Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8 af 24. april 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om adgang til dokumenter om egne forhold i PET’s arkiver og om oprettelse af et uafhængigt ankenævn for afslag på anmodning om arkivadgang (B 92).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om adgang til dokumenter om egne forhold i PET’s arkiver og om oprettelse af et uafhængigt ankenævn for afslag på anmodning om arkivadgang (B 92).

 

”Vil ministeren på baggrund af svar på spørgsmål 5 redegøre for de amerikanske regler om borgernes adgang til efterretningstjenesternes arkiver – Freedom of Information Act (FOIA) og The Privacy Act – og efterfølgende redegøre for, om ministeren mener, Danmark kunne indføre samme regler og retningslinier?”

 

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Udenrigsministeriet om gennem den danske ambassade i Washington at indhente oplysninger om borgernes adgang til indsigt i den amerikanske efterretningstjenestes arkiver.

 

Den danske ambassade i Washington har oplyst følgende:        

         

”Med henvisning til nedenstående instruktion kan følgende oplyses om de amerikanske regler om borgernes adgang til efterretningstjenesternes arkiver – Freedom of Information Act (FOIA) og The Privacy Act.

 

Vedrørende oplysninger om borgernes adgang til indsigt i den amerikanske efterretningstjenestes arkiver kan der generelt henvises til ”A Citizen’s Guide on Using the Freedom of Information Act and The Privacy Act of 1974 to Request Government Records“ udgivet af Kongressen (House Committee on Government Reform) i september 2005.

 

Freedom of Information Act (FOIA), der stammer fra 1966, giver enhver person mulighed for at anmode om adgang til den udøvende del (”executive branch”) af den føderale regerings arkiver. Anmodninger om adgang skal ske skriftligt til den relevante enhed (”agency”) i den føderale regering. Denne enhed er herefter forpligtet til at udlevere oplysningerne, hvis anmodningen lever op til en række formkrav, og hvis de informationer, der ønskes adgang til, ikke er beskyttet mod udlevering. Borgeren har krav på en skriftlig begrundelse, hvis anmodningen om adgang afvises.

 

FOIA indeholder ni områder, hvorunder anmodninger om arkivadgang kan afvises: 

      1.      Klassificeret materiale

      2.      Den føderale regerings interne personaleregler

      3.      Materiale, der er undtaget ved anden lov end FOIA

      4.      Fortrolige oplysninger om virksomheder

      5.      Regeringsintern kommunikation

      6.      Private, personlige oplysninger

      7.      Oplysninger om politiets arbejde

      8.      Materiale om finansielle institutioner

      9.      Geologiske oplysninger

 

Privacy Act fra 1974 indeholder bestemmelser om sikring af privatlivets fred mod misbrug af personoplysninger fra de føderale myndigheder. Med Privacy Act kan den enkelte borger få adgang til hovedparten af de oplysninger, den udøvende del (”executive branch”) af den føderale regering har på sin person. Den enkelte borger kan ligeledes anmode om at få foretaget ændringer i disse oplysninger, hvis der er tale om upræcise, irrelevante, ubetimelige eller ikke-fyldestgørende oplysninger. Anmodninger om adgang følger de samme procedurer som under FOIA.

 

Privacy Act indeholder to overordnede og syv specifikke undtagelser, hvorunder anmodninger om arkivadgang kan afvises: 

           

1.      Alle oplysninger varetaget af Central Intelligence Agency

(CIA)

2.      Oplysninger varetaget af føderale myndigheder i forbindelse

med efterforskningen af kriminelle aktiviteter (”criminal law

enforcement”)

3.      Klassificeret materiale

4.      Politiets (”law enforcement”) efterforskningsmateriale, der

ikke allerede er dækket af den overordnede undtagelse

5.      Oplysninger om Secret Service’ beskyttelse af personer, her-

under præsidenten

6.      Oplysninger der udelukkende anvendes til statistiske formÃ¥l

7.      Oplysninger der er indsamlet i forbindelse med ansættelse i

den føderale regering, militærtjeneste, føderale kontrakter el

ler adgang til klassificeret materiale, og kun i det omfang af

oplysningerne afslører en fortrolig kildes identitet

8.      Tests og eksaminationsmateriale anvendt til at bestemme en

enkeltpersons kvalifikationer i forbindelse med ansættelse

eller forfremmelse i den føderale regering

9.      Evalueringsmateriale anvendt til at bestemme enkeltpersoners

potentiale for avancement i militæret 

 

Fælles for FOIA og Privacy Act gælder, at borgerne som udgangspunkt har adgang til alle materialer i den føderale regerings arkiver. Det påligger den føderale regering at give begrundelse for, hvorfor adgangen ikke kan gives. Denne afgørelse kan ankes til en administrativ ankeinstans (”Agency Release Panel”), hvis afgørelse igen kan ankes til de civile domstole (”US District Courts”). 

 

FOIA og Privacy Act overlapper delvist, men indeholder forskellige procedurer og undtagelser for adgangen til den føderale regerings arkiver. Der kan således være tilfælde, hvor adgangen til specifikke oplysninger afvises under den ene lov, men gives under den anden lov.”

 

Som bekendt har Udvalget vedrørende Politiets og Forsvarets Efterretningstjenester til opgave bl.a. at overveje spørgsmålet om den enkelte borgers adgang til at få oplyst, hvorvidt vedkommende er registreret i efterretningstjenesternes registre.

 

Jeg mener, at vi bør afvente udvalgets overvejelser, inden vi tager stilling til, hvordan de danske regler på området fremover bør være udformet.