Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. maj 2007

J nr.             360-2

  

 

Trafikudvalget har i brev af 07. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 19 (TRU - B9), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 19:

 

"Med henvisning til, at firmaet Hydrema har udviklet et "Flood Defence" system, der kan erstatte sandsække og deslige til at forhindre oversvømmelser, bedes ministeren kommentere værdien af det system, som Hydrema har udviklet. Herunder bedes ministeren oplyse, om det udviklede system eventuelt kan anvendes i forbindelse med olieforurening og inddæmning af sådanne."

 

Svar:

 

I den foreløbige besvarelse af spørgsmålet, afgivet d. 23. marts 2007, gjorde jeg opmærksom på, at der ville blive indhentet udtalelser fra Miljøstyrelsen og Beredskabsstyrelsen omkring systemets eventuelle anvendelse i forbindelse med olieforurening og inddæmning af sådanne.

 

Det fremgår af Miljøstyrelsens udtalelse, at man ikke har kendskab til systemet, mens Beredskabsstyrelsen har fremsendt følgende udtalelse, som jeg kan henholde mig til:

 

”Beredskabsstyrelsen kan oplyse, at firmaet Hydrema er en del af et konsortium, hvori også er repræsenteret Flooding Agency A/S, som styrelsen tidligere har haft kontakt med vedrørende udvikling af spærringer.

 

Styrelsen og Søværnets Operative Kommando har været inddraget i flere afprøvninger under udviklingen af Twinflex 600 barrierer fra Flooding Agency A/S, senest i forbindelse med en miljøsamarbejdsøvelse den 17. september 2006 i Køge Bugt. Formålet med at deltage i øvelsen var at undersøge muligheden for at finde erstatning for de halmafværgevolde (små halmballer placeret i forlængelse af hinanden, bundet sammen og fastgjort ud mod vandet) som tidligere blev anvendt, hvor oliespild på havet truede med at forurene kyststrækninger.

 

Barrieren er på grundlag af tidligere afprøvninger udviklet som 2 vandfyldte slanger på 30 m med en diameter på 60 cm. Der er foretaget tekniske ændringer for at tilgodese en standardisering med Beredskabsstyrelsen og Søværnets øvrige materiel.

 

Efter øvelsen i september 2006 har Beredskabsstyrelsen foreslået følgende ændringer af systemet:

 

  1. Systemet skal forberedes for en montering af en luftfyldt slange på toppen af de 2 vandfyldte slanger, således at olien ikke kan skylle hen over.
  2. Det skal sikres, at hele systemet kan bortskaffes på en miljømæssigt forsvarlig måde.
  3. Det skal herunder sikres, at vandet fra slangerne kan bortskaffes på en miljømæssigt forsvarlig måde, såfremt der i slangerne er anvendt forurenet vand.

 

Såfremt disse forudsætninger opfyldes, kan Beredskabsstyrelsen anbefale systemet til anvendelse ved beskyttelse af kyststrækninger, som trues af olie, samt til sikring mod mindre oversvømmelser. Systemet skønnes at kunne anvendes såvel nationalt som internationalt, idet der er taget højde for, at det fremstår med en begrænset volumen og vægt, når det ikke anvendes.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen