Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. maj 2007

J. nr.           360-2

  

 

Trafikudvalget har i brev af 15. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 14 (TRU B9), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  14:

 

" Vil tilskud efter forsøgsordningen med kystbeskyttelsespuljen være skattepligtige? Der henvises til, at der på Kystdirektoratets hjemmeside www.kyst.dk fremgår, at det p.t. undersøges (skrevet den 9. februar 2007)."

Svar:

 

Jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 15. marts 2007, hvori jeg oplyste, at jeg afventede Skatteministeriets endelige vurdering af spørgsmålet.

 

Transport- og Energiministeriet har nu modtaget Skatteministeriets vurdering, og skal på den baggrund oplyse:

Tilskudsordninger er som hovedregel skattepligtige, medmindre der i skattelovgivningen er indsat en bestemmelse om undtagelse af skattepligt. I skattelovgivningen er ikke indsat en sådan bestemmelse for tilskud fra kystbeskyttelsespuljen, og tilskud fra kystbeskyttelsespuljen er derfor som hovedregel skattepligtige.

Der findes imidlertid en række undtagelser til denne hovedregel. Kommuner, der modtager tilskud fra kystbeskyttelsespuljen, vil således som udgangspunkt være undtaget for beskatning, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 2.

I visse tilfælde kan foreninger ligeledes være undtaget for beskatning, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Det kræver dog, for det første at der er tale om en forening i selskabsskattelovens forstand, og for det andet at indtægten ikke kan betragtes som en indtægt fra erhvervsmæssig virksomhed.

Det er derfor afgørende for afklaringen af spørgsmålet om skattepligten for dige- eller kystbeskyttelseslag, om de kan betragtes som selvstændige juridiske personer i skatteretlig forstand. Dette forudsætter en konkret vurdering af den enkelte enheds vedtægter, hensigten med dens virksomhed og foreningens faktiske virksomhed.

Ved vurderingen af om der er tale om en selvstændig skattepligtig forening, kan der lægges vægt på opfyldelsen af følgende forhold: der er mange deltagere, deltagerkredsen kan skifte, optagelsen sker efter objektive kriterier eller er helt fri, deltagernes udtræden er uden retlig betydning for foreningens beståen, deltagernes udtræden giver ikke ret til andel af foreningens formue, foreningen styres af foreningsorganer og deltagerne hæfter kun med deres indskud.

Vestre Landsret har tidligere konkluderet, at en sammenslutning af lodsejere efter en konkret vurdering skulle anses som et selvstændigt skattesubjekt (Tidsskrift for Skatteret 2001.371 VLD).

Hvis det i det konkrete tilfælde vurderes, at dige- eller kystbeskyttelseslaget er en selvstændig juridisk person, vil tilskud som udgangspunkt ikke skulle medregnes ved opgørelsen af foreningens skattepligtige indkomst. At tilskuddet ikke skal medregnes, forudsætter dog dels, at dige- og kystbeskyttelseslaget er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og dels, at tilskuddet ikke betragtes som en indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed.

Hvis det derimod i det konkrete tilfælde vurderes, at der ikke er tale om en selvstændig juridisk person, vil tilskuddet skulle indtægtsføres hos det enkelte medlem af dige- eller kystbeskyttelseslaget.

Da tilskud fra puljen således i visse tilfælde kan være skattepligtige, har Transport- og Energiministeriet anmodet Kystdirektoratet om at gøre modtagerne opmærksom på dette, når der træffes afgørelse om udbetaling af tilskud fra kystbeskyttelsespuljen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen