Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             20. marts 2007

J nr.             360-2

  

 

Trafikudvalget har i brev af 7. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 19 (TRU B9), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. 19:

 

" Med henvisning til, at firmaet Hydrema har udviklet et "Flood Defence" system, der kan erstatte sandsække og deslige til at forhindre oversvømmelser, bedes ministeren kommentere værdien af det system, som Hydrema har udviklet. Herunder bedes ministeren oplyse, om det udviklede system eventuelt kan anvendes i forbindelse med olieforurening og inddæmning af sådanne."

 

Svar:

 

Indledningsvis vil jeg gerne fremhæve, at der ikke findes en national godkendelsesprocedure for materiel til sådanne opgaver. Det er alene den dokumentation, som producenten af egen drift får udarbejdet, som ligger til grund for vurderinger af anvendeligheden.

 

Som jeg forstår systemets virkemåde, er der tale om PVC slanger, som med mobilt udstyr kan udlægges som barrierer. Når slagerne er lagt ud, fyldes de med vand, hvorved barrierevirkningen opstår. Ifølge producenten kan systemet bruges i forbindelse med digebrud og på fx havne ved oversvømmelser. Systemet kan, ifølge producenten, også anvendes som flydespærre til inddæmning af olieforurening. Der er tale om et system, der kræver specialudstyr og som sådan stiller krav om mandskab, der har et indgående kendskab til systemet. 

 

Jeg har bedt Kystdirektoratet om en vurdering af systemet, og jeg skal i den forbindelse fremhæve, at Kystdirektoratet ikke selv anvender systemet og heller ikke i praksis har stiftet bekendtskab med det, hvorfor der er tale om en umiddelbar vurdering baseret på producentens egne oplysninger om systemet.

 

Kystdirektoratets umiddelbare vurdering er, at det mobile system fremstår som nemmere at bruge end sandsække. Det er lettere at transportere, og når forholdene tilsiger det, også hurtigere at lægge ud på stedet og kræver langt mindre arbejdskraft. Systemet skal fyldes med vand, som oftest vil være lettere tilgængelig i situationen i modsætning til sand. Systemet har dog en begrænsning i, at det er 1,25 meter højt, og maksimalt vil kunne klare en forskel i vandstand mellem for og bagside på ca. 1 meter, hvorefter det vil begynde at blive ustabilt og flyde.  Det er derfor Kystdirektoratets umiddelbare vurdering, at der er tale om en midlertidig højvandsbeskyttelse, der i en kortere periode kan forhindre en mulig oversvømmelse, når denne er varskoet i rimelig tid og ikke er ledsaget af voldsom bølgepåvirkning og kraftige vinde.

 

På den baggrund finder direktoratet også, at udlægning, håndtering og fastgørelse af systemet i forbindelse med diger og kyster/klitter under stormvejr på den jyske vestkyst vil være meget vanskelig, da adgangen til digerne og kysten ofte vil finde sted i uvejsomt terræn uden direkte vejadgang. Desuden vil den hårde bølge – og vindpåvirkning også kunne medføre en risiko for, at systemet ikke vil kunne virke efter hensigten.

 

Med hensyn til systemets effekt i forhold til inddæmning af olieforurening har jeg anmodet Kystdirektoratet om at indhente udtalelser fra Beredskabsstyrelsen og Miljøstyrelsen.  Jeg vil vende tilbage med en endelig besvarelse af spørgsmålet, når Beredskabsstyrelsen og Miljøstyrelsen har afgivet deres udtalelser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen