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:
â€Restaurationslovens § 31, stk. 2, har følgende ordlyd:
â€Â§ 31. …
Stk. 2. Politiet kan forbyde personer, der søger fortjeneste ved prostitution, eller som i forbindelse med restaurationsbesøg har begÃ¥et en strafbar handling, at opÂholde sig som gæster i bestemte virksomheder. Politiet kan tillige forbyde de pÃ¥gældende restauratører at modtage disse personer som gæster.â€
Efter lovens § 37, stk. 1, nr. 3, straffes overtrædelse af forbud efter § 31, stk. 2, med bøde. Under skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan straffen efter stk. 1 stige til fængsel indtil 4 måneder, jf. § 37, stk. 2.
Rigsadvokaten har ikke fastsat vejledende bødetakster for overtrædelse af forbud udÂstedt i medfør af restaurationslovens § 31, stk. 2.
Rigsadvokaturen overvejer imidlertid for tiden at udsende en rigsadvokatmeddelelse om bødepåstande i bl.a. sager om overtrædelse af restaurationsloven, som også på grundlag af praksis vil indeholde vejledning om bødepåstanden for overtrædelse af forbud efter restaurationslovens § 31, stk. 2.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at politikredsene over for rigsadvokaturen har oplyst, at overtrædelse af forbud efter restaurationslovens § 31, stk. 2, ofte afgøres med bødeÂforelæg. Bøden fastsættes efter det oplyste i niveauet 500 kr. stigende op mod 1.000 kr. afhængig af omstændighederne ved overtrædelsen af forbudet. Der kan eventuelt blive tale om højere bøder, hvis overtrædelsen sker i forbindelse med egentlig voldelig optræden, men i sÃ¥danne tilfælde kan der tillige være grundlag for ogsÃ¥ at henføre et forhold til straffelovens § 244 eller restaurationslovens § 32, stk. 1. Efter § 32, stk. 1, i restaurationsloven er det i restaurationer, hoteller og andre serveringssteder, hvortil der er offentlig adgang, forbudt at udvise støjende, voldelig, fornærmelig eller ligÂnende adfærd, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden eller medføre ulempe for andre tilstedeværende eller omboende.
PÃ¥ baggrund af den hidtidige praksis, og idet der samtidig bør ske en regulering af bøÂdernes størrelse i forhold til den økonomiske udvikling, er det min opfattelse, at udÂgangspunktet for bødepÃ¥standen for overtrædelse af forbud efter § 31, stk. 2, i en ny rigsadvokatmeddelelse i førstegangstilfælde formentlig bør være omkring 1.000 kr. En bøde pÃ¥ omkring 1.000 kr. vil sÃ¥ledes være den vejledende bødetakst, hvis overtrædelÂsen alene bestÃ¥r i, at den pÃ¥gældende indfinder sig i en restauration uden at være til gene for personalet eller andre gæster. Bødeniveauet vil som altid blive endeligt fastÂlagt af domstolene.
Hvis der foreligger skærpende omstændigheder, f.eks. hvis vedkommende er til gene for personalet eller andre gæster, uden at dette er en overtrædelse af andre bestemmelÂser i straffeloven eller restaurationsloven mv., kan der være anledning til at fastsætte en højere bøde, hvilket ligeledes vil fremgÃ¥ af en ny rigsadvokatmeddelelse.
I tilfælde, hvor der udover overtrædelse af et forbud efter § 31, stk. 2, ogsÃ¥ forekomÂmer andre overtrædelser, f.eks. af restaurationsloven, vil der skulle fastsættes en bøde for begge overtrædelser ved modereret kumulation, sÃ¥ledes at størrelsen af en skønsÂmæssig samlet bøde ogsÃ¥ i disse tilfælde fastsættes pÃ¥ et højere niveau.â€